Hej Forum!

Har læst en del om at rive blåbeton ned, leve med det og også bærende vægge.
Jeg har fået en del svar på mine spørgsmål, men jeg tænkte, at jeg kunne åbne en diskussion om, hvordan jeg kan løse mine problemer med boligen, vi snart skal købe.

Jeg håber, I kan hjælpe mig :D

Inden vi går ind i spørgsmålene, vil jeg informere jer om, at indervæggene er 7 cm durox (blåbeton/letbeton)
Mens de ydre vægge er 25 cm durox (samt de tykkere vægge midt i tegningen)
OBS: Det er ikke kælderplan. Det kom til at stå med i Photoshop-filen ved eksport

Her nedenfor vedhæfter jeg et billede af plantegningen, som den ser ud lige nu.

Plantegning af et hus med røde og grønne markerede vægge, der angiver vægge overvejet til nedrivning for at åbne køkken og skabe større badeværelse.

1. De rødmarkerede vægge vil jeg rive ned. Samt for at åbne op køkkenet og bygge større badeværelse.
  • Er det muligt at rive disse vægge ned?
  • Kan jeg selv gøre det? Eller skal jeg hyre en certificeret "blåbeton-ekspert," der behandlar materialet på en eller anden måde inden nedrivning, samt efter?
  • Den tykke væg (som er rød markeret) kan jeg forestille mig er bærende. Kan man rive den alligevel, hvis man lader de øvrige vægge stå tilbage i linjen?
2. Den grønmarkede vil jeg ikke rive ned (for den kan jeg forestille mig SKAL være tilbage pga bærende)
  • Kan jeg rive halvdelen, så jeg kan åbne op til en "bar disk," så man kan se ud mod stuen.

Sådan ser min vision ud. Det ville passe vores lille familie godt, tror vi.
Plantegning af et hus i ét plan med værelser markeret, herunder stue, køkken og soveværelser. Væggene er markeret til ændringer i designet.

Jeg håber, jeg får nogle svar på mine spørgsmål.
Jeg sætter pris på alle tips og svar (y)

Tak på forhånd!
/ Nisse

Senest redigeret:
Har du flere tegninger af huset? Kælderplan, tagplan, sektioner osv..

• Synes
Nissss3
  • Laddar…
Den tykke rødmarkerede vægdel er sandsynligvis bærende og skal da erstattes med bjælke. Måske er der allerede en bjælke over dobbeltdøren ved siden af. I så fald skal dette behov inkluderes. Noget mere kan ikke siges uden en sektionstegning. Et enfamiliehus fra 60'erne med stamme af gasbetong kan byde på en del overraskelser, så flere tegninger er vigtigt.

• Synes
Nissss3
  • Laddar…
Hej

Tak for svarene. Forstod nok at flere tegninger ville være nødvendige.
Disse er de to tegninger jeg har udover dem viste tidligere.

Håber det hjælper

Billede af en byggeplan med detaljerede beskrivelser af bjælkelag og tag, herunder isolering, materialer og dimensioner, skrevet på skrivemaskine. Bygningsplan med oplysninger om fundament- og vægmaterialer, herunder beton og Durox, samt konstruktion og isolering.
Byggetegning af et hus i tværsnit med angivelse af etager, mål og taghældning på 40 grader. Plantegning af en kælderetage med markerede rum: hobby, vaskeri, garage, sauna, opbevaring, og cykelområde. Viser layout og rumfordeling.

Er loftet en ren koldloft, som du kun kan nå gennem en lem? I den tekniske beskrivelse står der gitterspær, men det stemmer ikke med tegningen. Ser spærerne ud som tegningen viser?

J justusandersson sagde:
Er loftet en ren kold loft som du kun når gennem en luge? I den tekniske beskrivelse står der fagværksbjælker, men det stemmer ikke med tegningen. Ser bjælkerne ud som tegningen viser?
Ja præcis. I øjeblikket er det en kold loft, der nås via en luge.
Men min plan er at renovere deroppe og bygge en spiraltrappe. Tænkte på at have en åben planløsning deroppe, evt. et rum med simpel wc.

Hvis du skal bruge vinden på den måde, bliver bjælkebelastningerne betydeligt højere. Det var godt, du nævnte det nu. Jeg har målt på dine tegninger og er kommet frem til, at limtræsbjælken skal være ca. 2,7 meter lang. Så bør det række med dimensionen 90x225 mm. Hvis du ikke kan arrangere støtte til den på letbetonen, kan du som et alternativ bruge limtræssøjler 90x90 mm. Sav i så fald i gulvbrædderne, så søjlerne kan stå direkte på betonbjælkelaget.

J justusandersson sagde:
Skal du bruge vinden på den måde, bliver bjælkelagets belastninger betydeligt højere. Det var godt, at du nævnte det nu. Jeg har målt på dine tegninger og er kommet frem til, at limtræsbjælken skal være ca. 2,7 meter lang. Så bør dimensionen 90x225 mm være tilstrækkelig. Hvis du ikke kan arrangere support til den på letbetonen, kan du som et alternativ bruge en limtræsstolpe på 90x90 mm. Sav i så fald ud i gulvbrædderne, så stolperne kan stå direkte på betonbjælkelaget.
Så mener du altså der, hvor jeg vil rive "tykke væggen" ved køkkenet?

Jeg er amatør med sådanne spørgsmål og er en "hjemmebygger", så jeg må spørge:
Hvordan kunne du se sådan noget på tegningerne?

Tusind tak for svarene!

Bjælken omfatter den del, du vil rive, og den døråbning, der findes der i dag. Af tegningerne fremgår det dels, hvordan bygningens stomsystem er opbygget, dels hvilke mål de forskellige dele har. Derefter skal man vide, hvordan man skal anvende disse oplysninger.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.