Jeg har købt en brugt pendellampe, som skulle restaureres lidt, inden den kunne sættes op i køkkenet. Blandt andet har jeg limet fatning og armatur sammen et sted med Casco Expresslim (der er nok rester af almindeligt kontaktlim der også).

Da jeg tilfreds testede lampen for nylig, kom der en stribe hvid røg fra det armatur, hvor jeg havde limet. Jeg er ret sikker på, at elektriciteten er i orden, men er mistænksom over for limen.

Er der nogen, der ved, om expresslim eller kontaktlim ikke tåler høje (halogen) temperaturer?

Cyanoacrylatlim kan ikke lide høje temperaturer. Over 100 grader er ikke at anbefale.
Limmet reagerer også med nogle materialer. For eksempel bomuld ryger og kan endda begynde at brænde ved kontakt.

Jeg ville nok alligevel have tjekket det elektriske i lampen en gang til for en sikkerheds skyld...

Lyder bekendt når du siger det, "temperatur mellem -30 til +100 grader Celsius". Hvor varmt kan det forventes at blive af en 40W G9 halogen (http://www.kjell.com/?item=63833)?

Ifølge google skal indersiden af glasset være mindst 250C for at lampen kan regenerere, men under 400C for at glasset ikke skal smelte. Så et sted mellem 250-400 grader ;)

Dog betydeligt højere for kraftigere lamper. Op over 1000C tilsyneladende.

Det lyder lidt risikabelt det her, men efter at lampen fik stå ubenyttet nogle timer, kommer der ikke længere røg fra den. Måske har limet hærdet færdigt (eller fordampet helt :eek:)?

Bliver nødt til at holde et nøje øje med det her...

Jeg har en idé om, at cyanoakrylatlim mister styrken og bliver skør ved høje temperaturer.
Der er nok en risiko for, at fugen kan gå i stykker, hvis den udsættes for høj temperatur.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.