P
Hej, overvejer at rive en væg ned i stuen, den går ikke i samme retning som tagspærene eller noget, huset er fra 1933. Havde en tømrer på besøg, og han mente, at jeg kunne rive den ned og sætte en limtræsbjælke i, hvis jeg var i tvivl. Der er ingen tegning af huset... Jeg vil fjerne hele åbningen og ca. halvdelen af væggen bag fjernsynet.

• En stue med flisegulv og hvid væg. Der er en åbning med en døråbning uden dør. En stol, et skab og et aktivitetscenter ses også.
  • En stue med en fladskærms-tv placeret foran en væg, der muligvis skal rives ned; gardin og møbler ses til højre.
  • El-tavle og ledninger i hjørnet af en stue med hvid væg, delvis synlig vindueskarm og et gardin.
  • Hvid væg og dørkarme i stue. Overvejer at rive væggen ned for at udvide åbningen i huset fra 1933.
Går væggen vinkelret mod spær, taler det meste for, at den er bærende. Hvis huset er bygget i 1933, har det en plankestamme, hvor desuden alle vægge ofte har en begrænset bærende funktion, f.eks. som erstatning for en bjælke i bjælkelaget. Jeg fraråder bestemt nedrivning uden en ordentlig undersøgelse. Din snedker har nok ikke den rette kompetence til det.

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
P
J justusandersson sagde:
Går væggen vinkelret mod spær taler det meste for, at den er bærende. Hvis huset er bygget i 1933, så har det en plankestamme, hvor desuden alle vægge ofte har nogen begrænset bærende funktion, fx som erstatning for en bjælke i bjælkelaget. Jeg fraråder bestemt nedrivning uden ordentlig undersøgelse. Din snedker har nok ikke den rette kompetence til det.

Væggen går ikke i samme retning som spær. Så tænkte jeg at sætte en limtræsbjælke op. Desuden skal ikke hele væggen fjernes, kun åbne op hele åbningen totalt er væggen 4.2 m, men tænkte at fjerne ca. 3 m af den, altså hele væggen hvor børnetingene er og halvdelen bag tv'et. For jeg kan ikke fjerne hele, da det lille rum bag tv'et er smallere, da jeg har trappen der, derfor skal jeg kun fjerne halvdelen af væggen bag tv'et og den åbning, hvor på den side hvor børnetingene er, så 1.2 m bliver tilbage af væggen af totalt 4.2 m væg.

Senest redigeret af en moderator:
BirgitS
Indgreb i bærende konstruktion kræver byggetilladelse til kommunen og i den forbindelse plejer de at kræve beregninger for dimensionerne på limtræsbjælken og dens søjler, sådanne udføres f.eks. af bygningskonstruktører.

Waahlvik sagde:
Væggen går ikke i samme retning som spærerne. Så tænkte jeg sætte en limtræsdrager op. Desuden skal hele væggen ikke fjernes, bare åbne op hele åbningen totalt er væggen 4.2m, men tænkte fjerne ca. 3m af den, altså hele væggen hvor børnetingene er og halvdelen bag tv'et. For kan ikke fjerne hele da det lille rum bag tv'et er smallere, da jeg har trappen der, derfor skal jeg kun fjerne halvdelen af væggen bag tv'et og den åbning der på den side, hvor børnetingene er, så 1.2m bliver tilbage af væggen af i alt 4.2m væg
Hvis væggen ikke går i samme retning som spærerne, er den bærende!
Snak med en konstruktør og kig nærmere på, hvad der skal gøres, FØR du fjerner dele af væggen.
Gør du det rigtigt, er det intet problem, men gør du det i forkert rækkefølge, ender du på Youtube.

• Haha
  • Synes
justusandersson og 1 anden
  • Laddar…
P
Tak, så får væggen blive, selvom den er virkelig grim og helt ulogisk placeret, da rummet indenfor er cirka 3kvm

Eftersom væggen ikke går samme vej som spærene (dvs ligger vinkelret mod disse) er den sandsynligvis bærende. At dimensionere den afvekslingsbjælke, der kræves for at kunne forstørre åbningen, kræver viden om bygningsstatik. Det klarer normalt ikke en snedker. Gør ingenting, før I har adgang til den rette kompetence. Den, der efterfølgende skal udføre arbejdet, bør have viden om huse med plankestammer.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
P
J justusandersson sagde:
Eftersom væggen ikke går samme vej som spærene (dvs ligger vinkelret mod disse) er den sandsynligvis bærende. At dimensionere den bjælke, der kræves for at kunne forstørre åbningen, kræver viden om bygge statik. Det klarer normalt ikke en tømrer. Gør ingenting, før I har adgang til den rette kompetence. Den, der skal udføre arbejdet, bør have viden om huse med plankestammer.

Jo skal forhøre mig, inden jeg begynder selvfølgelig, et byggefirma, jeg har hyret til tidligere arbejde, skal komme forbi og se på væggen, han har revet bærende vægge før, og han vidste, hvordan det kunne løses for at afstive den, skal se hvad han siger først.. se her byggefirmaet har entreprise og laver også nyproduktioner

Senest redigeret af en moderator:
BirgitS
Byggefirmaer har normalt ikke tilstrækkelig viden til at dimensionere korrekt, og du vil absolut ikke forårsage sætningsskader i huset, for det bliver meget dyrt.

Nybyggeri er meget langt fra huse bygget med plankestolpe.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.