Dette havner vel lidt midt imellem forummet for el og konstruktion, men jeg placerer det her.
Skal renovere (æstetiske grunde, ikke nødvendighed) huset og vil derfor trække en del el om. I dag sidder der en del udenpåliggende ledninger i kælderen (gammelt hus), som jeg nu overvejer, om jeg kunne trække i mellemlaget i stedet for. Jeg vil rive hele gulvet på etagen over kælderen, så jeg har fuld adgang, hvilket gør, at det føles som den enkleste/smarteste løsning.
Jeg vil så trække meget tværs over bjælkelaget. Hvad gælder for at lave huller og trække rør gennem bjælkerne? Er det mere eller mindre frit frem, så længe man holder sig til en maks-diameter på rørene og trækker i centrum af bjælkerne, eller er der en minimumsafstand mellem rør og andet også?
Er det måske en dum idé fra starten at gøre sådan?
Uden at have set bjælkelaget endnu antager jeg, at det er cc600 og ca. 200x50 dimension. Gammelt hus som sagt, så det kan være lidt, som det er.
Generelt set bør du undgå at lave huller alt for tæt på bjælkernes over- og underkanter. Du bør også undgå at lave huller, hvor bjælkerne er udsat for de største belastninger. Normalt er det på midten af længden, men ikke altid. Et enkelt hul med 16 mm diameter er dog ret ubetydeligt, hvis bjælken er 200 mm høj. I et gammelt hus (bygget før ca. 1950) er gulvbjælker ofte udsat for større belastning end i et mere moderne. Tænk kanalisationen grundigt igennem først, så du begrænser antallet af huller.
eller finns det min-afstand mellem rør og andet også?
Glemte at svare på dette spørgsmål. Svaret er ja, men ekstremt sjældent relevant i boliger. For at man skal begynde at beregne på ophobning, skal du belaste et par af disse ledninger maksimalt over lang tid, og følger du anbefalingen ovenfor om 3x diameter mellem hullerne, så er du godt på vej.