Hej, jeg undersøger muligheden for at udvide min kældergarage lidt, da den er i mindste laget, hvis man vil opbevare bilen der over vinteren. Jeg overvejer at se, om man kunne rive en væg ned, så garagen bliver større. Men jeg er usikker på, om væggen er bærende og har forsøgt at få flere tegninger og oplysninger fra kommunen, men de ser ud til ikke at have noget ud over, hvad jeg allerede har, desværre.

Så jeg undrer mig, om I måske kan hjælpe mig med at se, om den er bærende eller ej.
Gulnede håndtegninger af et hus' grundplan fra 1920 med markeringer af rum som køkken, stue og badeværelse samt overetagen med hall og balkon. Håndtegnet plantegning af hus fra ca. 1920 og renoveret version fra 1960'erne; viser facader og indretning med markeringer for garagevæg. Plantegning af kælder med rum angivet som garage og olietank. En væg markeret i rødt antyder stedet for fjernelse for at udvide garagen.
Den første tegning viser, hvordan huset så ud, da det blev bygget omkring 1920. Senere byggede man en større overetage og renoverede resten af huset i 60'erne, så det blev som den nyere tegning.
Den rødt markerede væg er den, der skal fjernes, og den er lige under stuen mellem ydervæggen og midtervæggen, der går gennem hele huset.

Kælderloft med åben sektion, synlige rør og værktøj på hylden, herunder en boremaskine. Mørke loftbrædder kan ses mellem åbningerne. Træloft med synligt søm og fuge, rør fastgjort til hvid væg med plastclips. Gulnet træbjælke i kælderloft med sort rør fastgjort til hvid klips mod hvidt loft. Fokus på samling af bjælke og rør. Loftsramme i træ med synlige skruer og bjælker over en hvidmalet kældervæg, og en plastikledning fastgjort med clips.
På de øvrige billeder kan man se, hvordan selve bjælkelaget er mod kældervæggen og loftpladerne, der sidder i loftet, fortsætter mellem rummene også.
Sådan som jeg tænker det, burde den kældervæg være kommet op efter inderloftspladerne blev sat, for hvordan ellers skulle man kunne montere de plader?

Senest redigeret:
BirgitS
Jeg opfatter det som, at det er væggen mellem garagen og hallen samt mellem vaskerummet og fyrrum osv., der er bærende, fordi den er under tagrygningen. Da plejer vægge, der går på tværs, ikke at være bærende, særligt med din beskrivelse af, at den synes opsat senere. Derimod er det sandsynligvis sådan, at en del af væggen, typisk ½ - 1 m nærmest ydervæggen, er nødvendig som støtte for, at ydervæggen ikke skal blive presset ind af jordmasserne udenfor.

Men husbyggeri i 20'erne var stadig ikke så standardiseret, så der kan findes uventede byggemetoder, så det er altid sikrest at få en bygningskonstruktør til at kigge på stedet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.