31,464 læst ·
27 svar
31k læst
27 svar
Sætte dampspærre med hæftepistol?
Hejsa,
Har læst og læst nu men har stadig overvejelser...
Har ell koldgarage som jeg skal isolere. Tænkte 120 mm glasuld, 0,2 mm dampspærre, OSB og så gips.
Nu til overvejelserne...
1. Kan jeg fastgøre dampspærren med klammer? Har ikke noget at klemme den fast med, da garagen allerede står.
2. Når jeg sætter OSB'en og gipsen fast, vil jeg jo punktere dampspærren, gør det ikke noget?
Tak på forhånd...
Har læst og læst nu men har stadig overvejelser...
Har ell koldgarage som jeg skal isolere. Tænkte 120 mm glasuld, 0,2 mm dampspærre, OSB og så gips.
Nu til overvejelserne...
1. Kan jeg fastgøre dampspærren med klammer? Har ikke noget at klemme den fast med, da garagen allerede står.
2. Når jeg sætter OSB'en og gipsen fast, vil jeg jo punktere dampspærren, gør det ikke noget?
Tak på forhånd...
Skal du ikke have garagen opvarmet året rundt, så bør du ikke have dampspærre, men det ved du måske?
Du bør følge producentens anvisninger for montering. For den plastik jeg købte, stod der, at pap søm var ok uden yderligere tiltag, og at hvis man hæftede plastikken op, skulle man tape over hver hæfteklamme.
På spørgsmål 2 svarer jeg, at jo, det gør det.
Du bør følge producentens anvisninger for montering. For den plastik jeg købte, stod der, at pap søm var ok uden yderligere tiltag, og at hvis man hæftede plastikken op, skulle man tape over hver hæfteklamme.
På spørgsmål 2 svarer jeg, at jo, det gør det.
Vi klamper altid plasten op med hæfteklammer og prøvetrykker derefter lejlighederne. Vi kommer ned på 0,11L/s pr. m2. Kravet for passivhus ligger på Maks 0,30L/s pr. m2. Så jeg synes, det er blevet lidt af en hysteri omkring det her med opsætning af plasten. Det virker som om, producenterne forsøger at prakke os en masse unødvendige tilbehør på.
Hej,
Kan nok med 99 % sikkerhed sige, at man bruger hæfteklammer overalt, når det gælder "fugt"spærren...
Så ved jeg, at nogle ældre tømrer mænd stiller spørgsmålstegn ved fugtspærren, om den er nødvendig eller ej... For jeg er ret sikker på, at det er meget få, der har set en fugtspærre (tenotät lr lignende) på gamle huse.
Nogle mener, at man bygger "ind" fugten...
Ville være sjovt at se en test med forskellige alternativer... Måske vindpap i stedet?
Kan nok med 99 % sikkerhed sige, at man bruger hæfteklammer overalt, når det gælder "fugt"spærren...
Så ved jeg, at nogle ældre tømrer mænd stiller spørgsmålstegn ved fugtspærren, om den er nødvendig eller ej... For jeg er ret sikker på, at det er meget få, der har set en fugtspærre (tenotät lr lignende) på gamle huse.
Nogle mener, at man bygger "ind" fugten...
Ville være sjovt at se en test med forskellige alternativer... Måske vindpap i stedet?
Jeg behøver ikke skrive noget, JOW skrev præcis alt jeg selv mener om spørgsmålet.JOW sagde:
+1 som man plejer at skrive.
Vær bare forsigtig så du ikke "river" større huller op når plasten først er hæftet op.
En præcisering til mit svar på spørgsmål 2:
Normalt når man sætter OSB + gips så bekymrer man sig ikke om, hvor lægterne er, når man monterer gipsen, men den bliver for det meste fastgjort kun i OSB-pladerne.
Med din konstruktion vil jeg råde dig til IKKE at gøre sådan, men i stedet være omhyggelig med, at hver skrue går i lægten, også dem der fastgør gipspladerne.
Normalt når man sætter OSB + gips så bekymrer man sig ikke om, hvor lægterne er, når man monterer gipsen, men den bliver for det meste fastgjort kun i OSB-pladerne.
Med din konstruktion vil jeg råde dig til IKKE at gøre sådan, men i stedet være omhyggelig med, at hver skrue går i lægten, også dem der fastgør gipspladerne.
Eller "Rocktæt klimatmembran" for huse, der kun opvarmes lejlighedsvis.injonil sagde:
http://guiden.rockwool.se/produkter/byggisolering/rocktaet-klimatmembran
MVH Stickan
Man skal altid kun skrue gipsen i reglarne for at sikre, at gipsen ikke bliver påvirket af OSB'ens bevægelser. Dette for at undgå, at gipsen sprækker.injonil sagde:En præcisering til mit svar på spørgsmål 2:
Normalt, når man sætter OSB + gips, er man ligeglad med, hvor reglarne er, når man monterer gipsen, da den for det meste kun bliver fastgjort i OSB-pladerne.
Med din konstruktion vil jeg råde dig til IKKE at gøre sådan, men i stedet være omhyggelig med, at hver skrue går i en regel, også dem der fastgør gipspladerne.