Er tilfreds med vores nuværende byggemarked, men ville gerne undersøge, om man får en meget bedre pris, hvis man køber lidt større mængder direkte fra kilden.
Kender nogen til et savværk/høvleri, som sælger direkte til firmaer og fragter større mængder træ, (til flere husbyggerier), til Stockholm-området til gode priser?
mvh
David
Kender nogen til et savværk/høvleri, som sælger direkte til firmaer og fragter større mængder træ, (til flere husbyggerier), til Stockholm-området til gode priser?
mvh
David
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
De kan sikkert sælge direkte til dig, men med de rabatter distributører og forhandlere får, bliver det sandsynligvis samme pris alligevel. Skulle savværket sælge til distributørpris, og man fandt ud af dette, ville de sandsynligvis ikke være velkomne på markedet længere. Sådan fungerer det...oftest.David sagde:Er tilfreds med vores nuværende byggemarked, men ville gerne undersøge om man får en meget bedre pris, hvis man køber lidt større kvantiteter direkte fra kilden.
Kender nogen til et savværk/høvleri, som sælger direkte til firmaer og fragter større mængder tømmer (til flere husbyggerier) til Stockholm-området til gode priser?
vh
David
De kan sikkert sælge direkte til dig, men med de rabatter distributører og forhandlere får, bliver det sandsynligvis samme pris alligevel. Skulle savværket sælge til distributørpris og man fik det at vide, ville de sandsynligvis ikke være velkomne på markedet længere. Sådan fungerer det...oftest.Johan Gunverth sagde:[quote author=David link=1132177753/0#0 date=1132177753]Er tilfreds med vores nuværende byggemarked men ville gerne tjekke om man får meget bedre pris hvis man køber lidt større kvantiteter direkte fra kilden.
Kender nogen til et savværk/høvleri som sælger direkte til firmaer og fragter større mængder tømmer, (til flere husbyggerier), til Stockholmområdet til gode priser?
mvh
David
Selvom man har en egen firma?
Men det er egentlig ikke så underligt, når man tænker over det. Sådan ser det ud i mange andre brancher.
mvh
David
Jeg eller rettere sagt min firma er en ret stor kunde hos et høvleri, som leverer et bestemt sortiment til byggemarkeder, men er specialiceret i komponentfremstilling til husbyggerindustrien. Den fordel, jeg kan udnytte ved dette, er, at jeg ikke behøver at købe hele pakker for at få en fornuftig pris, som i øvrigt ikke adskiller sig nævneværdigt fra Bygg Max' prissætning.
Men hvis man har brug for noget, som Bygg Max ikke har, og sammenligner med den sædvanlige byggemarked, så bliver forskellen selvfølgelig markant.
Forudsætningen, som høvleriet har, er, at hvis de sælger direkte til kunden, så må de ikke sælge til byggemarkedet, og når virksomheden ikke er tilpasset til forbrugersalg, skaber eventuelt sådan mere problemer end nytte. Det kan nok være den primære grund til, at det ikke er helt let at få adgang til de lavere priser den vej. Efterfølgende viser det sig jo, at det er ret svært at beskæftige sig med lidt "sidesalg" uden at den normale kundekreds bliver bekendt med det, særligt inden for byggeri, og så har man måske risikeret en stor omsætning for at gøre nogen en lille tjeneste.
Men hvis man har brug for noget, som Bygg Max ikke har, og sammenligner med den sædvanlige byggemarked, så bliver forskellen selvfølgelig markant.
Forudsætningen, som høvleriet har, er, at hvis de sælger direkte til kunden, så må de ikke sælge til byggemarkedet, og når virksomheden ikke er tilpasset til forbrugersalg, skaber eventuelt sådan mere problemer end nytte. Det kan nok være den primære grund til, at det ikke er helt let at få adgang til de lavere priser den vej. Efterfølgende viser det sig jo, at det er ret svært at beskæftige sig med lidt "sidesalg" uden at den normale kundekreds bliver bekendt med det, særligt inden for byggeri, og så har man måske risikeret en stor omsætning for at gøre nogen en lille tjeneste.
Jeg har købt en del træ direkte fra Brattby Sågverk, og priserne var ~25% billigere end Byggmax og halve prisen mod Beijer. Det var bare at ringe og bestille og derefter komme med traileren dagen efter, så læssede de med trucken.
Var du interesseret i træ til flere huse?
I så fald må du nok handle hos et hvilket som helst høvleri.
Gå ind på www.sjv.se følg linket under overskriften "I Fokus", klik på "Træemballage".
I menuen til venstre klikker du på "godkendte tørreanlæg", så får du frem en ret omfattende liste over savværker. Så er det bare at begynde at ringe rundt og tjekke.
I baghovedet kan du have, at en savfaldende kvalitet gran (til panel og lignende) koster ca. 1500/m3 + moms.
Kvaliteten for bygge regel ca. 1200/m3 + moms.
Kigger du på en høvlet vare, skal du altså tage udgangspunkt i den oprindelige kubik, dvs. en 44*95 regel bør være taget ud af en 47*100. Et savværk sælger normalt den for 0,047*0,1*1200 = 5,64+m = 7,05. Oven i det skal der så lægges omkostninger for forarbejdning.
I så fald må du nok handle hos et hvilket som helst høvleri.
Gå ind på www.sjv.se følg linket under overskriften "I Fokus", klik på "Træemballage".
I menuen til venstre klikker du på "godkendte tørreanlæg", så får du frem en ret omfattende liste over savværker. Så er det bare at begynde at ringe rundt og tjekke.
I baghovedet kan du have, at en savfaldende kvalitet gran (til panel og lignende) koster ca. 1500/m3 + moms.
Kvaliteten for bygge regel ca. 1200/m3 + moms.
Kigger du på en høvlet vare, skal du altså tage udgangspunkt i den oprindelige kubik, dvs. en 44*95 regel bør være taget ud af en 47*100. Et savværk sælger normalt den for 0,047*0,1*1200 = 5,64+m = 7,05. Oven i det skal der så lægges omkostninger for forarbejdning.
Takker!cesar sagde:Var du interesseret i træ til flere huse?
I sådanne tilfælde må du nok handle hos hvilket høvleri som helst.
Gå ind på www.sjv.se følg linket under rubrikken "I Fokus" klik på "Træemballage".
I menulinjen til venstre klikker du på "godkendte tørreanlæg", så får du frem en ret omfattende liste over savværker. Så er det bare at begynde at ringe rundt og tjekke.
Kvaliteten for bygningsregler ca. 1200/m3 + moms.
Kigger du på en høvlet vare, skal du altså gå ud fra den oprindelige kubik, dvs. en 44*95 regel bør være taget fra en 47*100. Et savværk sælger normalt den for 0,047*0,1*1200 = 5,64+m = 7,05. Dertil skal så koste for forædling lægges.
Meget nyttig information. Når du taler om kosten for forædling. Hvad mener du så?
mvh
David
....forædlingen i dette tilfælde burde jo være selve høvlingen af brættet.
Denne manden talte vi med på en messe (bygningsbevaringsafdelingen på antikmessen i Älvsjö tror jeg), en ven sendte derefter efter diverse listeværk og ret så meget perlespont derfra.......venlig mand og meget fin kvalitet på tømmer og høvling, måske ikke billigst men som sagt kvalitet
http://www.veckebosag.se/index.html
Denne manden talte vi med på en messe (bygningsbevaringsafdelingen på antikmessen i Älvsjö tror jeg), en ven sendte derefter efter diverse listeværk og ret så meget perlespont derfra.......venlig mand og meget fin kvalitet på tømmer og høvling, måske ikke billigst men som sagt kvalitet
http://www.veckebosag.se/index.html
Så at de er aktive í Umeå. Hvor bor du henne?David sagde:
mvh
David
[/quote]
Jeg bygger i Umeå, så savværket er cirka 2mil fra byggeriet.
Ja, det var høvlingen jeg mente.
Savværker, der køber såkaldt bulk høvling, kan lykkes med at købe høvlingen for sådan cirka 150:-/m3 + m.
Den billigste høvlede vare, jeg køber, koster 1363/m3+m, og her udgør råvaren cirka 825:-/m3+m. Mit udtag af den er cirka 1500m3/år.
Dette købes ganske vist af et af Sveriges mest rentable høvlerier, så prisen for høvlingen kan sikkert presses en smule, men jeg har prioriteret leveringssikkerhed og service.
Savværker, der køber såkaldt bulk høvling, kan lykkes med at købe høvlingen for sådan cirka 150:-/m3 + m.
Den billigste høvlede vare, jeg køber, koster 1363/m3+m, og her udgør råvaren cirka 825:-/m3+m. Mit udtag af den er cirka 1500m3/år.
Dette købes ganske vist af et af Sveriges mest rentable høvlerier, så prisen for høvlingen kan sikkert presses en smule, men jeg har prioriteret leveringssikkerhed og service.
Hvis det høvlede virke ikke er bedre end det, er der vel ingen grund til at købe høvlet virke til panel og skelet?Byggaren sagde:Apropos Cesars: "...men jeg har prioriteret levering sikkerhed og service."
Glem ikke dimensionsnøjagtighed og retvinklet profil. Noget trævirke som jeg køber direkte fra trælasthandleren er ganske vist høvlet, men det kan variere fra bræt til bræt hvor tykt/bredt det er og nogle gange er profilen ikke retvinklet men rombe og andet skæv vinklet hvilket ikke altid gør det så let at bygge målrigtigt.
Pointen med høvlingen er jo ofte netop "dimensionshøvling".
I dag findes der mange savværker, som har en rent fantastisk målenøjagtighed og overfladefinish på deres produkter, så dimensionshøvling ikke længere er nødvendig.
På moderne save når man i dag standardafvigelser på målene på 0,3-0,5 mm, hvilket burde være nok for de fleste. Bemærk at dette gælder før tørring, så resultatet efter tørring bliver noget dårligere afhængig af at krympningen varierer med densitet osv.
Efter at have arbejdet på et savværk i nogle år, forstår jeg ikke rigtig grunden til at tømrere altid skal have høvlet virke. Jeg er temmelig overbevist om, at få tømrere egentlig ved, hvor godt virke man kan købe fra savværket i dag.
Man kan ikke sammenligne saveoverflade på dagen højhastighedslinjer med 70'ernes ramsavede virke
Man kan heller ikke sammenligne målenøjagtigheden på en moderne savlinje med 70'ernes "flagrende" klinger.
Ceasar skrev:
Kigger du på en høvlet vare, skal du altså tage udgangspunkt i den oprindelige kubik, dvs. en 44*95 regle bør være taget ud af en 47*100. Et savværk sælger normalt den for 0,047*0,1*1200 = 5,64+m = 7,05. På det skal så tilføjes omkostningerne ved forædling.
En 45x95 høvlet regle tages ud af en 50x100 uhøvlet.
Et tip er at kigge på alternative dimensioner, hvis man vælger uhøvlet virke. Af f.eks. gran saves også tykkelsen "44", dvs. der findes 44x100, 44x125 og 44x150 uhøvlet at få fat i, som kan være interessant som regelvirke i stedet for høvlet 45x1XX.
Yderligere et tip, inden I kontakter savværket - tænk lidt over længderne, du har brug for. Savværket har ofte "længdepakket virke" i længder fra ca. 2m op til 5,5m i 3dm intervaller.
Det er heller ikke selvklart, at man skal købe en fuldstørrelse pakke - der kan også findes mindre pakker og småmængder, som ikke er specielt interessante for "storkunder", og som savværket gerne vil af med.
Savning gøres med fordel, når træet er nyfældet. Tørring gøres til 8-18% afhængig af anvendelsesområde. Fugtindholdet i træet vil med tiden tilpasse sig omgivelserne, uanset hvilken fugtighed det havde, da det forlod tørren.
Det er sandt, at uplanede træ kan have lidt "formproblemer", men ofte er det ikke nogen større problemer, men hvis man skal tro tidligere indlæg i tråden, findes dette også på planede træ
Selvfølgelig foretrækker snedkeren planede træ, det er jo mere behageligt at håndtere, men det er også yderst sjældent, at snedkeren selv betaler for træet og egentlig bekymrer sig om omkostningerne :-?
Når jeg kigger i brættepakkerne hos byggemarkedet, bliver jeg ikke specielt imponeret over formstabiliteten på det planede træ. Høvlingen ser ikke ud til at klare kantkroge, buk og skævhed ia
Jeg synes, det plejer at forårsage større problemer end at træet er lidt krumt.
Det er sandt, at uplanede træ kan have lidt "formproblemer", men ofte er det ikke nogen større problemer, men hvis man skal tro tidligere indlæg i tråden, findes dette også på planede træ
Selvfølgelig foretrækker snedkeren planede træ, det er jo mere behageligt at håndtere, men det er også yderst sjældent, at snedkeren selv betaler for træet og egentlig bekymrer sig om omkostningerne :-?
Når jeg kigger i brættepakkerne hos byggemarkedet, bliver jeg ikke specielt imponeret over formstabiliteten på det planede træ. Høvlingen ser ikke ud til at klare kantkroge, buk og skævhed ia
Klik her for at svare