Hej alle sammen!

Midt i en lejlighedsrenovering og har lige fjernet en gammel dørkarm mellem gang og stue. Da jeg rev den ned, begyndte det selvfølgelig at falde ned med pudsflager og stenstykker, hvorefter jeg nu overvejer, hvor meget man tør rive ned. Stenblokkene kan jeg ikke rigtig identificere, så jeg ville sætte pris på lidt hjælp med vejledning her. Stenene kan "rykkes" på og føles som om, de ville falde af bare jeg kniber til og trækker lidt. Skal jeg rive den første række sten eller skal jeg gå til med gipsbrug som det er?

Hvordan synes fagfolkene, at jeg skal fortsætte her?

Tak på forhånd!

Væg med fritlagt murværk efter fjernelse af dørkarm. Stenene virker løse og omgivende puds er beskadiget, hvilket ses på et igangværende renoveringsprojekt.

Væg mellem hall og stue efter fjernelse af gammel dørkarm, afslører løse sten og puds, med en elektrisk stikkontakt synlig.

Ødelagt dørkarm mellem hall og stue, med faldne pudsstykker og stenblokke. Skjult ledning ses ved siden af revet område på gulvet.

En revet dørkarm mellem en gang og en stue med blottede mursten og puds, hvor nogle sten ser løse og skæve ud.

Åbning med fjernet dørkarm mellem to rum, med synlige pudsrester og løse sten. Væggen har tapet med et mønster i baggrunden.

Revnet dørkarm mellem gang og stue, med løse puds- og stenstykker. Værktøj og nedfaldne materialer på gulvet ved siden af.
 
Det er letbetonblokke med puds over. Begynder du at rive i nogen af letbetonblokkene, så kommer du til at rive mere med end du havde tænkt dig. Ingen god idé altså, medmindre du havde tænkt dig at rive væggen ned?

Skal man fjerne materiale, er en bajonetsav bedre, men det kommer til at blive beskidt...

Sidst jeg gik i gang med en lignende øvelse, gjorde jeg sådan her: Fjernede alt løs puds, fikserede løse letbetonblokke med mørtel, pudsede åbningen (inkl. hjørnerne) med pudsmørtel C.
 
Afhænger jo af målet, skal hullet være lige så stort, så puds over det, skal det blive større, så kan du rive, men som tidligere sagt, det vil falde sammen mere end du ønsker...
beskyt parketten!
 
Tænk også på, at letbetonblokkene sandsynligvis er indmuret i hjørnerne på de andre vægge, som man ser på billederne. Begynder man at banke eller rive i blokkene, er risikoen, at man får løs meget mere, end man har tænkt sig.
 
Jeg har et lignende spørgsmål, måske er det unødvendigt at oprette en ny tråd for det. Jeg er også i gang med at tage en gammel karm ned for at give plads til en ny. Huset er fra 1895, flerfamiliehus. Uklart hvornår karmen er fra. Væggene ser ud til at være trævægge, der er beklædt med vasslignende materiale og derefter puds udenpå. Begyndte at tage karmen ned, og ovenpå ligger der noget, der ligner letbetonmateriale. Tror I, at det er okay at fortsætte, eller hvor meget kan jeg få med ned, når karmens overkant forsvinder?

Billede af nedtaget dørkarm fra gammelt hus med synligt træ og letbetonmateriale ovenpå, viser en revne i den øverste del af væggen.
 
S
johsa01 sagde:
Jeg har et lignende spørgsmål, måske unødvendigt at oprette en ny tråd for det. Jeg er også i færd med at tage en gammel karm ned for at give plads til en ny. Huset er fra 1895, flerfamiliehus. Uklart hvornår karmen er fra. Væggene ser ud til at være trævægge, der er dækket med sivlignende materiale og derefter puds udenpå. Begyndte at tage karmen ned og ovenpå ligger der noget, der ligner letbetonmateriale. Tror I, at det er ok at fortsætte, eller hvor meget kan jeg tage med ned, når karmens overligger forsvinder?

[billede]
har du brug for mere plads til karmen eller?
bryder forsigtigt, så plejer der ikke at ryge så meget af "stenene"
 
SBH sagde:
behøver du mere plads til karmen eller?
bryder forsigtigt så plejer der ikke at ryge så meget af "stenene"
Nej behøver bare pladsen fra den gamle karm så vil jeg helst have så lidt som muligt med. Først blev jeg bekymret for at få naboen nedfaldet! Men så tager jeg det stille og roligt. Nogen smart idé til at beskytte gulvet? Overvejede at hænge et klæde op, der fanger nedfaldende materiale.
 
S
kludetæppe eller lignende. står du godt på bukke og river, så kan du jo tage stykkerne i hånden. kører du med tiger eller stiksav?
 
Startede med en tigersav og har savet op i dele, den sidste del slår jeg ud med et stemmejern er tanken. Er 2,40 oppe, så står lidt dumt på stige, svært at tage i hænderne. Men jeg prøver med en måtte! Mange tak
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.