Vi skal rive to meter af en bærende væg. Har ikke råd til et firma. Vi tænkte på at leje stempel, tre per side, sætte brædder over og under stemplet og så fjerne væggen. Og evt. leje nogen til at indsætte bjælken, eller kan vi klare det selv? Vi er ikke ligefrem tømrere, men ikke helt uhandy. Der er en etage mere ovenpå plus loftet. Så undrer jeg mig også over, om vi skal lade bjælken hvile på en decimeter murstensvæg, der stikker ud fra skorstenen. Skorstenen og de murede vægstumper er ikke bærende. Resten af væggene er stående planker med brædder og puds. ::)

• Synes
Björn_Nilsson
  • Laddar…
Tror at dette kræver beregninger for at blive udført overhovedet.

Du må rimeligvis blande en bygningsingeniør ind for beregning og "metodstudie". At udføre jobbet kan man måske. Afhænger vel lidt af, hvordan det ser ud på stedet.

At hyre en bygningsingeniør behøver ikke at blive så himla dyrt for en så "enkel" sag.

Man skulle ikke kunne hyre en dygtig snedker da? Det svære er at vide, om de er dygtige iofs. Vi forsøgte at få fat i en bygningsingeniør for et år siden, og det var næsten umuligt, der findes næsten ingen, og de, der findes, arbejder med store projekter.

Det er jo én ting, hvordan det fungerer praktisk. Men for en sådan foranstaltning har du brug for byggetilladelse eller i det mindste lave en byggerapport. Så har du også brug for at udpege en kvalitetsansvarlig (som med lidt held kan være dig selv). Denne KA skal jo bekræfte over for bygningsmyndigheden, at der findes konstruktionsberegninger.

Hvis du spørger lidt rundt, burde du kunne finde et tilstrækkeligt lille ingeniørfirma, som kan tage sig af sådan en enkel sag. De firmaer, der "er for store", bør kunne give tips om et passende firma.

Måske er det bedre at tage det andet alternativ, lægge nye afløbsrør til køkkenvasken under kældergulvet, selvom det i mine øjne virker meget sværere. Så skal man bryde en rende op og frem for alt forbinde rør til afløbet der under kældergulvet, og kan det ikke være svært? ::)

Altså, vi taler om to meter, afhængigt af hvor gammelt huset er, så er det en bjælke, der skal afveksles. Ikke alt for kompliceret - jeg tror, man kan selv, hvis man vil...

Søg lidt efter "bærende bjælke" på forummet, så finder I lidt info om emnet i en diskussion vedrørende et fremtidigt projekt herhjemme. Her er det seks meter mellem støttepunkterne. En hel flok kloge mænd bidrager i den diskussion!

For at lave en ændring af denne type kræves selvfølgelig en byggeanmeldelse. Derudover er der ingen "må ikke røre" regler.... Ønsker man at se denne pligt fra en positiv vinkel, er det en hurtig verifikation af, at den tænkte konstruktion er korrekt/egnet. På den anden side er det et papirnusseri, der aldrig er færdigt, når man har tænkt sig at sætte saven i væggen, så for dem der renoverer hele huset og ikke bare skifter tapet, gør man måske dette på eget initiativ med støtte fra personer, der ved bedre... ::) Nogle gange.

Angående spørgsmålet tør man ikke rigtig råde uden at se, hvordan det ser ud, men det lyder klogt at lade skorstenen og murstensvæggen være i fred.

sofftis sagde:
Måske er det bedre at tage den anden mulighed, trække nye afløbsrør til køkkenvasken under kældergulvet, selvom det i mine øjne virker meget sværere. Så skal man bryde en rende op og frem for alt forbinde rør til afløbet der under kældergulvet og kan det ikke være svært ? ::)
Hvis du bare fortæller, hvor dette indlæg hører hjemme, så flytter jeg det derhen..... :=)

På vand og vvs vel ? :) Tak for svarene det er virkelig opmuntrende at få udstrakte hænder i denne jungle af byggevidenskab. Er ved at kigge på "bærende bjælke" men skal væk så det må blive efter weekenden for der står meget.

Med lidt arbejde kan det nok lade sig gøre at få fat i en byggkonstruktør, der kan beregne det for dig. Så får du svar på, om det er nok at lægge bjælken på den murede væg osv. At trække nye rør i kælderen er ikke en så kompliceret historie, men du skal selvfølgelig bryde et hul op i gulvet. Metoden at sætte stempel fungerer fint, men er det altså en væg bestående af stående planker og puds, der skal fjernes?

Jeg aflasterede tre bærende konstruktioner med en stålbjælke. Fik et navn på en konstruktør, der kunne gøre det uden for arbejdet. Han kom, tog nogle billeder og beregnede og forklarede, hvordan jeg skulle gøre det, 3000 :- for tre stykker. Det er det værd mod at hele huset sætter sig :)

Alt er ikke svinedyrt i Stockholm

Robert

Hvordan gik det?

Tænkte at opdatere gamle emner, for jeg synes selv, det er sjovt at finde ud af, hvordan det gik.

Vi gjorde som vi tænkte, lagde en stålbjælke. Vi hakkede ind et par dm på de stående planker på den ene side og lagde den på den udstikkende murdel på den anden side. Muren var en kortside bred, så vi forstærkede med en 45x90 bjælke på indersiden af "hullet". Dette er jo nok ikke ideelt, men jeg har ikke set noget negativt ske endnu. Når vi får råd, skal jeg tjekke det hele op, og så vender jeg tilbage med en rapport.

Det negative er, at dels er muren ikke bærende ellers, og der er sikkert nogen tanke med det. Risikoen for sætninger måske? Og hvis vi skal sætte en pejs ind, tror jeg, at bjælken skal være beskyttet mod varmen på en eller anden måde.

Er enig i, at det er sjovt med opdateringer af gamle tråde, man vil jo gerne vide, hvordan det ender.

Ud fra din beskrivelse lyder det, som om bjælkens opstandere er noget usikre. Kunne du ikke montere to søjler af firkantrør, altså den almindelige måde at bære en afvekslingsbjælke på?

Granngubben sagde:
Jeg er enig i, at det er sjovt med opdateringer af gamle tråde, man vil jo gerne vide, hvordan det ender.

Ud fra din beskrivelse lyder det som om, bjælkenes understøtning er noget usikre. Kunne du ikke montere to søjler af firkantrør, altså den almindelige måde at bære en afvekslingsbjælke?
Hvad er firkantrør? Og hvordan monteres de, ved siden af væggen? Står de på gulvet? :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.