9,124 læst ·
11 svar
9k læst
11 svar
Rive væg med elinstallation, tror ikke den er bærende?!
Hej
Jeg skal rive en væg mellem entré og v-stue og slippe af med den vederstyggelige hvælving, vi har i dag. Det er en gipsvæg, og jeg tror ikke, at den er bærende. Se vedhæftede billede, det rødmarkerede skal væk.
Dog er jeg en gør-det-selv person, der forsøger at kende mine begrænsninger, så jeg stiller spørgsmål nr. 1:
Kan det være en bærende væg?
Så undrer jeg mig også over, hvordan jeg skal håndtere elinstallationerne i væggen. Jeg ser to muligheder:
1) Jeg river forsigtigt så langt det går og hænger elrørene til siden, indtil jeg ikke kan komme længere uden at skulle flytte elektriciteten. Kontakter derefter en elektriker, der kan sætte elektriciteten på mere passende steder.
2) Jeg starter med at tilkalde en elektriker, der kan flytte elektriciteten, inden jeg begynder at rive?
Etplanshus (Myresjöhus) bygget 1966, træbeklædning (m fusktegl), hvilket burde indebære, at det er træbjælkelag...?

Jeg skal rive en væg mellem entré og v-stue og slippe af med den vederstyggelige hvælving, vi har i dag. Det er en gipsvæg, og jeg tror ikke, at den er bærende. Se vedhæftede billede, det rødmarkerede skal væk.
Dog er jeg en gør-det-selv person, der forsøger at kende mine begrænsninger, så jeg stiller spørgsmål nr. 1:
Kan det være en bærende væg?
Så undrer jeg mig også over, hvordan jeg skal håndtere elinstallationerne i væggen. Jeg ser to muligheder:
1) Jeg river forsigtigt så langt det går og hænger elrørene til siden, indtil jeg ikke kan komme længere uden at skulle flytte elektriciteten. Kontakter derefter en elektriker, der kan sætte elektriciteten på mere passende steder.
2) Jeg starter med at tilkalde en elektriker, der kan flytte elektriciteten, inden jeg begynder at rive?
Etplanshus (Myresjöhus) bygget 1966, træbeklædning (m fusktegl), hvilket burde indebære, at det er træbjælkelag...?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,184 indlæg
De i forummet, der kan afgøre, om en væg er bærende, plejer at efterspørge konstruktionsplaner, hvordan væggene er opbygget, hvilken slags tagspær det er, og hvordan de er placeret i forhold til væggen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Énplans Myresjöhus fra 1966 plejer at have fribærende tagspær, så det er sandsynligt, at væggen ikke er bærende. For vished behøves tegninger. Det kan være tilstrækkeligt med en sektions tegning, men det skader ikke med plantegningen også.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Det synes jeg (som lægmand) er den bedste mulighed.Feyin sagde:
Elektrikeren kan jo næppe sætte strømafbryderen og stikkontakten op, før han ved, hvor det nye vægstykke kommer til at sidde.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,184 indlæg
Det sikreste er vel, hvis en elektriker kommer først og sørger for at koble elen fra, der går i væggen, så du ikke risikerer at forårsage en kortslutning eller andet under nedrivningen.Feyin sagde:
Sen undrar jag även hur jag ska hantera elprylarna i væggen. Jeg ser to alternativer:
1) Jeg river forsigtigt så langt det går og hænger el-rørene til siden, indtil jeg ikke kommer længere uden at skulle flytte på elen. Kontakter så elektriker, der kan sætte elen på en mere passende plads.
2) Jeg begynder med at få elektriker her, der flytter på elen, før jeg begynder at rive?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Nej, den væg er ikke bærende. Det kan man slutte sig til med hjælp af kælderplanen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg ville udtrykke det sådan her: De laster som bærende vægge optager, skal altid føres ned til grunden. Normalt sker det ved hjælp af vægge i underliggende plan, men nogle gange ved hjælp af bjælker og søjler.
Bedste svar
Derudover går bærende vægge i princippet altid i samme retning som tagryggen, tværs imod de spær, som væggen skal bære. Spær og ryg ses jo ikke på din tegning, men eftersom huset er rektangulært og ikke kvadratisk, er det jo højst sandsynligt, at ryggen går vandret i billedet, og dermed er ingen af de vægge, som går lodret i billedet, bærende.
Klik her for at svare