Hejsa. Skriver lidt angående et lille projekt, jeg gerne ville udføre. Jeg har en lejlighed, som jeg har ønsket at åbne op lidt. Jeg har markeret lidt på tegningerne om, hvad jeg HÅBEDE kunne lade sig gøre. Mens jeg venter på svar om, hvad der praktisk ville være muligt.

Jeg har i løbet af dagen hentet tegninger og talt med en bygningskonstruktør og bygningsingeniør. Og de skal tage fat på det hele og se på det i begyndelsen af næste uge om, hvad der er muligt eller ej.

Men jeg er jo så utrolig nysgerrig, så jeg vil gerne høre lidt her fra jer kyndige, som måske kan give mig et svar, så jeg ved, hvad der venter mig ;)

Den større væg, der er markeret, er ca. 6 m. Jeg havde drømt om at åbne op med en slags afstivning på ca. 2,5-3 m. Hvilket byggefirmaet sikkert får info om fra bygningskonstruktøren om, hvad der kræves, og om det er muligt. Den mindre væg, der er markeret, ville jeg gerne have fjernet så meget som muligt af.

Jeg beder allerede på forhånd om undskyldning for Sony Ericssons w880, da det er den, som har taget billederne af tegningerne.

Håber nogen har nogle idéer og spekulationer om, det er muligt med tanke på tegningerne.

Væggene er af beton. Og den lille er ret grove stykker sten, hvis det påvirker noget. Begge vægge er 150 mm tykke. Det er så kedeligt som 6 etager ovenover.

Forstår, at det nok ser dystert ud for mig. Men vafan alt burde vel kunne ordnes.

MVH

Mujo M

• Plantegning af en lejlighed med to markerede vægge, der ønskes fjernet; væggene er 150mm tykke betonvægge, med markeret område på omkring 2,5-3m.
  • Arkitekttegning af lejlighed med markerede vægge for potentiel ombygning.
  • Plantegning af en lejlighed med markerede vægge i rød farve for et renoveringsprojekt; markerer områder for mulig åbning.
Hvis det er BRF, skal du først tjekke med bestyrelsen... de kan nægte at rive bærende vægge ned, uanset hvad bygningsingeniøren siger.
Lejebolig så er det nok helt umuligt.

Oj tak for det hurtige svar.

Jeg har været i kontakt med bestyrelsen. Selvfølgelig var de lidt småsure. Men det ser ud til at kunne gå. De er nok mest bange for, at det ikke bliver gjort ordentligt, hvilket jeg selvfølgelig skal sørge for, at det gør. Så på tirsdag burde jeg få mere besked om det.

Jeg har læst i ejerlejlighedsloven kapitel 7 paragraf 7, at man skal søge tilladelse. Hvilket jeg gør. Men også at de ikke kan nægte.

uddrag
Hvordan lejlighedsejeren må bruge lejligheden

6 § Lejlighedsejeren må ikke bruge lejligheden til noget andet formål end det tilsigtede. Foreningen kan dog kun påberåbe sig afvigelser, som har væsentlig betydning for foreningen eller en anden medlem af foreningen.
Hvis en boliglejlighed, der ikke er beregnet til fritidsbrug, besiddes med ejerret af en juridisk person, kan lejligheden kun bruges til at udlejes i sin helhed til en anden som permanent bolig, medmindre andet er aftalt.

7 § Lejlighedsejeren må ikke uden bestyrelsens tilladelse udføre foranstaltninger i lejligheden, som indebærer
1. indgreb i en bærende konstruktion,
2. ændringer af eksisterende installationer for afløb, varme, gas eller vand, eller
3. andre væsentlige ændringer i lejligheden.
Bestyrelsen kan ikke nægte at give tilladelse til en foranstaltning nævnt i første stykke, hvis foranstaltningen ikke er til væsentlig skade eller gene for foreningen.

Som jeg ser det, burde det kunne gå, hvis alt går i henhold til reglerne og gøres ordentligt?

Firmaet, der skulle udføre det, havde tilsyneladende kun fået afslag én gang, og det var fra riksbyggen hernede. Mens de har lavet mange hsb-lejligheder. Men det kan jo også være snak fra firmaet.

Beklager det lange indlæg!

MVH

Mujo M

Hvordan gik det med væggen? Fik du den ned? Omkostning?

Med venlig hilsen
Magnus

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.