8,955 læst ·
20 svar
9k læst
20 svar
Rive indervæg, fruen siger what!?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg skrev, at hanbjælken primært var udsat for trækkræfter. Hvis hanbjælken også bærer nogen last i form af isolering eller tagpanel, bliver den også udsat for et vridmoment. Underram er et begreb, som jeg kun plejer at bruge i forbindelse med fagværkskonstruktioner.
Ja, vi kan nok være enige om nomenklaturen, men trods alt er der alt for mange gamle huse, der vil antage formen af en tønde, bredere på midten end i gavlene, afhængig af at man har været inde og rode i støttebensvæggene uden større eftertanke. Derfor fastholder jeg, at det er godt at få hjælp, desuden synes jeg, det er svært at tolke billederne,J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg er enig i, at det er passende at se huset på stedet for at kunne lave en rigtig vurdering. Se indlæg #11.
I dag havde jeg en erfaren konstruktør på stedet, som gav grønt lys for at tage væggen ned. Dog vil jeg for en sikkerheds skyld måle nogle referencepunkter op, så jeg kan se, om der sker nogen forandring, når jeg fjerner reglerne. Og skulle det imod forventning blive nødvendigt, er det ikke værre, end at jeg kan aflaste med limtræsbjælke.
Rigtig vej at gåS S_B_O sagde:Idag havde jeg en erfaren konstruktør på stedet, der gav grønt lys for at tage væggen ned. Dog vil jeg for en sikkerheds skyld måle nogle referencepunkter op, så jeg kan se, om der sker nogen ændring, når jeg fjerner reglerne. Og skulle det nu mod forventning ske, er det ikke værre, end at jeg kan aflaste med limtræsdrager.
Klik her for at svare