sixten88 sagde:
Man skal altid kun skrue gipsen i reglarne for at gipsen ikke skal påvirkes af OSB'ns bevægelser. Dette for at undgå at gipsen sprækker.
Det tror jeg ærligt talt ikke på.

Desuden bevæger OSB sig ikke, hvis den er korrekt monteret (dvs med luftspalte rundt om) uden den ændrer kun størrelse efter luftfugtigheden.

• Synes
Liza B
  • Laddar…
A
JOW sagde:
Hmm, mig gør det intet om de ruster, plasten sidder jo stadigvæk, eller misforstod jeg dig?
Nja.. i så fald kunne vi jo sætte bare et fåtal stift, men vi vil jo gerne, at det skal sidde, selv om noget andet ikke sidder korrekt.

Plasten klemmes jo altid fast af enten skiver eller reglar? I det mindste troede jeg det...

Snailman
injonil sagde:
Det tror jeg ærligt talt ikke på.

Desuden bevæger OSB sig ikke, hvis det er korrekt monteret (dvs. med luftspalte rundt om), den ændrer kun størrelse efter luftfugtigheden.
Eftersom OSBn har större fukrörelser än gipsen kan skivorna spricka och väggarna att slå sig.
Der er en grund til at gipsfabrikanterne ikke godkender OSB, Plywood osv i deres vægtyper. Virksomheden jeg arbejder på har kæmpe store problemer med vægge opbygget af OSB og gips f.eks slog de fleste vægge på politihuset i karlstad sig så meget at gipsen måtte fjernes og OSBn spores.

kan være enig i at "man bør" skrue gipsen i reglarne med lange gipsskruer.... ikke fordi jeg gør det, men korrekt så skal man nok det alligevel...

Hvilken størrelse på klammer er passende til plast (og vindpap) fungerer det at køre med type 13/8? Eller behøver jeg en ny pistol, der kan klare lidt bredere klammer?

• Synes
Liza B
  • Laddar…
Mikael_L
blygarn sagde:
Hvilken størrelse på klammer er passende for plast (og vindpapir) fungerer det at køre med type 13/8? Eller behøver jeg en ny pistol, der kan klare lidt bredere klammer?
Det fungerer fint. Jeg har vist mest brugt Rapid 13/6, tror jeg. Plast/vindvæven går alligevel som regel i stykker, før klammeren kryber ud, så længere end 6mm klammer tror jeg ikke er til nogen nytte. Men næppe nogen skade heller, måske lidt sværere at trække ud, hvis man skulle få brug for det.

Om plastfolie og klammer:

Sådan ser det ud i mit loft.
Klamrene sidder tæt, ellers går der jo direkte hul i folien ved opsætningen pga. dens vægt.
Og over hver klammer sidder et stykke tape som tætning (de blå firkanter).
Der er jo intet, der klemmer folien deroppe over glespanelen.

Jeg synes, det ser meget veludført ud.

Træbjælker med plastfolie fastgjort med klammer og blåtape i loftet. Elektriske kabler løber parallelt med bjælkerne.

Mikael_L
Hvis jeg nogle gange har haft lidt problemer med at folien skal holde, at klamret ikke bare skal gå igennem, så har jeg først sat en lille bit ÅB-tape på folien og så skudt fast med hæftepistolen, så holder det til betydeligt mere.

Mikael_L sagde:
Om jeg nogle gange har haft lidt problemer med at folien skal holde, at klemmen ikke bare skal gå igennem, så har jeg først sat et lille stykke ÅB-tape på folien og derefter skudt fast med hæftepistolen, så holder det betydeligt bedre.
Her er det bestemt omvendt:
Tape-stykkerne er sat på efter klamringen.

Det var i øvrigt dygtige polske snedkere, der gjorde jobbet (ansatte af en svensk byggmester).

Mikael_L
KnockOnWood sagde:
Her er det definitivt omvendt: Tape-stykkerne er sat på efter klamringen.
Ja, det også. ;)

Jeg mente bare der, hvor det på enkelte steder, af specielle grunde er svært at få folien til at holde.
Det kan f.eks. være der, hvor isolering tynger ned eller i et hjørne eller sådan. Og i begyndelsen af en udlægning, når det er let at komme til at rive hele schabraket ned.
- Da er det rart, hvis plastikken sidder lidt bedre fast = lidt tape inden klammeren.

• Synes
Uldis
  • Laddar…
Jeg var nok lidt overambitiøs og klippede mindre firkanter af glaslåg, som jeg hæftede fast over plasten (i stedet for tape). Fungerede rigtig godt, og plasten revnede ikke overhovedet... :-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.