Situationen har lidt af moment 22 over sig. Da gulvbjælkerne løber parallelt med brandmuren, har man ingen nytte af disse. Tværtimod er de i vejen. Brandmuren er en og halv sten tyk, hvilket betyder ca. 380 mm eksklusive puds. Den er ikke bærende i almindelig forstand, muligvis er der taglaster. Det kan man se på loftet ved hjælp af, hvordan spær er placeret tæt ved brandmuren. Egenvægten kan være så høj som 3,5 ton pr. meter. Volumenvægten på mursten varierer ganske meget mellem forskellige typer. Hvis man ikke kender typen, der er brugt, må man regne med den tungeste variant. At en HEA 180 skulle være nok til at understøtte brandmuren mellem ydervæg og skorsten, har jeg svært ved at tro på. Man har brug for mindst to, afhængigt af spændvidden. Derimod er det ikke forkert at lægge to HEA 180 ved siden af hinanden. Så får man god støtte for murens fulde bredde.

Tilbage står spørgsmålet om, hvordan man skal gå frem. Jeg tror, at man inden nedrivning må lave huller i muren med jævne mellemrum, så man kan føre små ståldragere igennem, som på deres side kan hvile på stivede dragere, der løber parallelt med brandmuren på begge sider. Denne midlertidige understøtning bør ske i en højde over den fremtidige åbning. Jeg ville hyre et murerfirma, der har god erfaring med denne type arbejde.

• Synes
SideshowBobBuilder og 2 andre
  • Laddar…
En brandmur kan man vel ikke fjerne og erstatte med en bjælke? Hvordan forhindrer den, at branden ikke spreder sig?

Brandmuren er jo en levn fra dengang, der var forskellige lejligheder.

• Synes
bearTGO
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Situationen har lite af moment 22 over sig. I og med at gulvbjælkerne går parallelt med brandmuren, så har man ingen nytte af disse. Tværtimod, så er de i vejen. Brandmuren er en og halv sten tyk, hvilket betyder ca. 380 mm eksklusive puds. Den er ikke bærende i almindelig forstand, måske findes der taglaster. Det kan man se på loftet ved hjælp af hvordan tagspær er placeret ved siden af brandmuren. Egenvægten kan være så høj som 3,5 ton per meter. Volumenvægten på mursten varierer ret meget mellem forskellige typer. Kender man ikke til hvilken type, der er blevet brugt, må man regne med den tungeste variant. At en HEA 180 skulle række for at udflytte brandmuren mellem ydervæg og skorsten har jeg svært ved at tro på. Man behøver mindst to afhængig af spændvidden. Derimod er det ikke forkert at lægge to HEA 180 side om side. Så får man god støtte for murens hele bredde.

Tilbage står spørgsmålet om, hvordan man skal gå videre. Jeg tror, at man før rivning må lave huller i muren med jævne mellemrum, så man kan føre små stålbjælker igennem, som i sin tur kan hvile på understøttende bjælker, der går parallelt med brandmuren på begge sider. Denne midlertidige udflytning bør ske i en højde over den kommende åbning. Jeg ville hyre et murerfirma, som har godt kendskab til denne type arbejder.
Rigtigt sjovt at høre forskellige meninger og overvejelser!
Som jeg nævnte i et indlæg er muren en sten dyb, møder dybden til 24-25 cm uden puds. Kan man tænke sig en tynd stålplade (kan ikke finde navnet) med en murbredde over en HEA 180...eller kraftigere. Bliver en HEA 180 mere rimelig med den murtykkelsen tror du?

• Målebånd måler dybden af en ubehandlet mur, der er cirka 24-25 cm. Muren består hovedsageligt af rødbrune mursten med ujævne kanter.
Senest redigeret:
Med helstensvæg falder egenvægten til ca. 2/3 af den opgave, jeg brugte tidligere. Bemærk, at det kun er et skøn. Med hjælp fra en målsat sektionstegning kan man regne lidt mere præcist. Åbningens længde har også stor betydning. Det bedste er, at bjælken (eventuelt to i bredden) giver støtte til hele muren. Afhængigt af hvilken last man ender med, kan man også eksperimentere med bjælketypen. En IPE bjælke er smallere og højere end en HEA. En helstensmur er i princippet to parallelle halvstensmure med bindesten her og der.

• Synes
bearTGO
  • Laddar…
B bearTGO sagde:
Det ser ud til at være hver anden række helsten i bredden og hver anden række helsten i dybden. Jeg kan helt klart godt lide idéen, men konstruktøren bliver nok ikke så glad, hvis man går udenom hans idé. Må nok tale med ham i så fald.
Sparer man da en del sten for enderne, som kan fungere som støtte/søjle eller bruger man stadig stålsøjler?
Søjlerne kan du ikke komme udenom, det bliver store laster, der kommer ned ved understøtningerne.

• Synes
bearTGO
  • Laddar…
P petterovski sagde:
Pelarna kommer du inte ifrån, det blir stora laster som kommer ner vid upplagen.
Helt klart. Det går sikkert at lade en god del være og lægge bjælken på, og det ser ud til at holde. Men nu vil vi jo have, at det skal holde mange tiotals år samt at du vil sove godt.

• Synes
bearTGO
  • Laddar…
Min mur ser ud til at have helsten på dybden hver anden række og helsten på bredden hver anden række.
Takket være jer begynder jeg at føle mig mere klar til at gå videre med projektet. Skal blotlægge væggen lidt bedre (fjerne puds og derefter kontakte håndværkere. Det ser ikke ud til at være nemt at finde murere, der også beskæftiger sig med stål, men det gør måske alle?
Synes I, jeg skal kontakte en murer, smed eller snedker? Jeg vil gerne have en 63-årig murer og smed, der har arbejdet meget med gamle huse som mit!

• Synes
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
Hvor bor du?

H hackatall sagde:
Hvor bor du?
Langt fra dig, NorrkÖping!

Ja, i den ende af Sverige kender jeg kun plåtslagare.

• Synes
bearTGO
  • Laddar…
Det skal være en murer med erfaring med større murværk (dvs ikke kun facadetegl).

• Synes
bearTGO
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det måste vara en murare med erfarenhet af større murværk (dvs ikke kun facade teglsten).
Mmm, finder mange som fixer mine havefliser og mit badeværelseskakel men det duer jo ikke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.