Hvordan får jeg nemmest ned en væg i et hus, som næsten er 100 år.

Væggen er bygget af solide planker på begge sider og sandsynligvis isoleret med savsmuld, anslået 15-20 cm tyk.

Der er formentlig en del søm både på kryds og tværs i væggen.

Den er 2,60 m høj og 4,5 m lang.

Man vil jo gerne få den ud så let som muligt også.

Er det bajonetsav med metalblad, der gælder?

For mig som glad amatør lyder det som en god metode. (om den ikke er bærende... ;) )

Nja, den går bare igennem halve huset og ligger på en bærende bjælke, så det håber jeg ikke :) Det bør være den, der går den anden vej :) Skal alligevel slå en væg op 1 m fra den eksisterende...

Brug en tigersav, men vurder hvor meget du skal save ad gangen, kan være bærende, så brug "spændere" inden I skærer af det hele.
Så noget holder det hele oppe....held og lykke

Lyder skummelt med en isoleret indervæg fra den tid.

Vægge af ploughed plank har jeg masser af i huset. De er ofte fastgjort øverst og nederst med kopierede mængder skråsøm. For dem jeg har været nødt til at rive ned, er en af følgende metoder brugt med godt resultat:

Den voldsomme: Sæt bajonetsaven med et langt, grovtakket bimetalblad midt i væggen og sav den vandret lige over. Bryd den respektive del af væggen fremad-bagud. De skrå søm kravler så ud.

Den forsigtige, passer godt hvis man vil genbruge træet: Riv laget af laget af væggen, indtil du når den ploughed plank. Sav de skrå søm oppe og nede med et tyndt, fintandet metalblad i bajonetsaven. Fjern planke for planke.

Undervurder ikke risikoen for, at væggen er bærende! Går væggen vinkelret mod spær og nogenlunde midt i huset, er risikoen stor for, at den nedre regel i spærene er sammensat lige over væggen med ret lidt overlapning. Er der en etage ovenover, skal man vide, i hvilken retning gulvbjælelaget ligger. Det kan også være sammensat lige over væggen. Det var dårligt med limtræsbjælker og heftige bygningsbeslag for 100 år siden...

Fasen, nu blev jeg lidt nervøs iaf...

Væggen går vinkelret mod hvad tagstolerne gør, dog er det en etage ovenover. Væggen går fra ydervæg til murstock, på den anden side af murstocken er der ingen væg, men trods det en overetage.

Har en anden væg, som går i modsat retning gennem hele huset (ganske nøjagtigt i midten) med undtagelse for murstocken og døråbninger... også der en overetage.

Murstocken er formet som et T i stueetagen, men ikke på overetagen, om det kan være til nogen hjælp...

Som sagt, hold nøje øje med taget. Vi fjernede en ikke-bærende væg, og da sank taget 3 cm. Vi stemplede op og lagde en bjælke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.