Hej!

Købt et hus fra 73. Hvor jeg bemærkede efter de første dage, at alt er i en form for masonit eller spånplade på indvendige vægge. Er omkring 11 mm. Væggene er ret tynde i øvrigt mellem rummene. Så måske er der ikke noget bag selve pladerne ud over rum og reglar?

I hvert fald er jeg begyndt at sætte renoveringsgips i nogle rum, og det har vel fungeret OK. Årsagen er, at der er en masse tapet der fra før, som jeg ikke har lyst til at rive ned. Dog ikke taget hensyn til reglar på grund af at de er 900 mm.

Bæreevnen indtil videre synes jeg virker god. Smuldrer ikke direkte eller sådan (lærer jo ikke være tretex i hvert fald). Væggene synes at være nogenlunde lige. Bortset fra første gang i dag bemærkede jeg, at gipsen ramte i forskellige niveauer et sted. Men det kan måske fixes alligevel.

Dog overvejer jeg nærmest dagligt, når jeg roder, om jeg burde have revet det hele ned og startet forfra (føles mere korrekt og ordentligt gjort). Hvilket min sambo synes lyder helt vanvittigt og også min far (plus de tusindlapper man allerede har købt renoveringsgips for). Men det ville have føltes rart at have det rent fra start.
Ulemperne er jo den tid det ville tage at gøre alt forfra og rive det ned, som man allerede har sat op i to rum, at det vil tage mere plads. Da man i så fald vil have OSB og tyk gips op overalt?

Hvad ville I have gjort? Kan ikke rigtig finde ro i dette. En nær ven der er håndværker mente, at jeg skulle fortsætte som jeg har gjort og ikke tænke for meget på det.

Det er sandsynligvis byggboard, masonitlignende materiale.

Er det modulhus?
I så fald kan/er væggene bygget af moduler, som sandsynligvis er sammensat på en særlig måde. Så er byggboarden besværlig at rive fra væggene.

Jeg har revet alle indervægge ved at save dem på midten, derefter har jeg bygget nye vægge med 45×45-reglar samt OSB+gips, lagde også isolering i alle indervægge.

Nærbillede af dør med synligt træværk og slidt maling ved karmen, gulv og gulvsokkel er synlige ved siden af, med personens fødder iført blå sko. Brun MDF-panel med let tekstur, små mærker og ujævnheder synlige på overfladen. Delvis fjernet tapet på væg afslører gammelt mønster og papunderlag. Peeling lag viser strukturerede mønstre og rå overflade. Revnet tapet på væg med skygge i venstre side og afdækket gips i midten. En renovering er i gang med en stige i en halvt malet stue og et rum under konstruktion til højre. Pakker ligger på trægulvet.

Demmpa Demmpa sagde:
Det er sandsynligvis byggboard, massonit-lignende materiale.

Er det modulhus?
I så fald kan/er væggene bygget af moduler, der sandsynligvis er sammensat på en bestemt måde. Så er byggboarden besværlig at rive fra væggene.

Jeg har revet alle indvendige vægge ved at save dem på midten, derefter har jeg bygget nye vægge med 45×45-regler samt OSB+gips, lagde også isolering i alle indvendige vægge.
Hej! Har sendt billeder i tråden.

Ja, jeg tror det er modulhus, i hvert fald er dele af det ifølge en tømrer moduler, der er bygget.
Hvordan er det så sammensat anderledes, mener du?

Okay, ved fandme ikke hvordan jeg skal gøre. Var heller ikke det her niveau man forventede at alle vægge eventuelt behøvede at rives 😅

Sådan så en indre væg ud, som jeg åbnede nu.

• En åben indvendig væg med synlige strukturer og udsmykning, efter at væggen er blevet åbnet op for visning eller renovering.
Ligner det, jeg har på førstesalen i et hus fra -74.
De består af to spånplader 120x240, med bølgepap-reglar limet hver 20. cm, imellem dem glasul.
På gulvet sidder der en liste formet som et omvendt T, hvor pladerne er stillet på "hælen". I loftet findes der en 45x45 regel. Pladerne er sat sammen og limet fast mod hinanden. Derefter sidder der en 45x45 regel i samlingen mellem pladerne med 120 cm afstand, men den er kun for at få dem til at være nogenlunde lige og har ingen bærende funktion. Den når ikke engang ned til gulvet, men har nogle cm mellemrum oppe og nede.

Det gik hurtigt at bygge, og så længe man bruger molly eller lignende pløkker, fungerer det nogenlunde at fastgøre ting til dem. Men det er et stort projekt at tage en del af en væg ned.
Fordelen er, at det let går at tage hele væggen ned.

Jeg har ikke fundet nogen grund til at tage vægge ned, som befinder sig på "rette plads" ifølge mig, men har omvendt fjernet 70% af væggene på førstesalen :)
(Væggene på underetagen består i stedet af blåbeton)

Det mærkes, at der var et alvorligt hash-misbrug blandt konstruktører af modulhuse i 70'erne...

• Synes
mrmlz
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Ligner det jeg har på overetagen i et hus fra -74.
De består af to spånplader 120x240, med bølgepap-regler oppefra og ned limet hver 20. cm, imellem glasuld.
På gulvet sidder der en liste formet som et omvendt T, hvor pladerne er placeret på "kanten". I loftet er der en 45x45 regel. Pladerne er sat sammen og limet fast mod hinanden. Derefter sidder der en 45x45 regel i samlingen mellem pladerne med 120cm afstand, men den er kun for at få dem til at være nogenlunde jævne med hinanden og har ingen bærende funktion. Den når ikke engang ned til gulvet, men har nogle cm luft oppe og nede.

Det gik hurtigt at bygge, og så længe man bruger molly eller lignende plugs, fungerer det nogenlunde at fæstne ting på dem. Men det er et stort projekt at tage en del af en væg ned.
Fordelen er, at det let går at tage hele væggen ned.

Jeg har ikke fundet nogen grund til at tage vægge, der befinder sig på "rigtig plads" efter min mening, ned, men har på den anden side fjernet 70% af væggene på overetagen :)
(Væggene på underetagen består i stedet af blåbeton)

Det mærkes, at der var et betydeligt hash-misbrug blandt konstruktører af modulhuse i 70'erne...
Hej!

Det ser ud til at være lidt forskelligt alligevel på mine vægge afhængigt af rum måske. Hvad jeg kan se på en anden væg (som dog er indervæggen mod ydersiden af huset) ser det ud til at være ca. 60 cm mellem hver samling. Sømmene eller hæfterne med klammer tror jeg.

Jeg har ikke tænkt mig at fjerne hele vægge. Jeg har fjernet en hel væg.

Resten er kun at renovere overfladerne, var tanken, og derfor står jeg nu med overvejelser om jeg skal fortsætte renoveringen med renoveringsgips. Eller om jeg skal tage pladerne ned og lægge på OSB+gips, eventuelt isolere lidt også.

Samtidig tager det jo en hel del mere tid...

Ah... Glemte at nævne sømmene, de har brugt her...
En slags trådpistol indstillet på præcis vægtykkelse, så at spånplade 1, 45x45 og spånplade 2 sidder med samme "søm", som desuden mangler hoved og ikke kan trækkes ud...

Væggene har siddet i 50 år.
Lægger du renoveringsgips på, får du jo endnu mere stabile vægge, end du havde allerede før.
Jeg ville bruge energien på noget andet end at skifte vægge.

Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Ah... Glemte at nævne sømmene, de har brugt her...
Nogen form for trådpistol indstillet på præcis vægtykkelse, så spånplade 1, 45x45 og spånplade 2 er sat med samme "søm", som desuden mangler hoved og ikke kan trækkes ud...

Væggene har siddet i 50 år.
Lægger du renoveringsgips på, får du jo endnu mere stabile vægge, end du havde før.
Jeg ville bruge energien på noget andet end at skifte vægge.
Herligt alligevel! Her har man kørt lidt party og blander kramper med søm osv.

Måske er det sådan, at det ikke er det værd alligevel. Må tænke en omgang mere, og som du siger, er der vel sjovere ting at lave.

Den nuværende gips er jo ikke skruet med hensyn til reglar, men synes, det sidder godt på pladerne alligevel. Min bekendte, der er tømrer, mente heller ikke, det var noget, jeg behøver bekymre mig om.

Nej, at gipsen ikke er skruet med hensyn til reglerne spiller jo ingen som helst rolle. Renoveringsgips kan du jo mindst lige så godt lime op. Du fastgør jo intet i gipsen. Enten bruger du reglerne, der findes bag pladerne, og så spiller det jo ingen rolle, hvordan gipsen sidder. Eller så sætter du det med plade-plug type molly, og så sætter du det gennem begge plader, og så spiller det heller ikke nogen rolle, hvordan gipsen er opsat.

Tag hånd om væggene den dag, du føler, du har slut på andre mere akutte ting derhjemme.
Mit gæt er, at det er straks efter, at I er flyttet eller begravet. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.