Hej!
Vi ønsker at fjerne en væg mellem køkken og stue samt en væg mellem entre og stue (et hjørne).
Jeg er usikker på om væggene kan være bærende.
Huset har fagværksvinklere og som jeg har forstået det, skal taget da være selvbærende og behøver ingen indervægge som støtte?
Jeg har også hørt, at væggene alligevel kan være bærende, så jeg bliver lidt i tvivl.
Jeg har markeret på billederne, hvilken væg jeg mener.
Huset er bygget i 1966.
Tak på forhånd!

• Gulnet plantegning af hus fra 1966 med markeret væg mellem køkken og stue samt hall og stue, omdiskuteret som mulig bærende væg.
  • Arkitektonisk tegning af et hus fra 1966 med sektioner, inkl. vægge og tag med spær, der skal vurdere om væggene er bærende.
  • Plantegning af hus fra 1966 med markerede vægge til mulig fjernelse mellem køkken, stue og gang. Strukturer indikerer rummenes layout.
  • Loft med træbjælker og et tag lavet af træplader, set mod et lille vindue ved endevæggen.
  • Vægg med markeringer i rødt i hjørnet af et rum, der viser skillevægge mellem køkken, stue og gang. Loftslampe og skabe ses i rummet.
Nogen der kan have en ide om, hvordan det hænger sammen og fungerer?

BirgitS
På det første billede ser man en lille del af en teknisk beskrivelse. Står der noget i den om spær og bærende vægge?

BirgitS BirgitS sagde:
På det første billede ser man en lille del af en teknisk beskrivelse. Står der noget i den om spær og bærende vægge?
Der står lidt information på kolonnen med ydertag på det første billede jeg vedlagde samt på det sidste billede på kolonnen bærende del.
Jeg synes meget tyder på, at ingen indervægge skal være bærende, men alligevel når man har talt med visse og læst rundt, kan de alligevel være det nogle gange.

• Skema over bygningens strukturelle detaljer inklusive tagkonstruktion og materialer som beton og træ, med specificerede dimensioner og vinkler.
  • Formular for grundlæggelse indeholdende oplysninger om byggemetoder, vægtykkelser, materialer som beton, letbeton, isolering og bærende dele.
BirgitS
Med fribærende spær er det meningen, at ingen indervægge skal være bærende (på etageplanet under loftet). Dog kan huset have sat sig lidt gennem årene, og belastningerne kan være blevet omfordelt, hvilket kan føre til, at lidt vægt optages af en af de vægge, du ønsker at fjerne. De kan stadig fjernes, men man skal være forberedt på, at bjælkebundet/loftet kan synke en smule.

Og for en sikkerheds skyld betyder det ikke, at alle indervægge er egnede til at fjerne. Dette er fordi indervæggene også stabiliserer/holder ydervæggene sammen, så de ikke falder udad.

• Synes
Johan Holmberg2
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Med frithængende spær er det meningen, at ingen indervægge skal være bærende (på etageplanet under loftet). Dog kan huset have sat sig lidt med årene, og lasterne omfordeles, hvilket kan føre til, at lidt vægt tages op af en af de vægge, du vil fjerne. De kan stadig fjernes, men man skal være forberedt på, at bjælkelaget/loftet synker lidt.

Og for en sikkerheds skyld betyder det ikke, at alle indervægge er passende at fjerne. Dette skyldes, at indervæggene også stabiliserer/holder sammen ydervæggene, så de ikke falder udad.
Tak for svaret, nu har jeg lidt at tænke over!😀

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.