Hej hej, i forbindelse med totalrenovering af et bryggers glemte bygherren at støbe nye gulve/klinker i samme niveau som det tidligere, hvilket har resulteret i, at det nu er 15 mm højere end det tilstødende rum. Tidligere var det i niveau med den tilstødende gang og en ca. 15 mm høj tærskel i ét stykke, som fungerede godt. Byggemanden er ikke begejstret og vil helst undgå, hævder at jeg behøver tage en konstruktør ind, der kan "beregne bæreevnen", før han må gøre dette om ved at høvle 15 mm af i bjælkelaget. Dette er i et Götenehus fra 1997, og vi er i stueetagen i et bryggers, som ligger mod en ydervæg og en bærende væg på den modsatte side ind mod gangen, total gulvflade er ca. 9 kvm. Er det rimeligt at kræve, at en konstruktør skal beregne dette, og hvad er rimeligt at betale for sådan en? Den nuværende løsning ser ikke logisk ud, fordi der bliver en dobbelt så høj tærskel (ca. 25-28 mm) ind mod gangen, hvilket ser amatøragtigt ud, og så snubler man næsten ind i rummet. Da det er et forsikringsarbejde, er min følelse, at bygherren synes, dette er meget besværligt og helst vil slippe for det. Bygherren arbejder uden projektleder og kun underleverandører, så der var aldrig nogen dialog om, at gulvet skulle hæves, de støbte bare og gik videre. De henviser selv til brancheregler, men det er ikke okay med en så stor forhøjelse uden nogen form for diskussion. Taknemmelig for lidt tips og råd her.

• Synes
Stoffy
  • Laddar…
L
Hej!

Hvordan ser gulvopbygningen ud? Træ- eller betonbjælkelag? Kældergulv/plade på jord? Skulle overfladen jævnes, eller installationer der skulle støbes ind? Hvad har I aftalt? Omkostninger for konstruktør varierer. Jeg betalte godt 1000 kr/t inkl. moms.

Alt kan løses ved forkerte højder. Ved renoveringer er det ikke usædvanligt, at der opstår højdeforskelle. Var der forudsætninger for at få det i den rigtige højde fra starten?

Havde du vinylgulv før og nu klinker med gulvvarme, så bygger det på højden. At begynde at høvle ned i bjælkelaget er nok ikke med i nogen beregning fra f-bolaget

• Træ-kantliste til gulvhøjdejustering ved renovering for at imødekomme forskelle i gulvhøjder.
  • Synes
Huddingebo
  • Laddar…
Hej, tak for svaret - det var oprindeligt plastbelægning, så lavede vi klinker med armering og gulvvarme og linjerede klinkerne med gangen, se nedenstående billeder. Det er en almindelig simpel regelkonstruktion under spånpladen. Det, der er lidt mærkeligt, er, at der var et godt fald i de gamle og udbrudte klinker (2012), men da bygherren lagde det nye, er klinkerne pludselig 15 mm højere? Jeg tror, de helt enkelt har glemt at notere den tidligere gulvhøjde, da der manglede en koordinator på stedet. Under alle omstændigheder undrer jeg mig over, hvad det betyder for bæreevnen, hvis jeg river det hele ud igen, og fræser ned i bjælkelaget ca. 15-18 mm, og derefter limer ny gulvspån og bygger det hele op igen. Der er jo simple gipsvægge rundt om bortset fra ydervæggen, ingen kakkelovne eller tunge genstande ovenfor. Hvad betyder det at høvle bjælkelaget i forhold til bæreevnen, og kan det kompenseres ved at sætte kortlinger imellem? Arealet er vel ca. 9 kvm i alt. OBS billedet med klinkerne viser før nedrivning. De to andre er bjælkelaget før genopbygning. Tak for alle tips
Byggestruktur af fyrrum med synlige træbjælker, rørinstallation og dørkant i et renoveringsprojekt.

s Gulvisoleringslag med synlige rør og bjælker under en hvid dør. Væggene er beklædt med træplader. Inden genopbygning efter rivning. Brudt trægulv med fjernet træplanke langs dørrammen viser forskel i gulvhøjde mellem to rum, med eksponeret kant og sort klinkergulv.

Glemte at skrive dimensionerne på bjælkerne. Det er 45x220. Så hvis jeg høvler dem ned til 200, hvilke forstærkninger er nødvendige for at få samme bæreevne?

Tak

L
Hej,

Har de skiftet til en 22mm gulvspånplade i stedet for måske en tyndere plade tidligere? Gulvvarme kræver jo en lidt tykkere/højere spartling. Hvis det er store klinkerfliser, kræver de vel også tykkere fix osv. Derfor er det måske blevet højere? Det er jo ikke usædvanligt med 45x195 cc300. Afhænger lidt af, hvor langt de spænder mellem understøtningerne. Meget arbejde for 15 mm dog.

Mvh

hej, tak forsvar. nej det var 22 mm og armeret spartel før også, tror bare de har sjusket og aldrig tænkt på højden ved nedrivning. ingen byggeleder regelmæssigt på stedet, bare forskellige underleverandører. Men jeg tænker mere på at få rigtig bæreevne i de høvlede bjælker efterfølgende, hvor meget mindre stabilitet gør 15 mm fra 220? måske kan man lægge ekstra parallelle bjælker og skrue for at styrke og hindre svaj.

L
Okay. Burde ikke være nogle problemer lokalt i det rum. Gulvspån og spartelmasse styrker jo op konstruktionen, men som du siger vil man jo undgå svigt. For en sikkerheds skyld kan du jo lægge en række med skruelimmede kortlingar i midten tværs over reglarna, zigzag så du kommer til at skrue nemt.

Virkelig dejligt at høre, jeg har brug for en konstruktør, der kan hjælpe mig med en enklere tegning og styrkeberegninger til dette. nogen der har tips? har alle originaltegninger fra 1997 fra Götenehus. Nogen med talfærdigheder, der kan sende mig en PM? tak

L
Har du mulighed for, så kan du downloade appen "Lathunden - Svenskt trä". Der findes lidt tips og dimensioneringsværktøjer osv.

Hvor langt er det mellem gulvreglernes støttepunkter, hvilket cc-afstand samt om du ved, hvad det er for en materialkvalitet på reglerne i dag? Jeg synes ikke, du skal behøve at betale dyre penge til en konstruktør unødvendigt, da dette er en meget enkel kontrol at udføre. Kig også på lathunden, som blev nævnt ovenfor, jeg tror denne også findes online.

Nu blev det kompliceret, men bjælkerne er 220 x 45 C24 (?) og afstandene mellem grundstokkene er ca. 240 cm. Der er ingenting under i krybekælderen som støtter op, kun to punkter som disse hviler på.

CC er 30 cm hvilket jeg bestilte ekstra tæt, da vi skulle have bryggers/badeværelse der.

Fandt et program online / webside til træberegninger, men det siger mig ikke så meget.

Rigtig venligt, tak - det synes jo at være almindeligt forekommende, at man sænker gulvet. Når jeg kører programmet, får jeg frem, at forskellen mellem udnyttelsesgrad på 220x45 og 195x45 går fra 17 til 22% ved tungt belastet bjælkelag - hvad betyder det?

Bygherren hævder jo, at det ikke er muligt at sænke på grund af, at bjælkerne måske ikke holder. Fik e-mail i dag fra husleverandøren, som mente, at med en så lille høvling var det nok at laskes i sømforbindelser (hvad det nu end betyder).

Tror I, det er et stort arbejde/mange timer at gøre selve høvlingen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.