Hej,

Jeg har købt en grund med et gammelt hus bestående af blåbeton. Vi skal rive huset ned for at bygge et helt nyt på præcis det samme sted, hvor det gamle står lige nu. Vi ved også, at det eksisterende hus består af blåbeton i kælderområderne.

Mit spørgsmål er nu, om det er "OK" at bruge dele af den gamle kælder, fundamentet, pladen, for derfra at bygge nyt fundament til et nyt hus uden kælder (skal blive en krybekælder for det nye hus). Eller skal hele blåbetonen fjernes?

Jeg stiller spørgsmålet for at vide, hvordan jeg skal stille kravene over for min entreprenør, som skal udføre jordarbejdet. Selv vil jeg jo egentlig gerne gerne fjerne alt fra det gamle hus.

Taknemmelig for svar!

Tjek først om din blåbetong afgiver radon, det er ikke sikkert. Hvis det er af den grund, du skal rive ned altså. Jeg har ikke radonafgivende i min kælder.

Der findes ingen blåbeton, der ikke afgiver radongas...

TS: Hvis det virkelig er blå letbeton i fundamentet, og du alligevel river så store dele ned, så er der vel grund til at fjerne alt materiale, der er af blå letbeton.
Spørgsmålet er jo, om der ikke findes andre grunde, der taler for et helt nyt fundament...?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.