Jeg er ved at bygge et rum, hvor der skal sættes et nyt loft op. Målene på lægterne, der skal holde loftet oppe (tre lag gips), vil være 8,8m. Jeg har testet at sammensætte 140*45 lægter, der ligger overlappet med en meters samling. Disse har jeg skruet med cc30. Jeg tænkte, at hvis jeg kan gå på det (100kg), så burde det vel holde til gipsen? Hvis jeg har beregnet rigtigt, vil vægten for tre lag gips ende på ca 24kg/m2, hvilket ikke burde være noget problem. Testrammen har jeg ikke limet, så den svajer ca 2cm i midten, når jeg står der, men jeg tænker, at trælim burde løse den del.
Hvad tror I om det, og har I måske nogle andre tips?
Jeg ville have valgt 6"x2" reglar eller i det mindste 5"x2". Styrken øges med y-dimensionen i tredje potens.
Skrue med cc 30 på en meters længde er ikke særlig mange skruer. Sammenlign fx med spærplader.
En ting er at kunne gå på det, en anden er at have margen og være forberedt på det værste.
Det der tror jeg vil svigte. Hvis vi antager cc60 mellem reglerne, så belaster du jo hver regel med ca. 230kg. At lime dem sammen i bredden øger ikke bøjemodstanden, det kan mindske risikoen for, at de vrider sig, når du står på dem.
Er der ikke nogen mulighed for at hænge det op i noget ovenover?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.