Hej igen.
Renoveringen i vores hus går videre. Nu er jeg kommet til næste lille problem.

På stueetagen skal vi åbne en væg mellem spise- og dagligstue. Der er en dør i væggen nu, men vi vil udvide det hul.

De spørgsmål jeg har er, hvilken dimension skal jeg have på limtræsbjælken?
Behøver jeg stolper der bærer den, eller kan man lægge den på den eksisterende væg af letbetonblokke?

Bemærk, at på overetagen er der ingen betonvægge, kun trævægge, og lige ovenfor denne væg er der et stort rum, altså ingen vægge lige ovenfor denne.

Her kommer et billede, der forklarer lidt:

http://s10.postimage.org/fbbidkthl/bild.jpg

Tak på forhånd: Olof

Hej!
De spørgsmål du stiller, er lidt svære at besvare.
Svar på spørgsmål et, hvilken dimension du skal have på limtræbjælken, kan ikke besvares uden at vide, hvad den skal bære. Du skriver, at der ikke er nogen væg lige ovenover, hvilket taler for, at væggen eventuelt bærer dækbjælkelaget, men det behøver heller ikke at være tilfældet.
Du skriver heller ikke, hvor lang bjælken bliver, hvilket er afgørende for nedbøjningen af bjælken.
Ofte kan en leverandør af limtræ hjælpe med at dimensionere bjælken.

Svar på spørgsmål to, om du har brug for stolper, afhænger jo af, hvad belastningen på lejerne bliver, og det kan heller ikke besvares uden at have fået svar på spørgsmål et, men spontant bør det være muligt at have de gamle vægstykker som leje.

Jeg har ikke fulgt dine tidligere indlæg, men ud fra det, du skriver, kan jeg forstå, at du allerede er i gang med at bygge lidt om i huset og har sandsynligvis lidt kontakter til at rådføre dig med, hvor du kan henvende dig for at få svar på dine overvejelser.

Håber det lille kan være til hjælp!
/Torpalainen

• Synes
Ingenjören
  • Laddar…
Hej ...
95 mm bred limtræbjælke er passende og passer til indervægge, det er længden på bjælken, der afgør højden.
30 - 35 - 40 cm plejer at være gangbare, at sætte 2 limtræstolper som bærere er bare pænt.
dem, der sælger disse bjælker, må ikke beregne styrken på limtræbjælkerne,
Eti..

Senest redigeret:
Tak for svaret Etiol. Væggen er nu revet ned af håndværkere, som ordnede det med limtræsbjælker og limtræssøjler, som vi derefter har gipsede ind, så de ikke kan ses.

Måske skal jeg fjerne dette indlæg. :)

Ja, så kan man også gøre..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.