Jeg har fjernet en tidligere strømafbryder da den sad rigtig dårligt og skulle samles i en dørkarm kun for at få plads. Der er ingen kabler tilbage, så jeg behøver ikke sætte noget dæksel, men kan lukke det helt. Mit spørgsmål er dog, hvordan gør jeg det bedst? Skal jeg forsøge at fjerne dåsen, så jeg kan sætte en støtte bagved og fastgøre ny gips der? Skal jeg fylde dåsen med gipsstykker indtil det kommer ud langt nok til bare at kunne spartle over? Hvad er den bedste måde at tackle dette på?
Jeg har spartlet nogle af sådanne dåser væk. Jeg mener, at jeg fyldte med husfix, og spartlede derefter. Vi havde loftvarme fra 70'erne tidligere. Så der var 3 dåser ved indgangen til hvert rum. En til den almindelige lampeafbryder, en til termostaten til loftvarmen og en til en effektomskifter til loftvarmen, som koblede forskellige antal sløjfer i loftet ind.
Fyld med hobbygips, så du har et par mm tilbage, som du så spartler. Gips hærder hurtigt, hvilket jeg godt kan lide. Sørg for, du ikke behøver at slibe det. Hårdt som h-ete!
Fyld med hobbygips, så du har et par mm tilbage, som du derefter spartler. Gips hærder hurtigt, hvilket jeg kan lide. Sørg for, at du ikke behøver at slibe det. Hårdt som h-ete!
Ville det være muligt bare at bruge fugeskum? tænker, at det er betydeligt mere praktisk og lettere at skære væk, hvis der kommer for meget. Eller er det måske ikke så godt at spartle over?
Jeg ville ikke bruge spartelmasse til at fylde et så stort hul. Det vil synke sammen og/eller revne.
Skum i omgange — måske, men det plejer at være ret porøst, så risikoen er, at man kommer til at lave hul i det bagefter.
Mit forslag:
Få fat i en hulsav med præcis samme eller større diameter som hullet. (Hvis du ikke kan finde en i den rigtige størrelse, så tag en størrelse større og sav det eksisterende hul op.)
Sav en rund plade ud i passende materiale — træ, tynd krydsfiner, masonit, whatever — som passer i hullet.
Fastgør den i dåsen med skruer, som du skruer i fastgørelseshullerne i dåsen. Forsænk dem, så de ikke rager ud på overfladen.
Spartel samlingerne og mal/tapetser.
Klart!
Fugeskum føles som et lidt sært valg her. Muligt at det fungerer. Som sagt er gipsbruk eller lignende nok det almindelige valg. Brug hellere lidt for lidt. I værste fald må du spartle en ekstra gang.
Ville det være muligt kun at bruge fugeskum? tænker, at det er betydeligt nemmere og lettere at skære væk, hvis det bliver for meget. Eller det er måske ikke så godt at spartle over?
Ikke mit valg. At spartle direkte på fugeskummet bliver for svagt. Og fugeskum er et helvede at håndtere. Klistrer og svulmer.
Det er muligt at spartle store huller. Men man skal ikke have travlt. Når man lægger meget i, vil det tage tid, før det tørrer, og i mellemtiden synker det ind og revner. Men hvis man lader det gøre det og lægger lag på lag, så er det muligt at spartle store huller. Men helt så store har jeg aldrig spartlet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.