Står overfor at afgive bud på en BRF, ordentligt renoveringsobjekt fra 30'erne (beton/stenhus), hvor jeg ved fremvisningen så, at der var flere revner i væggene. De værste var vel måske 1,5 meter sammenhængende revne og 1-3 cm bred. Der var også flere "mindre" revner i lejligheden. Revnerne, de jeg kunne se, findes inden for de rødt markerede områder på plantegningen, de værste revner var inden for det store område, revnerne forekom fra begge sider så at sige. Ikke umuligt at der findes flere revner bag garderober eller der, hvor man ikke kan se.
Se billeder:
Ifølge mægleren er det op til andelshaveren at udbedre dette, dvs. det er ikke noget, som foreningen har noget ansvar for.
Jeg tror, at det er en eller anden form for sætningsskader. Er disse revner tegn på et væsentligt meget værre problem i ejendommen? Eller er det at vurdere som mere af kosmetisk karakter?
Er der nogen, der har nogle kloge tanker og idéer om dette?
Ifølge mægleren ligger det hos andelsboligindehaveren at udbedre dette, dvs. det er ikke noget, som foreningen har noget ansvar for.
De der revner er ikke noget, en andelsboligindehaver kan reparere vedvarende. De tyder på, at noget med funderingen eller etagedækket skal udbedres.
Bygges der et eller andet sted i nærheden af ejendommen? Har der været sænkning af grundvandet i området? Måske en tunnelbygning?
Dette burde andelsboligforeningen virkelig gøre noget ved. Hvis de ikke tager ansvar, ville jeg se mig om efter et andet objekt. For med så store revner og med den vinkel, som de har (som også "fahlis" skriver om), er der noget "alvorligt" i gang. De kan repareres, men risikoen er meget stor for, at de vender hurtigt tilbage, hvis man ikke udbedrer årsagen, hvilket burde være foreningens ansvar.
Tror ikke, at der bygges i direkte tilknytning sådan, der findes et hus fra 50'erne, som er bygget direkte mod denne ejendom. Lejligheden har været inden for samme "familie", typ siden den blev bygget, så muligt at disse revner har eksisteret der i meget lang tid.
Tænker også, at hvis andelsforeningen skal tage fat i dette, lyder det som en relativt dyr historie, ikke?
Men hvad er risikoen, bortset fra at revnerne opstår igen efter noget tid? Hvor slemt kan det gå i værste fald?
Det der så jo ikke så sjovt ud overhovedet! Er det der sket i Sverige engang?
Jeg må vel måske vise billederne jeg har taget til bestyrelsen og spørge direkte, om de er opmærksomme på dette, samt om de planlægger nogen form for tiltag overhovedet.
For det bliver jo en ret kortsigtet løsning, hvis man "pynter til", for at det senere skal blive det samme igen.
Når man undersøger en sådan revnedannelse, plejer man at finde ud af, hvornår det er sket, og hvor hurtigt det er gået gennem interviews. Derefter følger man op med måleprogrammer for at se, om det stadig bevæger sig eller er stoppet. Ofte skyldes det sætninger i grunden, mange nyere tilfælde skyldes de lave grundvandsniveauer. Foranstaltninger kan koste millioner, og det er foreningen, der er ansvarlig. Jeg ville skye dette objekt som pesten...
Når det er et objekt med noget grundlæggende galt, plejer der ofte at være en flok bydere, som enten ikke har bemærket fejlen eller ikke forstår omfanget af den. Teknisk fejl altså. Forkert beliggenhed eller forkert pris plejer folk at have bedre styr på.
Stor sandsynlighed for, at slutprisen ikke vil afspejle risiciene ved købet altså. Jeg ville muligvis holde et gedeøje på budgivningen og smide et lavt bud ind, hvis ingen andre byder, men ellers ville jeg lade være.
P.s. videre - mæglere og sælgere plejer heller ikke at være så interesserede i at diskutere fejl og dumper meget gerne objektet på nogen, der ikke "brokker" sig. Så der er ikke så meget mening i at lægge energi i at snakke om det heller.
Objektet er på stueetagen så usandsynligt at nogen har revet noget under.
Men det lyder som en høj risiko med dette, selvom det nu ligger på foreningen føles det som en enorm udgift at komme til rette med det, og i sidste ende føles det som det måske kan afspejle sig på månedlige afgifter, som du hempularen indikerer til.
Så kan det jo også have været sådan, at revnerne har været der i 30-90 år og ikke blevet værre, men det er jo højst uklart.
Undersøgelsesmæssigt føles det som en tidskrævende opgave som ikke kommer til at ske inden evt. budgivning starter. Prisen er forholdsvis lav for objekter i det område, givet renoveringsbehovet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.