Jeg har et lille byggeteknisk spørgsmål... Jeg skal have 45x220, som skal ligge horisontalt ovenpå vægreglerne under hammerbåndet. Jeg skal altså indfælde 45x220 øverst på vægreglerne. Håber I forstår, hvad jeg mener :-?. Nu til mit spørgsmål; Hvor skal jeg samle disse 220 regler? Ovenpå en vægregel eller mellem to vægregler, og i så fald skal jeg sømme en kortere del bag samlingen...
Taknemmelig for svar fra jer "rigtige" tømrere.. ;)
 
Byggaren sagde:
Den del du skal lægge ovenpå reglerne kaldes hammarband. Den skal skarves over et oplag/regel, men da de sjældent er mere end 45 mm brede, så bliver det ikke meget oplag de får.

Man vil heller ikke have en kortling under fugen mellem reglerne, fordi den skaber problemer, når du så skal isolere mellem vægreglerne op til hammarbandet.

For at løse problemet foreslår jeg, at du lægger fugen over reglerne og gør det med metoden halvt-i-halvt. Dvs. du saver halvdelen af oversiden af hammarbandet på en længde af 15 cm og halvdelen af undersiden på den mødene del, også 15 cm i længde. Læg så sammen fugen og søm lige igennem den ned i vægreglen, den hviler på. Det er den bedste metode, selvom det indebærer lidt merarbejde. Du får en helt glat underside og en stærk fug. Sæt lidt Polyuretanlim på anlægsfladerne, og fugen bliver lige så stærk som den uskårne del.


8-)
Tror du misforstod spørgsmålet... se på Bygga nytts billeder
 
Bob_the_builder
Byggaren sagde:
Betr. ByggaNytts billed ser jeg, at spærtræerne ikke står over en stående vægregel. Sådan plejer man ikke at gøre fagmæssigt.
Min opfattelse (og jeg har været på ret mange byggerier de seneste år...) er, at det er præcis sådan fagfolkene gør for at undgå at skulle tilpasse spærtræerne. Det giver helt anderledes fleksibilitet, og man slipper for at være så forbandet omhyggelig. Det koster jo penge, som bekendt...  :)
 
"bygga nytt" rules! Faktum. Utrolig imponeret af dit byggeri. DU må have en vidunderlig kone altså, som lader dig gøre alt og tage den tid, det tager. Gætter på, at du har ladet det tage den tid, det tager og ikke haft travlt.
Spørgsmål til ovenstående, hvor lang tid tog det at lave glesen i gulvet? Må have taget masser af tid. Jeg overvejer at lægge spårad skiva og spare en masse tid og bekymringer.
Hørt at den koster 400kr/kvm..
For øvrigt så lægger man en stående under hammarbandet i dag på de fleste løsvirkeshuse. Siger jeg med mine lekmannskundskaber. Selvlært..
 
leffe6 sagde:
"bygge nyt" rules! Fact. Utrolig imponeret af dit byggeri. DU må have en vidunderlig kone altså, som lader dig gøre alt og tager den tid det tager. Gætter på, at du har ladet det tage den tid det tager og ikke hastet frem.
Spørgsmål til ovenstående, hvor lang tid tog det at lave glesen i gulvet? Må have taget masser af tid. Jeg overvejer at lægge sporede plader og spare en masse tid og bekymringer.
Hørt at det koster 400kr/kvm..
For resten så lægger man en stående under hammerbåndet i dag ved de fleste løsvirkeshuse. Siger jeg med mine amatørviden. Selvlært..
:)
Jo, ingen hast her!

2 mand * 3 uger målte, savede, limskruede spredt panel, målte, tegnede, skruede gulvgips....
 
Byggaren sagde:
Jo, naturligvis kan man gøre det for at slippe for at være så grundig m.m. Men... Hvis du kigger på ByggaNytts billede en gang til og vurderer afstanden mellem de stående reglar, så er det ikke tilpasset til isoleringen. Det bliver det automatisk med cc 1200 på tagstol i forhold til cc 600 på stående reglar. Derefter tilpasser man åbningerne, og hvis der så er en stående regel i vejen, må den afveksles, men jeg kan ikke tro, at ByggaNytt har været så uheldig med placeringen af åbningerne, at det ville være nødvendigt at stille en planke på højkant under hammarbandet rundt om hele huset? M.a.o. dårlig planlægning på konstruktionsstadiet, for det er vel ikke sjuskeri alt, hvad der bygges nyt i dag?

Kuldebroer vil man jo ikke have for mange af, og at stå og skære til isoleringen med en dårlig pasning i rummene som følge sparer hverken penge eller tid. Hertil kommer, at det ikke er muligt at have en lige så tyk isolering i toppen af væggen, hvor planken stjæler en del af vægtykkelsen. Den fremgangsmåde giver m.a.o. et dårligere slutresultat også ud fra energisynspunkt.


8-)
Da jeg stammede, kørte jeg c/c 60 på alle væggreglar, så hurtigt på med stole+tag. Vinduer/døre blev taget ud senere! Sådan bygger man hus i (regnfulde) Tullinge ;)

Jeg har ikke c/c 1200 mellem hver stol på grund af en noget kompliceret tagkonstruktion - naturligvis beregnet af en meget erfaren konstruktør. Det, der ikke ses på dette billede, er, at jeg også regler/isolerede yderligere 45 mm på indersiden og lagde derfor en 45*220 til - så ingen risiko for sammenstyrtning her ikke 8-)
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vagg_plast.jpg

Nu har jeg totalt 260 mm isolering i væggene med 2 brudte kuldebroer, så nu kan jeg byde på lidt ekstra træ her/der!
 
Byggeren,

Men hvad tjener du i længden på at rejse regelstammen på en dag? Jeg har fået den idé, at man tjener mest på at lave vægblokkene liggende (reglar, gips, spikregel, facade) i rækkefølge og rejser dem og derefter sætter tagstolene. Det er vel lettere at lægge en gipsskive ned på regelstammen end at holde den mod en væg. Spar kroppen også. :)

Nysgerrig på hvad du har at sige ;)

/Nina
 
Jeg har prøvet begge metoder og vil ved næste byggeri sandsynligvis gøre noget i stil med det Byggaren beskriver. At bygge liggende vægblokke komplet for derefter at rejse dem er ganske vist praktisk, og det sparer ryggen, men der er nogle ulemper, man bør tænke på:
- Blokkene bliver meget tunge. Du kan ikke flytte dem, endnu mindre rejse dem med håndkraft. Du skal have adgang til kran.
- Det er svært at opnå tilstrækkelig præcision "i marken". Blokkene skal være helt vinkelrette og plane. Det kan ikke justeres efterfølgende.
- Du er mere udsat for vejret over en længere periode.

Så er det heller ikke så hårdt, som man måske tror, at sætte gips udvendigt. Det går ret hurtigt. Og det er mere bøvlet, end man tror, at kravle rundt på en liggende regelstamme og skrue gipsplader fast.
 
Ja, selvfølgelig er jeg enig med dig i, at det bliver tungere, men man kan nok klare at rejse blokkene uden kran. Vi havde vores største blok på 8,5 meter, og den krævede 4 personer til at rejse, de øvrige på ca. 4 meter klarede vi 2 personer (min mand og jeg). (Forudsat at man bare behøver at rejse blokken og ikke flytte den).

Med hensyn til "præcision", som du siger, hvis regelværkets diagonalemål er ok, og underlaget (pladen) er plan, stabiliserer gipsen og præcisionen er lige så god, når væggen er rejst, som når den ligger. (Alle prefab klarer jo dette)

Vejrbidt er jeg delvist enig i, man skal lægge plastik over de rejste blokke, så klarer de sig.

/Nina
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.