Overvejer at fjerne en bærende væg hjemme mellem køkken og tv-stue for at gøre det klar til en fremtidig køkkenudskiftning.

Har et 2-plan hus med kælder og loft bygget i 1938.

Åbningen bliver 4,2m. Er der nogen, der kender et godt program til at lave en beregning for en limtræsbjælke? Så, at Moelven havde en app til dette. Virker den?

Eller skal man bare gå all-in og tage en kraftig bjælke med side bjælker.

Alle kommentarer om at anmelde osv. frabedes, da jeg kender til dette og har lavet byggeanmeldelse for dette.

Efterspørger dimensioneringshjælp.

/M

Men jeg må sige, at det var en mærkelig kommune. Hvad var det, de godkendte, hvis ikke dimensionen på bjælken?

haavard sagde:
Men jeg må sige, at det var en mærkelig kommune. Hvad var det, de godkendte, hvis ikke dimensionen på bjælken?
Ikke så svært, udfyld bare med den tykkeste limtræsbjælke du finder...

Moelvens program fungerer godt. Det handler bare om at vide, hvilke værdier man skal indtaste. Er det i stueetagen, åbningen skal laves?

mdab sagde:
Moelvens program virker godt. Det gælder bare om at vide, hvilke værdier man skal indtaste. Skal åbningen laves på stueetagen?
Jep, det er på stueplan, men jeg har både kælder, overetage og indretningsbar loft, sad med den men ved ikke rigtigt hvilke parametre jeg skal indtaste.

Hvis nogen her skal hjælpe dig med dimensionering, så skal man vide størrelsen på overetagen og placeringen af væggen. Hvis det kun er en bærende væg og den ligger i midten af huset, er det nemt at beregne. Er der flere bærende vægge, er det lidt mere besværligt.

memike sagde:
Ikke så svært, fyld i den største limtræsbjælke du finder bare...
Så skal du også bruge den største bjælke. Ellers gælder ikke dit udsagn i #1 om at du har lavet en anmeldelse.

haavard sagde:
Då måste du också använda den fetaste balken. Annars gäller inte ditt påstående i #1 om att du har gjort en anmälan.

Det har du ret i, tror dog ikke kommunen kommer og kigger på en væg som er fjernet... Det er bare Svensk fjollet formalia.

Nu har en konstruktør kigget på det, Blev dog rigtig med mine egne beregninger og samme dimension var det som behøvedes :) sicken tur haha.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.