Hej.
Jeg er lidt i tvivl om at rive væggene i badeværelset, der skal renoveres. Væggene er af blå-beton, og grunden til, at jeg vil rive dem ned, er for at reducere Radon-niveauet i huset, selvfølgelig. Lige nu ligger det på ~300 i stuen.
Jeg har påtaget mig at rive badeværelset ned, og så vil et firma komme og gøre resten. Nu er det sådan, at hverken min partner eller firmaet er særlig begejstrede for ideen om at rive væggene ned, mens jeg ser det som en fremragende mulighed for at fjerne væggene og erstatte dem med trævægge, når vi alligevel har fjernet gulvet og revet alt ned.
Jeg vil skulle bygge væggene selv, men hvordan finder jeg ud af, om disse vægge er bærende? Skal jeg bede firmaet om at kontrollere?
Jeg tænkte på at læse op og følge https://www.sakervatten.se/bygga-ratt/byggforetag/vatrumsinnervagg. Jeg er sikker på, at jeg kan omlægge elektriciteten, da jeg har den nødvendige viden. Men det er netop bygningen af væggene, som jeg ikke ved, om jeg tør kaste mig ud i. (jeg vil kun bygge rammeværket med playwood plade på).
Hvordan ville I overveje det? Dumt at gå i gang, eller dumt ikke at udnytte chancen?
Jeg er lidt i tvivl om at rive væggene i badeværelset, der skal renoveres. Væggene er af blå-beton, og grunden til, at jeg vil rive dem ned, er for at reducere Radon-niveauet i huset, selvfølgelig. Lige nu ligger det på ~300 i stuen.
Jeg har påtaget mig at rive badeværelset ned, og så vil et firma komme og gøre resten. Nu er det sådan, at hverken min partner eller firmaet er særlig begejstrede for ideen om at rive væggene ned, mens jeg ser det som en fremragende mulighed for at fjerne væggene og erstatte dem med trævægge, når vi alligevel har fjernet gulvet og revet alt ned.
Jeg vil skulle bygge væggene selv, men hvordan finder jeg ud af, om disse vægge er bærende? Skal jeg bede firmaet om at kontrollere?
Jeg tænkte på at læse op og følge https://www.sakervatten.se/bygga-ratt/byggforetag/vatrumsinnervagg. Jeg er sikker på, at jeg kan omlægge elektriciteten, da jeg har den nødvendige viden. Men det er netop bygningen af væggene, som jeg ikke ved, om jeg tør kaste mig ud i. (jeg vil kun bygge rammeværket med playwood plade på).
Hvordan ville I overveje det? Dumt at gå i gang, eller dumt ikke at udnytte chancen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,155 indlæg
At rive så lille en andel af alle vægge i huset påvirker nok ikke radonindholdet så meget, og det vigtigste for at få ned radonindholdet er en effektiv ventilation.
Det er ikke særligt sandsynligt, at det er bærende vægge.
Hvornår er huset bygget?
Har du en sektionsplan eller kan du tjekke, om det er fagværkstakstole, der holder taget oppe?
Det er ikke særligt sandsynligt, at det er bærende vægge.
Hvornår er huset bygget?
Har du en sektionsplan eller kan du tjekke, om det er fagværkstakstole, der holder taget oppe?
Vi har et FTX ventilationssystem men får alligevel ~300 som sagt.
Huset er bygget i 1960 (120 kvm). Har forsøgt at finde sektions tegning men uden held. Har også selv forsøgt at kigge, og jeg vil sige, at det er denne type tagspær:
https://www.valbotra.se/produkter/52930.ramverks-takstol-oppen_takfot-modell_3.html
Gætter på at under Opslagsbredde U1, U2, U3 kræves bærende konstruktion?
ps. undskyld for et ekstremt sent svar, meget der sker nu
.ds
Huset er bygget i 1960 (120 kvm). Har forsøgt at finde sektions tegning men uden held. Har også selv forsøgt at kigge, og jeg vil sige, at det er denne type tagspær:
https://www.valbotra.se/produkter/52930.ramverks-takstol-oppen_takfot-modell_3.html
Gætter på at under Opslagsbredde U1, U2, U3 kræves bærende konstruktion?
ps. undskyld for et ekstremt sent svar, meget der sker nu
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,155 indlæg
Ja, det er det normale, så væggen der går f.eks. mellem stuen og køkkenet burde være bærende.S swee sagde:
Hvilke luftstrømme giver det?S swee sagde:
Normværdier:
0,35 l/s og kvm (ventileret areal)
4 l/s og person i rum hvor man opholder sig lang tid
15 l/s i badeværelse
10 l/s i toiletter, køkken og vaskerum
Det er minimumsværdier, så det kan jo øges for at ventilere bedre ud.
Er døren til kældertrappen tæt?
Så dårligere luft i kælderen ikke kommer op i boligarealet.
undskyld jeg tager sådan tid at svare, men jeg er ved at undersøge i luftstrømningsmåling. Det virker ikke helt let.
Fandt denne som jeg syntes var interessant:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ometer-foer-vettigt-pris.480945/#post-5285061
Der er også en til køb som virker professionel i hvert fald:
https://www.nordtec.se/produkt/mati...sto-417-matset-med-instrument-och-tva-stosar/
Man kan jo også få en VVS firma til at måle for en. Jeg har kigget lidt på at leje en, men det findes ikke i min by. Jeg forsker videre lidt på, hvordan jeg skal gøre.
Fandt denne som jeg syntes var interessant:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ometer-foer-vettigt-pris.480945/#post-5285061
Der er også en til køb som virker professionel i hvert fald:
https://www.nordtec.se/produkt/mati...sto-417-matset-med-instrument-och-tva-stosar/
Man kan jo også få en VVS firma til at måle for en. Jeg har kigget lidt på at leje en, men det findes ikke i min by. Jeg forsker videre lidt på, hvordan jeg skal gøre.
Klik her for at svare

