Halløj alle sammen. Jeg vejer omkring 100kg nu (beskylder corona), og har købt en pull-up-stang, som jeg tænkte at have i loftet. Den har 6 huller, og hullerne i selve beslaget er 10.4mm i diameter.

Der fulgte nogle skruer og plugs til den, men jeg undrer mig over, om de har sendt de rigtige ting. Skruerne er 7.5mm i diameter og 8cm lange, og plugs er 10mm i diameter og kun 5cm lange.

Behøver man virkelig at bore 6 *centimeter* dybe huller på 10 millimeter i diameter for at få dette til at hænge sammen?

Rækker det ikke, hvis man bare køber plugs på 6-8 mm i diameter, skaffer passende skruer og borer hullerne måske 5-6 cm dybe?

Har en ordentlig slagboremaskine, der har bor på 5mm og 8mm i diameter. Taknemmelig for alle svar.

Nu ved jeg jo ikke, hvordan stangen ser ud, men 4 skruer (to på hver side må jo være et minimum. Husk på, at belastningen ikke kun er nedad, men der vil også være et moment, når man svinger med kroppen.
Jeg plejer ikke at stole på skruer, der sendes med. Ikea er endda holdt op med at inkludere dem netop fordi så meget afhænger af de specifikke forudsætninger. De ved jo ikke, om dit loft er af træ, beton eller letbeton. Fishers duopower er gode plugs. På billedet ser du lasttabellen for disse.

• Tabellen viser anbefalede laster for Duopower-plugge i forskellige byggematerialer, baseret på skruediameter og minimal kantafstand.
Tak, men hvordan tyder man den?
P proffsrik sagde:
Nu ved jeg jo ikke, hvordan stangen ser ud, men 4 skruer (to på hver side) må jo være et minimum. Tænk på, at belastningen ikke kun er nedad, men der vil også være et moment, når man svinger med kroppen.
Jeg plejer ikke at stole på skruer, der leveres med. Ikea har endda stoppet med det netop fordi så meget afhænger af de specifikke forudsætninger. De ved jo ikke om dit loft er af træ, beton eller letbeton. Fishers duopower er gode plugs. På billedet ser du belastningstabellen for disse.
Beton. Glemte vist at skrive det.

Eksempel på, hvordan man tyder:
På linjen for beton (Concrete) af kvalitet C20/C25 eller bedre, så kan f.eks. en pløk af størrelse 8x40mm holde til en belastning på 1,1kN, hvilket er tyngdekraften på en masse af 112kg, hvis vi regner med g=9,81m/s²

• Synes
Jani Melender
  • Laddar…
Hmm, jeg har nu boret 10mm huller som er 8cm dybe i mit betontag. Men pluggen (i ret blød plast) ser ud til ikke at gå hele vejen ind, men sidder fast efter 3-4 millimeter..

Hvad har jeg gjort forkert, eller hvad bør jeg gøre? Har diverse forskellige værktøjer.

Har du målt pluggen med skydelære, så den virkelig er 10mm i diameter?
Samme spørgsmål gælder selve hullet.
Jeg har oplevet, at når betonbor af dårligere kvalitet slides, forsvinder diameteren fra karbidspidsen, og hullerne bliver noget for små.
Normalt skal pluggen gå ind i hullet, når man let slår på den med en hammer.

• Synes
Jani Melender
  • Laddar…
P proffsrik sagde:
Har du målt pluggen med skydelære for at sikre, at den virkelig er 10mm i diameter?
Samme spørgsmål gælder selve hullet.
Jeg har været ude for, at når betonbor af ringere kvalitet slides, mister de diameter fra karbidspidsen, og hullerne bliver lidt for små.
Normalt skal pluggen kunne presses ind i hullet, når man let banker på den med en hammer.
Det var da utroligt, pluggen er 11.7 millimeter. Antager at det er "imperialske" mål. Nå, nå, går og køber ny skrue og plug så... tak for hjælpen. =)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.