Helt unødvendigt at klage over inspektionen nu når det er gået over to år, men det er tydeligt at se på malingen ved listen, at det glippede under væggen på overetagen ved inspektionstidspunktet. Jeg kan jo nu i bakspejlet kun ønske, at dette var blevet bemærket ved vores inspektion.
....Eller at jeg, det fjols, havde forstået, hvad der stod på lidt tidligere >:( .....nåja det er let at være bagklog.
 
Du må se det som om du er blevet en erfaring rigere og trøste dig med tanken om, at det kunne have været værre! :-/

Ingen ulykke er jo sket, og at udbedre fejlen ser jo ud til ikke at være så besværligt eller dyrt i dette tilfælde. En skjult fugt- eller skimmelskade afhængig af den tidligere ejers forkerte renovering havde nok været værre at blive ramt af..... ;)

/Ingeniøren
 
Tak, det ER faktisk lidt trøstende. Humøret omkring dette skifter lidt, men det er ikke noget at græde over, uden aktivt at forsøge at rette op på alt er nok det bedste.
 
Han uppskattede 5000-10000 kr. Lyder det rimeligt synes I?
Måske er rimeligt for selve byggearbejdet, men som du siger, der tilkommer maling og evt. andre overfladearbejder.

MEN, tænk også på at dette er en ændring af bærende dele!

Du skal lave en byggeanmeldelse, sandsynligvis hyre en kvalitetsansvarlig. Og du skal hyre nogen som kan vurdere om den planlagte bjælke er tilstrækkelig. Det kan måske være en trivialitet, men glem ikke at den skal ligge på noget, og det kan evt. være svært at vurdere kvaliteten af opstillingspunkterne før man begynder at rive.

Byggeanmeldelsen koster nok et par tusinde, det samme for en KA og ingeniørberegning.
 
Planen er nu, at jeg har talt med en ingeniør, som skal komme og beregne, og jeg skal forsøge at finde en firma, som skal lave selve arbejdet snarest, så de kan give et kostnadsforslag. Har som sagt talt med byggnadsnämden, så byggemeldingen ligger på "att göra listan". Nyt for mig var kvalitetsansvarig. Kan nogen forklare? Hvornår er det nødvendigt, hvad er det for en slags person osv.?
 
Kvalitetsansvarlig, KA, er en person som er ansvarlig for, at de krav, der findes i forskellige love, gennemføres på dit byggeri.
Dette står i plan- og byggeloven (PBL): 9kap. 13 § For sådanne byggeforanstaltninger som angives i 8kap 2 § første afsnit:"Mindst tre uger før arbejdet påbegyndes skal bygherren give meddelelse til bygningsnævnet (byggeanmeldelse), hvis arbejdet vedrører:
3. "sådanne ændringer af en bygning som vedrører konstruktionen af de bærende dele eller som væsentligt påvirker dens planløsning,

og som kræver byggeanmeldelse samt for sådanne nedrivninger, der skal følge en nedrivningsplan skal en kvalitetsansvarlig udpeges af bygherren.
Det kan være en uafhængig KA, entreprenøren der udfører arbejdet eller konstruktøren der beregner.
Men tjek med bygningsnævnet, hvad de kræver af dig... dette er jo en lille foranstaltning!
Her kan du læse hele PBL:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870010.HTM
Hvis du ikke har noget andet for ;)
 
Lovede jo at holde jer opdaterede....
Der er endnu ikke sket noget afgørende. Har ikke hørt noget fra mægleren eller de tidligere ejere.
Jeg har via tips kontaktet en bygningsfirma, som skal være god, så der kommer en fyr og kigger på elendet senere i dag. Det, som jeg har fundet ud af, kan skabe problemer, er, at vi har spændt væv i lofterne, så man vil ikke stemme op andre steder end i "kassen" i loftet. Det kan måske blive et problem at få plads til støtter og den nye bjælke, men det skal jeg diskutere med fyren, som kommer i dag.
Jeg har også tænkt at forsøge at vende dette til noget lidt positivt ved at forsøge at benytte lejligheden til at trække VP-rør i kassen og op gennem loftet til væggen ovenfor på overetagen. Det var jo på overetagen, jeg egentlig holdt på, og så kan jeg få TV og netværk i væggen mellem de rum, hvilket ville have været meget sværere, hvis jeg ikke havde foretaget dette indgreb. Ikke helt sikker på, at det kan løses endnu, men det ville være et klart plus.
 
Nu er der endelig sket lidt mere i denne sag....

Mægleren har kontaktet de tidligere ejere og påpeget fejlen. Han sagde til dem, at han ville afvente tilbuddet, som jeg venter på fra bygherren, og vende tilbage. Han sagde dog igen til mig, at hvis de stejler, bliver det sandsynligvis svært at få ret, da det er så billigt at reparere. Er der nogen, der har nogle refleksioner om dette?
Det her med at det egentlig gælder forskellen mellem husets værdi, hvis fejlen var kendt, og det, som vi faktisk gav for huset, hvordan fungerer det? Hvem kan/bør lave en sådan vurdering i så fald?

Mægleren hævder også gang på gang, at han mener, det er byggesagkyndiges fejl, og at det burde kunne prøves, selvom der er gået over to år. LyckeK, er der nogen chance for dette?
 
Hvis nogen er interesseret, giver jeg lidt info om udviklingen i denne sag.

Det store, der er sket, er, at jeg har revet lidt i køkkenet, hvor en anden væg er fjernet, og konstateret, at den skal være bærende, og det er lige så dårligt lavet der som i stuen. Det knager bl.a. betænkeligt, hvis man går på gulvet lige ovenfor.
Vi har nu fået klarhed over, hvordan han har gjort i køkkenet, og man kan nok antage, at det er gjort på samme måde i stuen. Han har renset overfladen, så de stående planker var blotlagt. Derefter har han taget to 7 tommers bjælker og sømmet en på hver side. En har han fastgjort med en vinkelbeslag, og en har en ny stående bjælke som støtte. Når bjælkerne var sømmet fast, var det bare at save hullet ud indeni. Hurtigt, enkelt og helt forkert!!!! >:(
Når jeg lægger mit lange vaterpas, som er 1800 mm, langs bjælken, svajer den som en banan med ca. 7 mm på midten.
Hvis man måler lidt på kassen i loftet i stuen, kan man gætte sig til, at de samme dimensioner er blevet brugt der også, men spændet er meget større.
De problemer, der er tilbage, er kun juridiske, så jeg tror, jeg laver en ny tråd derom. Jeg lægger et link her, når jeg har gjort det, for evt. interesserede.
 
Asterix sagde:
Mægleren hævder også gang på gang, at han synes, det er besikningsmannens skyld, og at det burde være muligt at få det prøvet, selvom der er gået over to år. LyckeK, er der nogen chance for dette?
NEJ... desværre er års grænsen klar, forsikringsselskabet, der håndterer sagen, da besiktningsmannen er forsikret, vil afvise sagen!
 
Tak igen LyckeK! Jeg havde den følelse selv.
 
O
Forsøger at følge fortsættelsen på dette men linket virker ikke for mig...

Asterix sagde:
[link]

Her postede jeg mine juridiske bryderier.....

Tak til alle på forumet som har hjulpet mig med dette ::)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.