For at sænke et loft inde i et lille toilet på 110 x 160 cm kræves der ikke meget materiale, lægter, gips og gipsskruer. Men hvilke lægter bør man bruge?
Jeg forstår princippet, man lægger langs væggene (Rødt på billedet), så undersiden af lægten matcher den højde, man vil have det nye loft på. Så tværlæger (Grønt på billedet) man for at få pladen stabil. 2 stk bør være nok i mit tilfælde. Bruger man almindelig stålregel? 70mm eller hvad er normalt? På begge lægterne?
Spotten bygger ca. 40mm.
Gips? Almindelig gips som man skærer til og skruer fast?
Derefter selvfølgelig spartel m.m. og maling.
Jeg føler, at selve opgaven er ret enkel, men jeg vil ikke begå fejl ved at købe den forkerte type lægte og sådan. Sådan noget ved jeg ikke meget om, hvad man bør bruge for materialer osv.
Standard er 45 mm for spottarna. Tjek hvad de kræver for afstand til omgivelserne først.
Derefter gips, spartle omhyggeligt, eventuelt noget loftdug også. Det er godt at have hjælp til at få gipspladerne op.
Standard er 45 mm for spottede. Tjek hvad de kræver for afstand til omgivelserne først.
Derefter gips, spartle grundigt, eventuelt nogen loftdug også. Det er godt at have hjælp til at få op gipspladerne.
Tak!
Loftdug? Hvad er det?
Havde tænkt mig at prøve at få en hel gipsplade uden samling, men det kan måske være lidt for svært?
Lyder som det ville fungere godt med 45mm metalregel.
”Lavbygget, effektiv og tiltbart downlight, tilpasset til montering i lægtepanelet 28mm og godkendt til montering direkte mod isolering.
MÅL OG INSTALLATION
Driftsmiljø Indendørs / badeværelse (loft område 1), Udendørs
IP-klasse 44
Beskyttelsesklasse II
Montering Indbygget
Fastgørelse Monteringfjeder
Lofttykkelse Interval (mm) 3-26
Brandsikkerhedsmærkning Godkendt til montering i isolering
Beskyttelseshætte 7466700, 7466701, 7466702
Godkendelsesmærkning CE, SELV
Glødetrådstest IEC 695-2-1 (°C) 650
Højde (mm) 41
Diameter (mm) 95
Vægt (kg) 0,262
Min. indbygningsmål (mm) 170x120x38
Højde indbygget del (mm) 38
Højde udvendig del (mm) 3
Hulstørrelse Ø (mm) 83-85”
Du måske behøver lidt mere at fastgøre gipset i. Man plejer at have som "dårligst" cc40 på glespanel (ofte 28x70mm) som skrues i reglerne. Hvis man i stedet vælger cc30, så behøver man ikke have glespanel "på tværs" i kortenderne. Fastgør du pladen med sparsomme regler/panel, så vil den hænge ned.
Glespanelen skal sidde fast i regler, med en cc afstand som jeg ikke kan huske, men måske cc60, hvis du vælger 28x70 glespanel.
Du kan finde konstruktionerne i dokumentation hos gipsproducenterne. Norgips kiggede jeg på sidst jeg læste op, da havde Gyproc lagt deres instruktioner på sider man skulle logge ind på. Men det er en del år siden.
Lampen du beskriver, er det en halogenlampe, eller LED?
Du måske behøver lidt mere at fæstne gipsen i. Man plejer at have som "dårligst" cc40 på spredelagsbrædder (ofte 28x70mm), som skrues i reglarne. Hvis man i stedet vælger cc30, så behøver man ikke have spredelagsbrædder "på tværs" i kortenderne. Fæstner du pladen med spredere reglar/panel, så vil den hænge ned.
Spredelagsbrætterne skal sidde fast i reglar, med et cc-afstand som jeg ikke kan huske, men måske cc60, hvis du vælger 28x70 gelspanel.
Du kan finde konstruktionerne i dokumentation hos gipstilverkerne. Norgips kiggede jeg på sidst jeg læste på, da havde Gyproc lagt deres instruktioner på sider man var nødt til at logge ind på. Men det er en del år siden.
Lampen du beskriver, er det en halogenlampe, eller LED?
Så metalreglar rundt om så spredelagsbrædder med ca 40cm cc? Klarer man sig at bygge som jeg har tegnet da? Eller behøver man bygge i låda lederne? Bliver vel tre, hvis jeg regner rigtigt?
Hvad er det for et tag nu? Findes der noget tagtegl/gles oven på det nuværende tag? I så fald er det vel bare at trække 45*45 som du har tænkt og så en valgfri plade som tag.
Hvad er det for et tag nu? Er der noget tagsten/spærler ovenover taget som sidder? Så er det vel bare at trække 45*45 som du har tænkt og så valgfri plade som tag.
Det er betontag, så jeg har ret frie hænder. Bortset fra at undgå at ramme kanalisationen til elen, hvis jeg borer opad i betonen.