Hej,

Jeg er i gang med at rive en bue derhjemme, og det slog mig, at det måske er noget, der hjælper med bæreevnen. Det føles som om, det ikke skal være nogle problemer, men hvad tror I?

• Rivning af valv i værelse, træramme synlig i væggen. Diskussion om det påvirker bærende struktur i en renovering.
Det der hjælper ikke med nogen bæringskapacitet. Derimod, hvis du skulle ønske at åbne åbningen, så den bliver større, kan der opstå bæringsproblemer. Men det er ikke sikkert, da det afhænger af, hvordan det ser ud omkring, hvilket dit billede ikke viser.

Bronken
Jeg ville ikke tro, at hvælvingen i sig selv er bygget for bæreevnen's skyld. At bygge hvælv af en døråbning er en mærkelig idé, der opstod i slutningen af 1900-tallet, gerne i kombination med tapeter med grov struktur. Jeg antager, at det kom i forbindelse med, at pizzeriaerne kom til Sverige, og alle syntes, det var eksotisk.

Dog kan dørhullet også være blevet udvidet i forbindelse med hvælvingen, så man bør nok tænke sig om ved genoprettelsen alligevel.

Edit: Lidt nummer to på den.

PS: Misforstå mig ikke - jeg elsker pizza (og pizzeriaer, men ikke i hjemmet) :-)

Senest redigeret:
Som påpeget i ovenstående indlæg så giver den valvkonstruktionen ikke meget støtte.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.