Hej!
Jeg har et lille spørgsmål.. Jeg er i gang med at sætte lister op på mit skrå tag med en 27g vinkel, der går op i en almindelig plan vinkel samtidig med, at den er 90-graders. Mit problem er, hvilke vinkler jeg skal bruge på geringssaven. Jeg har forsøgt med 45 på pladen og 13,5 på klingen, men jeg kan ikke få det til at fungere.
Har arbejdet på det et stykke tid og overvejer nu hjørneklodser?? Men vil ikke rigtig give op endnu.
Tak på forhånd.
Jeg har et lille spørgsmål.. Jeg er i gang med at sætte lister op på mit skrå tag med en 27g vinkel, der går op i en almindelig plan vinkel samtidig med, at den er 90-graders. Mit problem er, hvilke vinkler jeg skal bruge på geringssaven. Jeg har forsøgt med 45 på pladen og 13,5 på klingen, men jeg kan ikke få det til at fungere.
Har arbejdet på det et stykke tid og overvejer nu hjørneklodser?? Men vil ikke rigtig give op endnu.
Tak på forhånd.
Der findes en variant på smygvinkel, der automatisk tager halvdelen af vinklen: http://virutex.com/anglecopiertc133r.aspx. Supernem at bruge.
(Jeg købte sådan en for et par hundrede kroner hos Theofils, men de sælges sikkert flere steder).
(Jeg købte sådan en for et par hundrede kroner hos Theofils, men de sælges sikkert flere steder).
Hultafors har en rød variant. http://www.lundqvist.se/visa_produkt.asp?nr=44739
Ja, samme ting, og er lettere at få fat i end Virutexen. Grunden til at jeg valgte sidstnævnte er primært, at "halve-vinkel-anslaget" er justerbart og længere end på Hultaforsen, hvilket gør det lidt lettere at få den rette vinkel på saven. Hvor stor praktisk betydning det har ved jeg dog ikke, for jeg har ikke testet Hultafors varianten. De plejer at lave fornuftige ting...Fnularn sagde:
Fik fat i en vinkelstiller hos Jula (lille rød ting i plastik) som viser den rette vinkel. Derefter fik jeg bedre resultater. Men visse vinkler gik simpelthen ikke sammen, fordi vinklen gjorde, at listerne, der skulle mødes, havde forskellige hældninger. Derfor kommer der skygger over og under kanten af listen. For at minimere dette savede jeg firkantede klodser i træ og lavede et enkelt mønster, sleb og malede. De blev næsten lige så gode som dem, man køber hos Bauhaus for 250 kr parret. Problemet er, at det er utroligt svært at fremstille klodser til yderhjørner, hvis man ikke har en båndsav eller lignende.
Mvh Mate
Mvh Mate
Klik her for at svare