J
Har muret en fritstående kompost af Leca og skal pudse den. Har købt rødgrund A og pudsemørtel B. Første gang jeg både murer og pudser, føles som et tilgivende første projekt at mislykkes med :)

1. Jeg har læst, at man skal pudse med B dagen efter man har grundet med A. Skal man det, eller kan jeg vente til næste weekend?

2. Skal jeg pudse med rødgrund under jorden også? Hvad hjælper det?

3. Som kantbeklædning tænkte jeg bruge træ. Skal det hælde eller kan det ligge horisontalt?

1. En uge er ok.
2. Hvis du alligevel har rödgrund tilbage, så gør det. Rödgrund er en vidhæfter, der egentlig er til betonoverflader, som man vil pudse. For at mindske risikoen for bom.
3. Hælder den, så burde træet holde længere.

• Synes
Jotsat
  • Laddar…
Perfekt at du startede denne tråd nu, skal gøre det samme nu i efteråret. Skriv gerne lidt om hvordan det blev og om du har nogle tips.

J
jostsweden sagde:
Perfekt at du startede denne tråd nu, skal gøre det samme nu til efteråret. Skriv gerne lidt om hvordan det blev og om du har nogle tips.
Absolut!

Kan give tips direkte
* Grav dybere end du tror. Jeg fik kun plads til 5cm grus på den ene side, hvilket gør afvejningen svær og gør at det kan sætte sig efter frost.
* Grav bredere end du tror. Jeg gravede omkring 30cm bred, hvilket straffer sig nu når jeg skal pudse, for visse steder ligger det helt tæt. Må lirke lidt og grave lidt mere ud andre steder.
* Sæt ordentlige støttepæle op, så du kan spænde snor ved siden af det du murer, uanset hvor lille projektet er. Bliver en hel del manuelt arbejde pr. sten ellers for at det ikke skal begynde at "drive".
* Køb selvnivellerende laser til justering af højde med nogle ekstra mm mørtel der hvor det er nødvendigt hvis der er forskelle.
* Efter jeg havde muret færdigt, kom jeg frem til, at det umuligt kan spille nogen rolle, hvis der er forskel på 8-10mm mellem de højeste og laveste punkter. Der skal jo mindst 10mm puds OG kantbeskyttelse øverst, som man kan hæve der hvor det er nødvendigt. Min forskel blev omkring 3mm... virkelig unødvendig præcision.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.