40,189 læst ·
58 svar
40k læst
58 svar
Samling bjælkelag 50x200 med sømplader
Egen skov = eget savet tømmer.
Gråt af solen, ja langtidsprojekt
Gråt af solen, ja langtidsprojekt
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Præcis som jeg mistænkte.
Der findes åbenbart specielle spikbeslag til samling der, hvor jeg har tænkt mig. Det hedder Gerberbeslag.
Jeg fandt en god håndbog fra Gunnebo:
http://www.bkl.lth.se/fileadmin/byg...tur/Beslagshandbok_2012_Gunnebo_Fastening.pdf
Som mange allerede har skrevet (og mange ikke tror på).. hele gulvet bliver stærkere/mindre svaj, når man bruger hele længder og en støtte i midten.
Men hele længden behøver ikke være en homogen planke.
Det nemmeste er jo at købe et par plader byggplyfa skære så man får 120cm x bjælkehøjde, eller evt. 15mm plyfa, lime og bruge sømpistol eller skrue.
Men hele længden behøver ikke være en homogen planke.
Det nemmeste er jo at købe et par plader byggplyfa skære så man får 120cm x bjælkehøjde, eller evt. 15mm plyfa, lime og bruge sømpistol eller skrue.
En lask på hver side af bjælken. 60cm på hver side af samlingen.
Hvis man ikke ønsker at lime, så skruer/hamrer man en lodret række søm/skruer 5cm fra den fjerne kant på lasket, en række søm/skruer 5cm fra den korte ende på bjælken, samt en skrue/søm mellem disse to rækker, lige på begge sider af samlingen.
Som 5-tallet på en terning plus nogle ekstra prikker til højre og venstre, det samme ganges to på hver lask (på hver side af bjælkesamlingen).
Hvis man ikke ønsker at lime, så skruer/hamrer man en lodret række søm/skruer 5cm fra den fjerne kant på lasket, en række søm/skruer 5cm fra den korte ende på bjælken, samt en skrue/søm mellem disse to rækker, lige på begge sider af samlingen.
Som 5-tallet på en terning plus nogle ekstra prikker til højre og venstre, det samme ganges to på hver lask (på hver side af bjælkesamlingen).

Så kan det se ud med maksimalt tilladt antal søm.
tror det kommer blive 12-14 stykker senere.
gættemæssigt rækker det med 10
Senest redigeret:
Jeg kører med gunnebos ;-)
Det lyder godt. Jeg tvivler på, at de chancer med kvaliteten ... 
Sømønsteret på dit billede ser godt ud for mig. Jeg kan desværre ikke give nogen som helst ekspert-input.
Men omtrent sådan ville jeg nok selv have sømmet, hvis jeg var tvunget til at "gætte".
Skal det hovedsageligt tage bøjende momenter, skal der være søm ved hver ende, intet eller lidt i midten.
Men dine samlinger skal nok tage både bøjende momenter, trækkende kraft og skubling i samlingen.
Sømønsteret på dit billede ser godt ud for mig. Jeg kan desværre ikke give nogen som helst ekspert-input.
Men omtrent sådan ville jeg nok selv have sømmet, hvis jeg var tvunget til at "gætte".
Skal det hovedsageligt tage bøjende momenter, skal der være søm ved hver ende, intet eller lidt i midten.
Men dine samlinger skal nok tage både bøjende momenter, trækkende kraft og skubling i samlingen.
Hvordan gør du på den anden side? Sømmene bør jo ikke ende på samme sted.moonlightfarmer sagde:
Jeg har en idé om, at afstanden mellem skrue/søm skal være mere end 10 gange sømmets tykkelse i træfibrenes retning... Har ingen kilde på det, men det er noget jeg husker fra længe siden...
Senest redigeret af en moderator:
Jeg forskyder hele hulbilledet et hul i bjælkens retning. Så bliver det kun 12 søm.
Havde sømmene blot været 35 lange, så tror jeg, det var acceptabelt at køre dem mod hinanden.
Havde sømmene blot været 35 lange, så tror jeg, det var acceptabelt at køre dem mod hinanden.
Ja det havde nok været nok, men jeg synes det gør den fortsatte byggeri lidt besværligere. Vil helst have alt cc 600 eller 1200. Jeg ved det lyder åndssvagt måske, men det gør det meget lettere synes jeg.
Senest redigeret:
Ja den 5cm-forskydning kan jo skabe problemer.
Mest hvis man tænker på at maksimere bredden for spær med 1200mm i hvert rum. Så bliver det lidt kompliceret med bjælkelaget, når det ikke stemmer med, hvor man vil lægge gulvspånpladerne osv.
Mest hvis man tænker på at maksimere bredden for spær med 1200mm i hvert rum. Så bliver det lidt kompliceret med bjælkelaget, når det ikke stemmer med, hvor man vil lægge gulvspånpladerne osv.