Er fordelen at de ikke suger så meget maling? For man vil stadig skulle spartle eventuelle samlinger og skruer samt male hele overfladen.
Pladerne har "not" så de lægges bare sammen, men der bliver jo en synlig smal samling...
Du har jo mulighed for at få op en hel plade uden samlinger så det er meget bedre/nemmere, ingen spartling overhovedet, bare lidt opfyldning i en eller anden sprække mod væg måske. Fyld sprækker mod væg med byggfix/gipsmørtel så det går hurtigt og nemt og så fuge (til vådrum) bagefter.
Er fordelen, at de ikke suger så meget maling? For man vil stadig skulle spartle eventuelle samlinger og skruer samt male hele overfladen.
Man skruer i samlingen, noten/fjederen. Derefter dækkes de af den næste plade. Uden i kanterne så dækker man skruehovederne med loftliste. Så utroligt smidigt loft at sætte op. Undgå at spartle og male.
Pladerne har "not" så de lægges bare sammen, men det bliver jo en synlig smal fuge...
Du har jo mulighed for at få op en hel plade uden fuger, så det er meget bedre/nemmere, ingen spartling overhovedet, bare lidt opfyldning i en eventuel sprække mod væg. Fyld sprækker mod væg med byggfix/gipsmørtel, så går det hurtigt og nemt, og så fugemasse (for vådrum) på bagefter.
Ja, jeg er helt uinteresseret i noget, der er synligt; det skal simpelthen være et hvidt jævnt loft.
Så hvis jeg kan få en plade op uden fuger, så er det altså mindre vigtigt, at den ene er hvidfolieret. Så måske ikke meget nemmere lige i dette tilfælde så.
Nu tænkte jeg tage fat på dette projekt, men der er dukket nogle spørgsmål op.
1)
Kiggede på, hvordan de gjorde i 7kvm badeværelset:
Sætter man reglerne på denne måde? Burde det ikke være nok med en, der er tilstrækkelig stor, eller bygger man sådan her for at kunne lede flexslangen lidt lettere frem?
På toilettet, som har et meget mindre areal, burde byggeteknikken kunne forenkles?
Hvilke regler bør man bruge til mit formål?
Bare skrive på en gang eller også en ramme rundt om?
Eller en ramme rundt om med en slags forstærkning i midten?
2)
Det føles også som om, at man har sænket loftet meget mere, end hvad der er nødvendigt? Spotsene har 38mm indbygningsdybde og kan lægges mod isolering. At bygge ned 95mm føles som overkill?
Nu tänkte jag ta tag i detta projekt men det har dykt upp lite frågor.
1)
Kollade hur dom gjort i 7kvm badrummet:
Sætter man reglerne på denne måde? Burde vel række med en som er tilstrækkelig stor eller bygger man sådan her for at kunne lede flexslangen lidt nemmere?
På toilettet som har en meget mindre overflade burde byggeteknikken kunne forenkles?
Hvilke reglar bør man anvende for mit formål?
Bare skrive i taget eller også en ramme rundt om?
Eller en ramme rundt om med nogen forstærkning i midten?
[billede]
2)
Føles også som at man har sænket loftet meget mere end hvad der er nødvendigt? Spottarna har 38mm indbygningsdybde og får lægges mod isolering. At bygge ned 95mm føles som overkill?
[billede]
Det står jo i dit første indlæg at spottarna kræver 28 mm regel (+ 13 mm gips ville jeg gætte man mener eftersom spottarna er 38 mm) og flexslangen kræver jo 16/20 mm afhængig af valg af slange.
Glespanel er jo 28x70 mm og som skrevet af nogen tidligere kan du enten sætte dem c/c 300 mm langs loftet og derefter skrue op gipsen og ignorere nogen regel i kortenden eller så sætter glespanel på kortenderne og derefter mellem dem glespanel på c/c 400 som du skruer gipsen i. Det forudsætter gips som er 1200 bred, arbejder du med gips som er 900 mm bred så kan du nok sætte dem med c/c 450 mm.
Hvis du vil have metalregel i stedet for træ ville jeg foreslå 45 mm regel (så får du fordelen at du kan trække slangen nemmere hvis du behøver krydse en regel (metalregler har jo ofte huller til det)
På den måde får du en byggehøjde på 41 mm (trægles) eller 58 mm (metalregel).
Det står jo i dit første indlæg, at spottarna kræver 28 mm regel (+ 13 mm gips ville jeg gætte på, eftersom spottarna er 38 mm) og flexslangen kræver jo 16/20 mm afhængig af valg af slang.
Glespanel er jo 28x70 mm og som skrevet af nogen tidligere kan du enten sætte dem c/c 300 mm langs loftet og så skrue gipsen op og ignorere en regel i kortenden eller så sætter du glespanel på kortenderne og derefter imellem dem glespanel på c/c 400 som du skruer gipsen i. Det forudsætter gips som er 1200 bred, arbejder du med gips som er 900 mm bred, så kan du muligvis sætte dem med c/c 450 mm.
Hvis du vil have pladeprofil i stedet for træ, ville jeg foreslå 45 mm regel (så får du fordelen, at du kan trække slangen nemmere, hvis du skal krydse en regel (pladeprofiler har jo ofte hul til det)
På den måde får du byggehøjde på 41 mm (trægles) eller 58 mm (pladeprofil).
TTestarn sagde:
Det står jo i dit første indlæg, at spottarna kræver 28 mm regel (+ 13 mm gips ville jeg gætte på, eftersom spottarna er 38 mm) og flexslangen kræver jo 16/20 mm afhængig af valg af slang.
Glespanel er jo 28x70 mm og som skrevet af nogen tidligere kan du enten sætte dem c/c 300 mm langs loftet og så skrue gipsen op og ignorere en regel i kortenden eller så sætter du glespanel på kortenderne og derefter imellem dem glespanel på c/c 400 som du skruer gipsen i. Det forudsætter gips som er 1200 bred, arbejder du med gips som er 900 mm bred, så kan du muligvis sætte dem med c/c 450 mm.
Hvis du vil have pladeprofil i stedet for træ, ville jeg foreslå 45 mm regel (så får du fordelen, at du kan trække slangen nemmere, hvis du skal krydse en regel (pladeprofiler har jo ofte hul til det)
På den måde får du byggehøjde på 41 mm (trægles) eller 58 mm (pladeprofil).
Pladeprofil føles vel som at foretrække frem for træ, som er et levende materiale ?
Vedrørende byggerdybde er det, at de har næsten 80 mm, som overraskede mig, føles overkill, men måske er der brug for lidt for at kunne tage i og ud af transformeren via spotthullet. Skal kigge på det, så man ikke gør noget forkert og bygger for lavt.
Endelig er projektet kommet i gang. Har været lidt på hold da jeg ikke kunne finde et spejl til badeværelset. Men pludselig søndag så jeg Hafas nye (store soft led) spejl på Hornbach, og så fik jeg endelig taget mig sammen.
Har også haft lidt problemer med ventilationsforlængelsen men har nu fundet en løsning på det.
Regler CC30, men den sidste del bliver 40, formoder det fungerer. Rammen i loftet er trukket i reglerne som jeg kunne finde med en magnet, også dem cc30, så det burde sidde godt.
De tværgående regler er 105cm, så jeg tror jeg springer over at trække dem i loftet, dette burde være stabilt nok.
EL og ny ventilationskanal på plads. Snart er det tid til den sidste gipsplade, og så begynder slutfasen. Væggene bliver sandsynligvis mørkegrønne.
Ventilationen måtte bores i loftet samt en streng tætningsmasse rundt om, så det burde være en fuldt ud acceptabel forlængelse. Den tidligere monteringsramme sidder støbt i etagedækket, så derfor denne løsning.
[billede] Jeg tror, at det mest korrekte havde været at bruge en nippel og et stykke rør i stedet, men din løsning skal nok fungere godt.
Det var tanken fra begyndelsen, men mit indstøbte rør slutter i en bøjning, så den nippel og tilhørende fastholdelsesramme sidder fast i betonen. Så det hul, jeg har adgang til, er cirka 115mm, så ingen nippel passer.