Skal sætte rotgips på væg af træpanel, og har læst rundt i forskellige tråde om, hvordan man skal gå til værks men har stadig nogle spørgsmål.

Vi starter med: Hvor er det bedst at begynde, ved dørkarm, vindue eller i et hjørne?

Stemmer på hjørne. Gipsen skal helst gå rundt dørkarmen og ikke få en samling i linje med dørkarmen. Gælder alle åbninger i væggen.

skivmont_travagg.gif

Ok, det virker jo fornuftigt.
Men man stiller vel pladerne oprejst, så samlingerne bliver lodrette og ikke som på billedet, liggende eller?

Det kan gøres begge dele.

Har du stående skiver så slipper du samlinger med kortside mod kortside. Man får også skære længere stykker (de øverst) hvis de er liggende osv. Skru dem stående fast.

• Synes
miksil
  • Laddar…
Billedet er hentet fra Norgips, og man skal selv afgøre, hvad der er mest passende til det aktuelle projekt. Jeg har selv sat gips op i et rum i vores fritidshus, hvor lofthøjden er 210 cm. Absolut mindst spild blev det, da jeg monterede pladerne horisontalt. I badeværelset blev pladerne sat op i højden, da det var mest effektivt.

Vi har 2.40 i lofthøjde, så jeg kører dem stående.

Næste spørgsmål, hvor tæt bør man skrue?

Jeg har skruet gipsplader op før og syntes, det var svært at få skruen til at gå i til den rette dybde, men nu har jeg købt en bitsholder med dybdestop, får se om det går bedre.

Som sagt, jeg er åben for alle tips, når det gælder opsætning af gips.

Skru med 20cm mellemrum i kanterne og 30cm mellemrum midt i pladen.

joflopp sagde:
Stemmer for hjørner. Gipsen skal helst gå rundt dørkarmen og ikke få en samling i linje med dørkarmen. Gælder alle åbninger i væggen.

[bild]
Men hallo! På billedet ser det ud som om, at der ikke er regel bag samlingen! Nu var det vel spørgsmålet om renovationsgips i denne tråd, og da er det jo ikke aktuelt, men alligevel ser det jo helt skørt ud på billedet.

Uanset hvad Norgips foreslår, så er det ikke sjovt at spartle kortsiderne, når man har lagt gipsen ned..
Ved stående gips har man derimod forsænkningerne på langsiderne at spartle i.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.