Hej! Dagens udfordring: To 19mm MDF-plader, lidt over to meter lange, skal fastgøres sammen langs langsiderne i 45 graders vinkel, så de sidder godt sammen.
Men hvordan?
Helst vil jeg ikke fræse/falce nogen af langsiderne. Fordi de er så lange bliver det svært at få det jævnt.
Jeg har ledt efter bygningsbeslag med 45 graders vinkel, men det findes ikke...
Nogle forslag?
(Det skal blive et opbevaringsskab i et hjørne i køkkenet.)
Men hvordan?
Helst vil jeg ikke fræse/falce nogen af langsiderne. Fordi de er så lange bliver det svært at få det jævnt.
Jeg har ledt efter bygningsbeslag med 45 graders vinkel, men det findes ikke...
Nogle forslag?
(Det skal blive et opbevaringsskab i et hjørne i køkkenet.)
Et snit på 22.5 fulgt af et antal mindre Domino brikker og lim løser problemet galant. En Festool Domino kan lejes eller måske endda lånes, hvis man ikke har en selv. En kexmaskine/lamelfræser kunne desuden også gøre jobbet med samme princip.
Ikke selv prøvet Meec Lamelfræser fra Jula, men i princippet skal den kunne bruges til dette uden problemer. Kan lette arbejdet ved at skære et par vinkler af rester i 45 grader og bruge som limstøtte.
Ikke selv prøvet Meec Lamelfræser fra Jula, men i princippet skal den kunne bruges til dette uden problemer. Kan lette arbejdet ved at skære et par vinkler af rester i 45 grader og bruge som limstøtte.
Tak for svaret, men tag det nu langsomt og tænk på, at jeg er en gammel amatør. Dominobrikker? For mig er det nogle, man stiller på højkant og så vælter dem omkuld. Kexmaskin, er det ikke noget, man har på bageriet?slacker sagde:Et snit på 22.5 fulgt af et antal mindre Domino brikker og lim løser problemet galant. En Festool Domino kan lejes eller måske endda lånes, hvis man ikke har en selv. En kexmaskin/lamelfræs kunne desuden gøre jobbet efter samme princip.
Ikke selv prøvet Meec Lamelfræs fra Jula men i princippet skulle den kunne bruges til dette uden problemer. Kan lette processen ved at skære et par vinkler af restmaterialer i 45 grader og bruge som limstøtte.
Fortæl gerne mere til mig, der ikke kender nogen af delene...
Slackers løsning burde fungere udmærket men hvis du ikke har en sav til det lange snit eller Domino/kiksemaskine så er det jo svært.
Hvordan skal det se ud på indersiden?
To reglar, en kløvet til trekantet form (findes på byggemarkedet ved ikke hvad den betegnes) og en almindelig bliver limet sammen 45 grader. Hvis du fæster den på indersiden af MDFn så er du hjemme.
Hvordan skal det se ud på indersiden?
To reglar, en kløvet til trekantet form (findes på byggemarkedet ved ikke hvad den betegnes) og en almindelig bliver limet sammen 45 grader. Hvis du fæster den på indersiden af MDFn så er du hjemme.
- Forresten, hvor dum jeg er, fugen bliver jo ikke 45 grader men 135 grader. Selvfølgelig.
Senest redigeret:
lim og træpløk?
Javisst 17! SÅ gør man jo, nu er jeg med på hvordan du mener (morgenfrisk...) Det burde absolut gå med noget som det her:vanpire sagde:
https://www.byggmax.se/virke/reglar/50x50-trekantsregel-p08191050
Tak for tipset!
Hejhej!M Malinto sagde:
Anvendte trekantstræ mellem stående 45x45-regler:

(Her er på indersiden bag døren, hvor jeg ikke har bekymret mig om at fintune. Skulle også have siddet en liste langs med reglen til højre men men.)
Her ses det måske lidt bedre:
Klik her for at svare