Hej!
Vi ønsker at fjerne en væg mellem køkken og stue samt en væg mellem entre og stue (et hjørne).
Jeg er usikker på om væggene kan være bærende.
Huset har fagværksvinklere og som jeg har forstået det, skal taget da være selvbærende og behøver ingen indervægge som støtte?
Jeg har også hørt, at væggene alligevel kan være bærende, så jeg bliver lidt i tvivl.
Jeg har markeret på billederne, hvilken væg jeg mener.
Huset er bygget i 1966.
Tak på forhånd!
Vi ønsker at fjerne en væg mellem køkken og stue samt en væg mellem entre og stue (et hjørne).
Jeg er usikker på om væggene kan være bærende.
Huset har fagværksvinklere og som jeg har forstået det, skal taget da være selvbærende og behøver ingen indervægge som støtte?
Jeg har også hørt, at væggene alligevel kan være bærende, så jeg bliver lidt i tvivl.
Jeg har markeret på billederne, hvilken væg jeg mener.
Huset er bygget i 1966.
Tak på forhånd!
Nogen der kan have en ide om, hvordan det hænger sammen og fungerer?
Der står lidt information på kolonnen med ydertag på det første billede jeg vedlagde samt på det sidste billede på kolonnen bærende del.BirgitS sagde:
Jeg synes meget tyder på, at ingen indervægge skal være bærende, men alligevel når man har talt med visse og læst rundt, kan de alligevel være det nogle gange.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 108 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49,108 indlæg
Med fribærende spær er det meningen, at ingen indervægge skal være bærende (på etageplanet under loftet). Dog kan huset have sat sig lidt gennem årene, og belastningerne kan være blevet omfordelt, hvilket kan føre til, at lidt vægt optages af en af de vægge, du ønsker at fjerne. De kan stadig fjernes, men man skal være forberedt på, at bjælkebundet/loftet kan synke en smule.
Og for en sikkerheds skyld betyder det ikke, at alle indervægge er egnede til at fjerne. Dette er fordi indervæggene også stabiliserer/holder ydervæggene sammen, så de ikke falder udad.
Og for en sikkerheds skyld betyder det ikke, at alle indervægge er egnede til at fjerne. Dette er fordi indervæggene også stabiliserer/holder ydervæggene sammen, så de ikke falder udad.
Tak for svaret, nu har jeg lidt at tænke over!😀BirgitS sagde:
Med frithængende spær er det meningen, at ingen indervægge skal være bærende (på etageplanet under loftet). Dog kan huset have sat sig lidt med årene, og lasterne omfordeles, hvilket kan føre til, at lidt vægt tages op af en af de vægge, du vil fjerne. De kan stadig fjernes, men man skal være forberedt på, at bjælkelaget/loftet synker lidt.
Og for en sikkerheds skyld betyder det ikke, at alle indervægge er passende at fjerne. Dette skyldes, at indervæggene også stabiliserer/holder sammen ydervæggene, så de ikke falder udad.
Klik her for at svare