Hej,

Nu har jeg og min sambo købt en lejlighed, og det første vi skal gøre er at rive en halv væg ned, som grænser mellem køkken og stue. Til at begynde med tænkte vi at hyre en professionel til at rive væggen ned, men da det er ferietid, var der mangel på ledige håndværkere, så vi tænkte at gøre det selv. Jeg kan tilføje, at jeg aldrig har revet en væg ned før.

På billederne har jeg vist, hvordan det nuværende rum ser ud, samt et billede af en præcis lignende lejlighed, hvor væggen er revet ned, sådan som vi ønsker det.

Skal jeg have en særlig strategi, når jeg river den ned?
Hvordan finder jeg ud af, hvor elkablerne sidder i væggen uden en elsøger?
Kan jeg rive væggen ned og derefter hyre en elektriker?
Hvilke værktøjer er bedst? Tigersav?

Materiale i væggen: Puds og vass, ikke bærende.

• Rummets nuvarande layout med halv væg markeret til nedrivning; skrivebord, bogreoler, og guitarer ses i rummet.
  • Nuværende plantegning af lejlighed med markeret væg mellem køkken og stue, planlagt til nedrivning.
  • Åbent køkkenalrum med reol og sofa; ønsket resultat for en renovering uden halv væg mellem køkken og stue.
BirgitS
Er der afbrydere, stikkontakter eller samledåser (dåselåg) nogen steder på hele væggen?
Hvis der er elkabler i væggen, bør elektrikeren nok frakoble dem, inden du begynder at rive.

Har du fået skriftlig tilladelse fra BRF:ens bestyrelse?

BirgitS BirgitS sagde:
Findes der stikkontakter, vægudtag eller samledåser (dåselåg) et eller andet sted på hele væggen?
Hvis der er elkabler i væggen, bør elektrikeren nok koble dem fra, før du begynder at rive.

Har du fået skriftlig tilladelse fra BRF'ens bestyrelse?
Der findes to vægudtag på væggen længere inde, hvor vi ikke har tænkt at rive. Kan man ikke fjerne elproppen og så banke hul i væggen for at lokalisere elkablerne inde i væggen og så fortsætte rivningen?

Tigersav vil være til stor hjælp, ligesom sprayflasker med vand for at få alt støv ned fra luften. Maskér alt du ikke vil ordne bagefter.

- Mjölkpapp på gulv
- Tigersav med grovblad der kan klare letbeton eller det materiale væggen er konstrueret af
- Lynlåsdøre for at kunne begrænse støvdannelse mellem rum
- Mundbeskyttelse
- Øjenbeskyttelse
- Beskyttelseshandsker
- Sikkerhedssko med stålhætte
- Masser af IKEA-poser eller lignende for nem transport af affald

Hvis du er nogenlunde handy, kan du enkelt se eventuel el ved at åbne nærmeste doselåg og se, hvor brændtrådene går hen. Hvis de går mod væggen, er der med stor sandsynlighed el der, så kan I enten løse det ved at skære væggen under strømmen eller tilkalde en elektriker for at trække kablerne ud.

Helst bør I kontrollere, så der ikke går nogen elstammer til andre lejligheder i den væg, men det virker meget usandsynligt.

Jeg har taget en betydeligt større væg ned uden forkundskab, og det gik rigtig godt.

Held og lykke!

• Synes
PaulineVingen
  • Laddar…
Bare en lille advarsel omkring det der med hvilken retning trådene i en dåse går. For det meste er det vel som du siger, men alle installationer er ikke så logiske som man kunne ønske. Det er en lidt vag måde at udelukke el i en væg, så tag det varsomt, selvom du ikke tror, at du skal finde noget.

BirgitS
C Carlsonn sagde:
Der er to stikkontakter på væggen længere inde, hvor vi ikke har tænkt at rive ned. Kan man ikke fjerne elproppen og så banke hul i væggen for at lokalisere elkablerne inde i væggen og så fortsætte nedrivningen?
Anbefaler, at du også fjerner alle sikringer, der har at gøre med køkkenet, for det er jo muligt, at strømmen dertil er trukket i den væg.

Tak for hjælpen, vi skal sørge for at fjerne alle sikringer, inden arbejdet påbegyndes.

Har I nogle idéer til, hvordan man kan få gulvet flot? I øjeblikket ligger der et relativt nyindlagt laminatgulv fra tarkett, som vi gerne vil beholde. Er det på nogen måde muligt at "fylde igen" hullet med det samme gulv? Jeg har også læst, at mange laminatgulve i dag består af klikgulv, kan det i så fald fjernes og lægges om fra hullet til den ene side?

BirgitS
Klikgulv er det mest almindelige, når det gælder laminat, og du kan selv se, om du finder gulvet på Tarketts hjemmeside. Ved ikke hvordan det er med laminatgulve, men parketgulve af kliktype kan tages op og lægges på ny, i dit tilfælde kan du høre med Tarketts kundeservice.

Spørgsmålet kan stilles igen, har I tilladelse fra foreningen? Det er ikke ok at tage vægge ned uden tilladelse fra bestyrelsen. Gennem dem får I også at vide, om væggen er bærende, om der er nogen elektricitet eller andet, I skal tage hensyn til.

BirgitS BirgitS sagde:
Klickgulv er det mest almindelige, når det kommer til laminat, og du kan selv se, om du finder gulvet på Tarketts hjemmeside. Ved ikke, hvordan det er med laminatgulv, men parketgulv af kliktype kan tages op og lægges på ny, i dit tilfælde kan du høre med Tarketts kundeservice.
Okay, tror du man behøver at lægge hele rækken fra væggen om, eller kan det være nok at blot lægge brikkerne nærmest den revne væg om i så fald?

SysterNett SysterNett sagde:
Spørgsmålet kan stilles igen, har I tilladelse fra foreningen? Det er ikke ok at fjerne vægge uden tilladelse fra bestyrelsen. Gennem dem får I også at vide, om væggen er bærende, om der er nogen el eller andet, I skal være opmærksomme på.
Yes, vi har fået skriftlig godkendelse fra bestyrelsen! Kan tilføje, at ca. 70% af lejlighederne med samme plantegning i foreningen har revet den væg, vi tænker at rive.

• Synes
SysterNett
  • Laddar…
BirgitS
C Carlsonn sagde:
Okay, tror du man behøver at lægge hele den række om fra væggen, eller kan det være nok kun at lægge de stykker om, der er nærmest den revne væg i så fald?
Jeg ved for lidt om gulvbelægning til at kunne svare på det. Hvis ingen andre svarer her i tråden, kan du jo spørge i Gulv-forumet.

I billedet med "Önsket resultat" ser det ud til at ligge en solid bjælke som erstatning for væggen.
Er det bare indbygget ventilation og elledninger, eller er der også en bærende bjælke?

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
I billedet med "Önsket resultat" ser det ud til at ligge en solid bjælke som erstatning for væggen.
Er det kun indbygget ventilation og el-ledninger, eller findes der også en bærende bjælke?
Jeg tror det har at gøre med at de har spotlights der? Jeg kender andre som bor i samme forening med samme plantegning som ikke har den der "bjælke" efter de har revet væggen ned.

Nu er væggen revet, som kan ses på billedet. Nu mangler efterarbejdet med at lægge lister på, hvor væggen er revet i vægge og loft. Det overvejes, om jeg skal hyre en maler og snedker til det. Ved I ellers, om det er muligt at gøre selv? Skal man slibe -> spartle -> lægge lister på?

• En revet væg mellem køkken og stue med afslørende rå kanter; en støvsuger står på det lyse gulv, klar til renovering.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.