Hej!

Renoverer køkkenet og vil gerne benytte chancen til at installere spots.

Huset er fra 40'erne og det nuværende loft består af ca. 2 cm puds og derunder solide brædder sømmet i bjælkelaget.

Spørgsmål:

1. Mon det ikke burde være muligt at fastgøre panel direkte i loftet? Måske 45x45 (eller 28x70?) med c/c 300 mm og derefter gips?

2. Hvis jeg monterer direkte i loftet, bliver det måske lidt sværere at trække el-ledningerne. Jeg går ud fra, at det er nemmest ikke at montere helt ind til væggen, men i stedet efterlade en "kanal", hvor man kan trække ledningerne?

3. Måske et dumt spørgsmål, men jeg går ud fra, at jeg saver huller med en hulsav, når gipspladerne er monteret i loftet, for derefter at trække tilslutningerne frem til spotsene? Har du et tip til, hvordan jeg nemmest markerer på pladen, hvor spotten er?

Intet svar på dit spørgsmål, men vi skal gøre omtrent det samme. Har du fundet nogle gode steder?

Et forslag til, hvordan du skal finde stederne, kunne være at sætte en Neodymmagnet ved hver sted og derefter finde dem med en magnet selv. Lidt ligesom "hole-in-one".

iSnobben sagde:
Intet svar på dit spørgsmål men vi skal gøre omtrent det samme. Har du fundet nogle gode spotter?
En tidligere elektriker anbefalede en spot, der hedder brighteye fra hidealight.

battery sagde:
En tidligere elektriker tippede om en spot, der hedder brighteye fra hidealight.
Kræver disse "pottor"?

Det er nok lidt forskelligt om de kræver pottor eller ej. Den jeg har kigget på (Bright eye multi 3) kræver potte ved installation. Fordelen er, at den bygger meget lidt, du kan bruge spredt panel 28x70 mm ved montage. Loftet sænkes altså kun ca. 4 cm totalt, hvilket jeg ser som en stor fordel.

Men kræves der potte (ud fra brandsikkerhedssynspunkt) hvis man fastgør panelet i det eksisterende loft bestående af 2 cm puds og nedenunder brædder?

Jeg sænkede loftet i vores vaskerum ved hjælp af lægter, masonitkiler, sømplug og 13mm gips. Satte derefter et sæt billige Malmbergspots (200kr) i. Originalloftet er støbt loft, så nogle potter var aldrig påtænkt. Med to cm puds i loftet havde jeg ikke bekymret mig om potter, hvis pudsen sidder godt. Lavede afbrydelser i lægterne, hvor flexslangen skulle gå, og lavede en skitse over, hvor jeg havde trukket dem for at kunne bore huller og trække ledningen ned til spotsene (el var altså forlagt, inden jeg gipsede).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.