Egen skov = eget savet tømmer.
Gråt af solen, ja langtidsprojekt :D
 
Præcis som jeg mistænkte.
 
Som mange allerede har skrevet (og mange ikke tror på).. hele gulvet bliver stærkere/mindre svaj, når man bruger hele længder og en støtte i midten.
Men hele længden behøver ikke være en homogen planke.
Det nemmeste er jo at købe et par plader byggplyfa skære så man får 120cm x bjælkehøjde, eller evt. 15mm plyfa, lime og bruge sømpistol eller skrue.
 
  • Synes
eleson
  • Laddar…
En lask på hver side af bjælken. 60cm på hver side af samlingen.

Hvis man ikke ønsker at lime, så skruer/hamrer man en lodret række søm/skruer 5cm fra den fjerne kant på lasket, en række søm/skruer 5cm fra den korte ende på bjælken, samt en skrue/søm mellem disse to rækker, lige på begge sider af samlingen.

Som 5-tallet på en terning plus nogle ekstra prikker til højre og venstre, det samme ganges to på hver lask (på hver side af bjælkesamlingen).
 
Metalplade og træplanker på arbejdsbord, klar til byggeriprojekt.

Så kan det se ud med maksimalt tilladt antal søm.
tror det kommer blive 12-14 stykker senere.

gættemæssigt rækker det med 10
 
Senest redigeret:
Mikael_L
Køb gode skruer/søm.

Jeg havde Biltema ankarskruer, der knækkede, når man skruede dem fast.
Jeg købte selvfølgelig ikke flere æsker. ;)
Havde tænkt at bruge dem til spær, men turde ikke, så det blev i stedet Gunnebo ankarsøm.
 
Mikael_L
Det lyder godt. Jeg tvivler på, at de chancer med kvaliteten ... ;)

Sømønsteret på dit billede ser godt ud for mig. Jeg kan desværre ikke give nogen som helst ekspert-input.
Men omtrent sådan ville jeg nok selv have sømmet, hvis jeg var tvunget til at "gætte".

Skal det hovedsageligt tage bøjende momenter, skal der være søm ved hver ende, intet eller lidt i midten.

Men dine samlinger skal nok tage både bøjende momenter, trækkende kraft og skubling i samlingen.
 
M
moonlightfarmer sagde:
[billede]

Så kan det se ud med maksimalt tilladt antal søm.
tror det kommer blive 12-14 stykker så.

formodentlig rækker det med 10
Hvordan gør du på den anden side? Sømmene bør jo ikke ende på samme sted.

Jeg har en idé om, at afstanden mellem skrue/søm skal være mere end 10 gange sømmets tykkelse i træfibrenes retning... Har ingen kilde på det, men det er noget jeg husker fra længe siden...
 
Senest redigeret af en moderator:
Jeg forskyder hele hulbilledet et hul i bjælkens retning. Så bliver det kun 12 søm.
Havde sømmene blot været 35 lange, så tror jeg, det var acceptabelt at køre dem mod hinanden.
 
M
Ah ok. Tænkte at det ville blive 20 søm per side, hvilket jeg tror ville have været for meget :) Det bliver nok godt.

Havde du ikke langt nok træ til at overlappe i stedet for at bruge sømpladerne?
 
  • Synes
frejon
  • Laddar…
Ja det havde nok været nok, men jeg synes det gør den fortsatte byggeri lidt besværligere. Vil helst have alt cc 600 eller 1200. Jeg ved det lyder åndssvagt måske, men det gør det meget lettere synes jeg.
 
Senest redigeret:
M
Ja, du ville få samme cc men forskudt 5 cm 1/3 ind på den ene side, hvis du lægger alle samlinger på en side. Det måske komplicerer det med gulvspån mm.
 
Senest redigeret af en moderator:
Mikael_L
Ja den 5cm-forskydning kan jo skabe problemer.
Mest hvis man tænker på at maksimere bredden for spær med 1200mm i hvert rum. Så bliver det lidt kompliceret med bjælkelaget, når det ikke stemmer med, hvor man vil lægge gulvspånpladerne osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.