Hej! Jeg og min sambo har planer om at købe et hus, men før vi beslutter os, har vi brug for at vide, om vi kan rive 2 vægge ned. Det er lidt uklart, om de er bærende eller ej. Når man læser rundt på steder, tyder det på, at den ene er bærende, men da vi viste billederne til en ven, der er bygningsingeniør, sagde han, at Den vi troede var bærende, er nok lettere at fjerne end den anden. Så nu undrer vi os altså over, hvordan det ligger til, og om nogen ved, hvor besværligt det vil være at tage de respektive vægge ned, og hvor omkostningsfuldt det vil være.
jeg har lagt både den gamle tegning af huset og dagens planløsning ind. Og jeg har tegnet røde streger ved de vægge, vi gerne vil tage ned.
taknemmelig for al den hjælp, vi kan få!
jeg har lagt både den gamle tegning af huset og dagens planløsning ind. Og jeg har tegnet røde streger ved de vægge, vi gerne vil tage ned.
taknemmelig for al den hjælp, vi kan få!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hej og velkommen til Byggahus forum!
Huset er et reveteret plankehus, sandsynligvis fra slutningen af 20'erne. Charmerende men lidt ufølsomt renoveret. I plankehuse er alle vægge mere eller mindre bærende, hvilket betyder, at man ikke fjerner en væg uden konsekvenser. Væggen mellem dagligstue og spisestue er ikke bærende i traditionel forstand. Det bliver meget rod, og eventuelt skal I sætte en bjælke som erstatning. Væggen mellem køkken og spisestue er derimod bærende. Den skal erstattes af en bjælke og søjle. I huse af denne type med pudsede vægge bliver der meget reparationsarbejde. Jeg vil nok stille spørgsmål ved nytten af en sådan foranstaltning. Store åbne planløsninger er ikke kompatible med gamle plankehuse.
Huset er et reveteret plankehus, sandsynligvis fra slutningen af 20'erne. Charmerende men lidt ufølsomt renoveret. I plankehuse er alle vægge mere eller mindre bærende, hvilket betyder, at man ikke fjerner en væg uden konsekvenser. Væggen mellem dagligstue og spisestue er ikke bærende i traditionel forstand. Det bliver meget rod, og eventuelt skal I sætte en bjælke som erstatning. Væggen mellem køkken og spisestue er derimod bærende. Den skal erstattes af en bjælke og søjle. I huse af denne type med pudsede vægge bliver der meget reparationsarbejde. Jeg vil nok stille spørgsmål ved nytten af en sådan foranstaltning. Store åbne planløsninger er ikke kompatible med gamle plankehuse.
Hej! Tak så meget for dit svar! Godt gættet på huset, det er bygget 32. Vi har allerede regnet med, at man vil have brug for en bjælke, men du mener altså, at den mellem stue og spisestue er overkommeligt at løse? Og den mellem køkken og spisestue bliver lidt mere kompliceret? Vi vil helst af alt fjerne den mellem køkken og spisestue, da rummene føles meget små der, og vi vil have et større køkken. Men når du skriver, at vi skal have en bjælke og en søjle, mener du, at søjlen skal stå midt i åbningen, eller mener du en søjle, der kommer til at stå langs væggen for at bære bjælken? Og hvad mener du med, at der bliver meget reparationsarbejde med de pudsede vægge? Hvad kræver det, at man gør udefra? Og hvad er forskellen på en bjælke og en bjælke med søjle? Undskyld for mange spørgsmål!J justusandersson sagde:Hej och velkommen til Byggahus forum!
Huset er et reveteret plankehus, formodentlig sent 20-tal.Charmende men lidt ufølsomt renoveret. I plankehuse er alle vægge mere eller mindre bærende, det betyder, at man ikke fjerner en væg uden konsekvenser. Væggen mellem stue og spisestue er ikke bærende i traditionel forstand. Det bliver meget affald, og eventuelt må I sætte en bjælke som erstatning. Væggen mellem køkken og spisestue er derimod bærende. Den skal erstattes af en bjælke og en søjle. I huse af denne type med pudsede vægge bliver der meget reparationsarbejde. Jeg ville nok stille spørgsmålstegn ved nytten af en sådan foranstaltning. Store åbne planløsninger er ikke kompatible med gamle plankehuse.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Væggen mellem spisestue og dagligstue er ikke bærende med hensyn til bjælkelaget ovenover, men den kan alligevel erstatte en gulvbjælke i netop den linje. Det ved man ikke før man har fjernet den. I så fald skal man lægge en ny gulvbjælke ind for at undgå at gulvet ovenover svajer. Den kan sikkert hænges op på modstående vægge.
Den anden væg er lidt mere tricky. Normalt når man erstatter en bærende væg med en bjælke, har man også brug for to søjler, som bjælken hviler på. I et plankehus kan man nogle gange bruge dele af de tilbageværende plankevægge i stedet. Bjælkedimensioner afhænger meget af, hvor stor åbningen skal være. Det lønner sig altid at tænke en ekstra gang med så gamle huse. Om man måske kan flytte funktioner i stedet for vægge? Ombygninger i denne type bygninger kræver omsorg og forsigtighed samt viden om ældre byggemetoder, hvilket ikke altid yngre håndværkere har. Det er vel, hvad jeg kan sige uden at skulle skrive en bog om emnet.
Den anden væg er lidt mere tricky. Normalt når man erstatter en bærende væg med en bjælke, har man også brug for to søjler, som bjælken hviler på. I et plankehus kan man nogle gange bruge dele af de tilbageværende plankevægge i stedet. Bjælkedimensioner afhænger meget af, hvor stor åbningen skal være. Det lønner sig altid at tænke en ekstra gang med så gamle huse. Om man måske kan flytte funktioner i stedet for vægge? Ombygninger i denne type bygninger kræver omsorg og forsigtighed samt viden om ældre byggemetoder, hvilket ikke altid yngre håndværkere har. Det er vel, hvad jeg kan sige uden at skulle skrive en bog om emnet.
Okay, så må vi prøve at tænke om, og overveje hvordan vi skal løse det! Et sidste lidt dumt spørgsmål, gør det nogen forskel om man bare ville gøre døråbningen større, fx fjerne halvdelen af den væg? Altså mellem køkken og spisestue.J justusandersson sagde:Væggen mellem spisestue og dagligstue er ikke bærende med hensyn til etageadskillelsen ovenover, men den kan alligevel erstatte en gulvbjælke i netop den linje. Det ved man ikke, før man har fjernet den. I så fald skal man lægge en ny gulvbjælke ind for at undgå, at gulvet ovenfor svigter. Den kan sikkert ophænges på modstående vægge.
Den anden væg er lidt mere tricky. Normalt når man erstatter en bærende væg med en bjælke, har man også brug for to søjler, som bjælken hviler på. I et plankehus kan man nogle gange bruge dele af de tilbageværende plankevægge i stedet. Bjælkedimensioner afhænger meget af, hvor stor åbningen skal være. Det kan betale sig altid at tænke en ekstra omgang med så gamle huse. Om man måske kan flytte funktioner i stedet for vægge? Ombygninger i denne type bygninger kræver omhu og forsigtighed samt viden om ældre byggemetoder, hvilket ikke altid yngre håndværkere har. Det er vel hvad jeg kan sige uden at skulle skrive en bog om emnet.
Større døre tror jeg på. Det passer desuden bedre i gamle huse i stil end at lave en åben planløsning. Køkkenet ser desuden ud til at være flyttet. Ofte lå det i det nordøstlige hjørne med koldskab i yderhjørnet. Vi beholdt køkken og spisestue. Det kan være ganske rart at slippe for at "sidde i køkkenet" som i mange moderne boliger. Selv om man ikke har nogen pige/jomfru som før i tiden, slipper man for at kigge på opvasken, lytte til køleskabet og ventilatoren (opvaskemaskinen er mere støjsvag end disse nu om dage) osv. Mine svigerforældre har ekstremt åben planløsning, hvilket opleves hyggeligt i kortere tid, men er man der flere dage, bliver man træt af aldrig at kunne trække sig tilbage andet end på toilettet eller i et lille soveværelse. Men visse øjeblikke er man misundelig. I vores hus, som minder om det I kigger på, skal man løbe rundt og lede efter hinanden, men på den anden side kan alle lave forskellige aktiviteter uden at forstyrre hinanden...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En større døråbning er en betydeligt enklere foranstaltning.
Okay, mange tak @justusandersson for al informationen! Og tak @JohanLun! Så skal vi se, om det bliver en løsning at bare gøre døråbningen større!
Klik her for at svare




