Pilligt projekt. Jeg ved ikke, hvordan du skal gøre for helt at undgå sætninger.
Lav hul så tæt på loftet som muligt "lige gennem væggen."
Indfør en stålskelet (bliver en del af konstruktionen, når alt er klart), som ligger tæt op ad muren.
Sæt stemp ligesom før (tværs over de blå) med den forskel, at du gør det lige gennem væggen nu. Så en stemp på hver side tager lasten for hver stålbjælke. (Den behøver ikke at være særlig lang, mistænker jeg!)
Gør ovenstående flere steder langs med væggen.
Riv væggen og håb, at det holder.
Sæt vertikale stolper i stål på siderne.
Læg stålbjælke for at erstatte væggen. Denne ligger altså på de vertikale men under de stålkortlinger, du bruger til stempningen.
Skær overflødigt stål bort fra kortlingerne.
Ikke noget direkte, man selv gør, mistænker jeg. Men der er lidt "håb, at det holder" der på et sted, når først væggen er væk. Man ved ikke direkte, hvordan lasterne går ned i væggen.
Så får du altså en mur, som hviler på stål. Sandsynligvis behøver du gøre noget mere for at fiksere muren i sideled.
Ah, så måske man kan gøre det ja
Svært at vide hvor mange retvinklede bjælker man behøver, og hvordan man får den lange stålbjælke ind uden at støtterne er i vejen. Tak for idéen! Jo, det bliver nok at kontakte en form for firma.
En tanke jeg selv havde var at ligesom fræse/bortskære en del af muren (5-6 cm på hver side af væggen, langs med hele væggen/loftet) oppe ved loftet, på begge sider af væggen, så man kan få ind en midlertidig trækbjælke, en på hver side af væggen altså. Disse støttes op. Det forudsætter, at støtterne kan være lidt skæve, og at stålbjælken så får plads mellem de midlertidige trækbjælker. Ved ikke om nogen kan forstå, hvordan jeg mener. Svært at få bjælken ind uden at støtterne er i vejen...
Jeg ved ikke, hvordan man plejer at løse en sådan afbæring.
Du har en konstruktør, der har beregnet dette, antager jeg? Han bør jo rimeligvis have en idé om, hvordan dette skal udføres?
En tanke som jeg får er at fræse ud i murstenen fra begge sider (men lade nok materiale blive tilbage i midten, så væggen bliver stående) og fælde 2 stk. L-profiler (en fra hver side) af stål ind. Derefter bolte disse sammen. På denne måde kan væggen rives ned, når afbæringen er klar.
Ah, lidt som jeg selv forsøgte at beskrive da lige efter din post men man måske kommer uden om både støtter og anden bjælke? Lyder jo som en rigtig god løsning, hvis der findes så kraftige/egnede L-profiler.
Jeg ved ikke, hvordan man plejer at løse sådan en afbæring.
Du har en konstruktør, der har regnet på dette, går jeg ud fra? Han bør jo rimeligvis have en idé om, hvordan dette skal udføres?
En tanke, som jeg får, er at fræse ud i teglet fra begge sider (men lade tilstrækkeligt meget materiale stå tilbage i midten, for at væggen kan blive stående) og fælde 2 st L-profiler (en fra hver side) af stål ind. Derefter bolte disse sammen. På den måde kan væggen rives ned, når afvekslingen er færdig.
Konstruktøren har skrevet en bjælke dimension, men intet om, hvordan man får den på plads uden at huset kollapser. Muligvis har han også en tanke om det rent praktiske, og at typen af bjælke kan ændres.
Det er 3510 mm mellem ydervæg og murstok. Ved ikke om åbningen kan blive helt så stor.
Som I ser foreslår han HEA180 "om væggen er bærende" hvilket jeg havde håbet han ville svare på, men det tager jeg for givet, givet væggens vægt.
Okay, IPE180 bør svare til to vinkelstål dimension 200x100x16 mm, men afhænger af stålkvalitet.
Man bør kunne fræse væk materiale i en fuge mellem to murskift. Er væggen en helsten i bredde?
Væggen bærer jo i det mindste vægten af den overliggende del af væggen, men så er det jo svært at svare på, om den bærer noget mere. Men tanken med en brandvæg er jo, at den skal dele bygningen, så det ville være lidt underligt, hvis fx bjælkelag af træ var lagt på muren.
Okay, IPE180 bør svare til to vinkelstål dimension 200x100x16 mm, men afhænger af stålkvalitet.
Man bør kunne fræse materialet væk i en fuge mellem to murskifter. Er væggen en helsten i bredden?
Væggen bærer jo i det mindste vægten af den ovenliggende del af væggen, så er det jo svært at svare på om den bærer noget mere. Men tanken med en brandvæg er jo, at den skal adskille bygningen, så det ville være lidt mærkeligt, hvis fx etagedæk af træ var lagt på muren.
Det ser ud til at være hver anden række helsten i bredden og hver anden række helsten i dybden. Jeg kan helt klart lide ideen, men konstruktøren bliver vel ikke så glad, hvis man går udenom hans idé. Jeg må vel tale med ham i så fald.
Gemmer man så nogle sten i enderne, der skal fungere som støtte/stolpe, eller bruger man stadig stålsøjler?
På sin højeste er nogen gulvregel sømmet i muren. Som du siger, går intet træ direkte igennem.
Ser det ud som på min skitse med mellemgulvet, så går det at fjerne en synlig bjælke i loftet. Men det er lidt arbejde. Men som jeg ser det, den eneste måde at få en (to på billedet) bjælke derind uden at rive hele skidtet ned.
Jeg ved, hvad jeg taler om, jeg har med godt resultat lavet ovenstående løsning i en teglvæg, hvor der skulle monteres en stor port, og en meter med tegl over porten skulle blive.
Med denne teknik kan du roligt og afslappet arbejde uden risici, du kan også bruge andre slags bjælker, fordi de skjules i mellemgulvet.
Ser det ud som på min skitse med etagedækket, så går det at få fjernet en synlig bjælke i loftet.
Men det er lidt arbejde.
[billede]
Men som jeg ser det eneste måde at få en (to på billedet) bjælke der uden at rive hele skidtet ned.
Jeg ved, hvad jeg taler om, jeg har med godt resultat lavet ovenstående løsning i en murstensvæg, hvor der skulle monteres en stor port, og en meter med mursten over porten skulle blive siddende.
Med denne teknik kan du roligt og afslappet arbejde uden risici, du kan også bruge andre typer bjælker, da de skjules i etagedækket.
Gulvbjælkerne ligger i princippet tæt op mod murstensvæggen i vores tilfælde, så der er ingen plads til at bolte jern fast så højt oppe. Lidt længere nede derimod virker jo som en fremragende løsning. Jeg ved ikke, om vi kan bruge sådanne vinkeljern uden at ændre i byggetilladelsen bare. Tak for dit indlæg!
Ser det ud som på min skitse med mellemdækket, så går det at få fjernet en synlig bjælke i loftet.
Men det er lidt arbejde.
[billede]
Men som jeg ser det eneste måde at få en (to på billedet) bjælker derop uden at rive hele skidtet ned.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har med godt resultat lavet ovenstående løsning i en murstensvæg hvor der skulle monteres en stor port og en meter med mursten ovenpå porten skulle være tilbage.
Med denne teknik kan du roligt og sindigt arbejde uden risici, du kan også bruge andre slags bjælker eftersom de skjules i mellemdækket.
Det er betydeligt mere murværk i dette tilfælde. Det er altså en mur, som jeg forstår det, der går hele vejen op til kip. Så den vejer en del. Det burde være muligt at regne ud. Nu ser det ud til at det er tæt ved gulvbjælkerne (tæt på mur) så det kan være svært at få jernene derhen.
Konstruktøren burde vide, hvordan man skal gribe det an. Måske kan man gøre det i flere trin? Hvor man river væggen lidt efter lidt og sikrer den løbende på en måde, der gør at man sikkert kan sætte bjælken derind bagefter. Synes min idé at lave huller, præcis nok til korte stålbjælker flere steder, ville kunne fungere. Men når man skærer dem, risikerer man at brænde huset ned. Måske ikke så smart alligevel!
Vi vil grine af, hvor enkelt det var, når nogen der er klogere end os viser, hvordan det egentlig skal gøres!
Det er betydeligt mere mur i dette tilfælde. Det er altså en mur, som jeg forstår det, som går op hele vejen til kip. Så, den vejer en del. Det burde være muligt at regne ud. Nu ser det ud til at være tæt med gulvbjælkerne (op ad muren), så det kan være vanskeligt at få jernene på plads.
Konstruktøren burde vide, hvordan man skal gå til værks. Måske kan man gøre det i flere trin? Hvor man river muren lidt ad gangen og sikrer den løbende på en måde, der gør, at man sikkert kan sætte bjælken på plads bagefter. Jeg synes, min idé om at lave huller, lige præcis store nok til korte stålbjælker flere steder, kunne fungere. Men når man skærer dem af, risikerer man jo at brænde huset ned. Måske ikke så smart alligevel!
Vi vil grine af, hvor nemt det var, når en klogere end os viser, hvordan det egentlig skal gøres!
Min erfaring med konstruktører er, at de er gode på det teoretiske men ikke det praktiske. Dvs de ved, hvilken dimension der skal være på bjælken, men ikke hvordan man får den på plads.
Da jeg lavede åbningen til porten, kan jeg ikke huske, hvad vi brugte af dimension på bjælkerne, men de var tyndere end 200x100x10, det ved jeg.
Jeg er nogenlunde handy. Men det her ville jeg aldrig gøre selv.
Et andet alternativ, mere praktisk men ikke sikkert at det vil fungere helt uden sætningsskader, er:
1) Byg en platform for at lægge den langsgående bjælke på og hive bjælken op på. Den skal ligge på helt rette niveau.
2) Riv muren der de vertikale stålbjælker skal stå og sæt dem ind og forankre i kælderens væg. Efterlad plads selvfølgelig for oplaget på hver side.
3) Riv successivt dele af væggen og "skub" bjælken ind successivt. Måske kan man arbejde med kiler eller lignende for at få den så tæt mod muren ovenfor som muligt.
Til sidst har du revet langs hele væggen. Men, det véd jeg ikke om det fungerer rent praktisk. Det er ret tungt og det behøves nok ikke meget for at det skal knirke.
Kan stadig bedst lide min idé om stålkiling.
Men bedst er at henvende sig til et firma for forsikringernes skyld!
Problemet er bare, at mange "proffer" ikke har en anelse om hvad de laver. Min erfaring. Just saying. De kører bare på og bryder sig ikke så meget om slutresultatet. Så går de videre til næste opgave og der er mere end rigeligt arbejde, så de behøver ikke bekymre sig. Surmuler man så får man lidt rabat og så tager de næste opgave. Der er rigeligt arbejde.
Med 170 stålbjælker plus 70x70 kortlinger så bygger konstruktionen 240 mm. Så skal en konstruktør gennemgå konstruktionen, da lasten bliver fordelt på n antal steder i stedet for homogent langs hele bjælken. Men jeg tror, det er helt ok, så længe der er tilstrækkeligt mange steder.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.