Glad midsommer i stuerne! Hurtigt spørgsmål midt i fejringen.
Saltudfældning fra tømmer. Hvordan? Hvorfor? Er det farligt? Fugtigheden er skyhøj lige i området med salt, men knastørt rundt om.
Admin må flytte, hvis jeg har placeret det forkert.
85Wv8qU
dUTtQyY

• Saltudfældning på træ med forskellige fugtniveauer, synligt i et rum.
  • Væg af træ med hvid saltudblomstring i et område, mens resten er tørt. Mulig fugtrelateret problem i tømmeret.
  • Saltudfældning på en træoverflade, hvor hvide krystaller kan ses spredt ujævnt, omgivet af en brunlig struktur.
  • Fugtighedsmåler viser 24% på træ med saltudfældning. Skruer og snedkerarbejde synligt. Høj fugtighed lokaliseret, mulig udfordring i materialet.
Claes Sörmland
Nogen har opbevaret salt, der er lækket ud og har haft kontakt med tømmeret?

Saltet trækker fugt fra luften, fordi det er hygroskopisk, måske er det kalciumklorid?

Jeg ved ikke så meget om tømmer, men jeg ville definitivt fraråde at stole på en kontakt-fugtighedsmåler stukket ind i salt.
Salt leder strøm meget godt og kan gøre resultatet meget misvisende mod den "fugtige" side. Måleren vil tolke den højere konduktivitet pga. saltets ledningsevne som massevis af vand. (Tørt træ leder dårligt)

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Anders243 Anders243 sagde:
Jeg ved ikke så meget om tømmer, men jeg vil bestemt fraråde at stole på en kontakt-fugtighedsmåler stukket i salt.
Salt leder strøm meget godt og kan gøre resultatet meget misvisende i den "fugtige" retning. Måleren vil tolke den højere konduktivitet pga. saltets ledningsevne som masser af vand. (Tørt træ leder dårligt)
Smart! Det havde jeg slet ikke tænkt på faktisk! Mange tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.