Holder på med at renovere bryggerset.
4,5m2 i et træhus fra 80'erne med krybekælder.
Til at begynde med overvejede vi blot at lægge nyt vinylgulv, men nu er vi begyndt at overveje klinker med lidt komfortvarme. Problemet er jo, at det bygger en del op, omkring 3 cm ifølge mit lokale gulvfirma. Jeg overvejer at gøre en indsats for at sænke gulvet. Tanken er så at rive det eksisterende gulvspån op, sætte tværregler med cc30 mellem de eksisterende cc60 regler. Tværreglerne sætter jeg 22mm under niveauet på de eksisterende cc60 regler og nedsænker derefter nyt gulvspån mellem dem og vupti, gulvet er sænket 22mm. Limet gulvgips eller Minerit VT ovenpå dette og derefter udjævning, varme og klinker. Er dette en OK løsning? Bør jeg samtidig skifte isoleringen, jeg vil jo skulle bryde noget af den op for at få tværreglerne ned. Tips og råd modtages, er nybegynder i dette.

/M

Hvorfor ikke høvle eksisterende reglar?

Jeg vil jo stadig sætte kortlingar for at få cc30 mellem reglerne. Virker nemmere bare at fordybe gulvspånet, eller?!

Jeg er skeptisk over for løsningen. Du får en helt anden stabilitet i gulvet, hvis pladerne danner en hel enhed. Med denne løsning får du bevægelser ved samlingen mod bjælkelaget. Det kunne nok fungere udmærket med andre materialer end klinker, men risikoen er der for at det revner. Har lidt planer om en lignende løsning derhjemme, men der vil jeg høvle bjælkelaget ned. Dog har jeg ordentligt overdimensionerede bjælker i mit 30'er-hus, så der er jo lidt at tage af...

/Bosse

I dit sted ville jeg overveje både en og to gange, om ikke Linnex' forslag var bedre. 4,5 kvm og cc 60, det kan ikke være så mange lpm regel. At tage dem ned 22 mm er ikke et kæmpe arbejde. Du kan først save dem groft ned med håndcirkelsav eller stiksav fra siden og derefter finjustere med elhøvl eller også tage hele vejen med elhøvl (dog vil du ikke kunne nå helt tæt på enderne, så der skal du bruge stemmejern eller lignende).

Gør du sådan og skrue-limer spånplader ovenpå på almindelig vis, får du med et lag gulvgips tilstrækkelig bøjningsstyrke på cc 60 til at klinke og behøver altså ikke at arbejde med kortlægninger. Skal der være tætningslag, behøver du dog ifølge reglerne cc 30 + spån + gips eller cc60 + spån + gips + gips, men det er tvivlsomt, om det er nødvendigt på et så lille gulv.

Mikael_L
Farzan sagde:
... får du med et lag gulvgips tilstrækkelig bøjningsstivhed på cc 60 til at klinke og behøver altså ikke at beskæftige dig med kortlinger. Skal der være tætningslag, har du dog ifølge reglerne brug for cc 30 + spån + gips eller cc60 + spån + gips + gips, men det er tvivlsomt, om det er nødvendigt på et så lille gulv.
Hvis du monterer kortlinger, kan du vel vælge en dimension, der ikke er lig med hele isoleringstykkelsen, så du ikke får så meget kuldebro.
Sig 120x45 f.eks. hvis du har 220 eksisterende gulvreglar.

Eller er der noget problem med at gøre sådan?

Hmm, måske skal jeg tænke om så...

Tætningslag skal der være når der er gulvafløb.

Der skal næsten være kortlingar for dobbeltgips bygger jo endnu mere.
...og det er jo det, der er problemet.

Er ny isolering mere effektiv end gammel?
Så man skal benytte lejligheden til at skifte den ud?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.