5,396 læst ·
4 svar
5k læst
4 svar
Sætte op gipsplader på murstensvæg med dårlig puds
Hej! Det er tid til renovering i min ejerlejlighed. Lejlighedsbygningen blev bygget omkring 1898-1901.
Nå, væggene består af masonitplader, der er sømmet på en masonitlægt, som også er sømmet direkte i pudset. Ingen skruer eller rawlplugs her.
Jeg har fjernet masonitpladerne nu, og pudset er så dårligt, at det falder af ved bare let tryk. Så jeg er også begyndt at rive det ned.
Men hvad gør jeg nu? Skal jeg reparere pudset eller opsætte 45-reglar og derefter fastgøre krydsfiner og gipsplader til reglarne?
Murstenene er desuden meget ujævne, så der kræves tykkere puds med pudslægter og det hele.
Venlig hilsen Jonas
Nå, væggene består af masonitplader, der er sømmet på en masonitlægt, som også er sømmet direkte i pudset. Ingen skruer eller rawlplugs her.
Jeg har fjernet masonitpladerne nu, og pudset er så dårligt, at det falder af ved bare let tryk. Så jeg er også begyndt at rive det ned.
Men hvad gør jeg nu? Skal jeg reparere pudset eller opsætte 45-reglar og derefter fastgøre krydsfiner og gipsplader til reglarne?
Murstenene er desuden meget ujævne, så der kræves tykkere puds med pudslægter og det hele.
Venlig hilsen Jonas
Hej
Ud fra antagelsen om, at teglstenen ikke er en murstock. I så fald synes jeg, at du kan lade være med at pudse teglet, hvis du bare har tænkt dig at skjule det bagved plyfa. Men jeg synes umiddelbart, at 45 reglar føles meget overdimensioneret. Er vecken virkelig så skæv?
//Erik
Ud fra antagelsen om, at teglstenen ikke er en murstock. I så fald synes jeg, at du kan lade være med at pudse teglet, hvis du bare har tænkt dig at skjule det bagved plyfa. Men jeg synes umiddelbart, at 45 reglar føles meget overdimensioneret. Er vecken virkelig så skæv?
//Erik
Hvad jeg ved, er en skorstenskerne en gammeldags metode til at lede røg ud og sprede varme fra fx en kakkelovn? Men måske har jeg helt misforstået det? Er jo bare en glad begynder ENDNUeriobe sagde:
Teglvæggen er væggen mellem soveværelset og stuen, den er i alt 25 cm dyb. Måske 15 cm mursten, 2 cm puds på hver side og 2 cm masonitlægt/regel og 1 cm masonitplade.
Ville nok tro, at dette er en bærende væg. Flere af de andre vægge består jo bare af simple lægter og masonitplader.
Vedrørende lægter nævnte jeg kun en, væggene er ikke specielt skæve. Vil jo selvfølgelig have så meget overflade som muligt, måske en 12/45 lægte eller hvad de kyndige her på siderne nu synes er passende? .
Jeg vil prøve at skaffe et billede.
Senest redigeret:
Gamle dags eller ej, så er der alligevel regler for, hvor meget man må have mod en skorsten, der bruges. Det har med brandsikkerheden at gøre.
Nu ser det dog ud til, at du ikke har en skorstenskerne, men kun en murstensvæg. Hvis væggen ikke er for skæv, kan du måske fastgøre gipspladerne direkte mod væggen? Med en god lim som PL-600 burde det fungere fremragende. Så slipper du for en masse arbejde.
Nu ser det dog ud til, at du ikke har en skorstenskerne, men kun en murstensvæg. Hvis væggen ikke er for skæv, kan du måske fastgøre gipspladerne direkte mod væggen? Med en god lim som PL-600 burde det fungere fremragende. Så slipper du for en masse arbejde.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 indlæg
Plywood er et godt materiale at have bagved gips, så meget nemmere at sætte ting op. Afstiv så tyndt som muligt for at få en lige væg. (afstivningen vil blive forskellig + at man skal lægge mellem masonit/plywood/karton-stykker for at få det lige)
Protte
Protte
Klik her for at svare