Det er en vigtig oplysning, at huset har et knækket tag, og at du er allerøverst oppe og arbejder. Det ændrer forudsætningerne. Derefter er det vigtigt, at man foretager skalerigtige opmålinger, når tegninger mangler. Jeg har svært ved at forstå, at din 3-d skitse i indlæg #12 er det samme rum som billederne i #15. Tagløsningen for et knækket tag plejer at se ud omtrent som på nedenstående billede (lidt tricky perspektiv). Behovet for støtteben i den øverste trekant er normalt ikke så stort, da det ofte er ret små mål. Det afhænger selvfølgelig af mål, snekæde, taghældning og bjælkernes dimensioner. Jeg gætter på, at dine tagbjælker er 3x7 tommer (75x175 mm), noget af en standarddimension for meget på den tid.
Det er en vigtig oplysning, at huset har et knækket tag, og at du er allerøverst oppe og arbejder. Det ændrer forudsætningerne. Det er vigtigt, at man laver skaleret præcise opmålinger, når tegninger mangler. Jeg har svært ved at forstå, at din 3D-skitse i indlæg #12 er det samme rum som billederne i #15.
Tagløsningen for et knækket tag plejer at se ud omtrent som på nedenstående billede (lidt tricky perspektiv). Behovet for støtteben i den øverste trekant plejer ikke at være så stort, da det ofte er ret små mål. Det afhænger selvfølgelig af mål, snezone, taghældning og bjælkernes dimensioner. Jeg gætter på, at dine tagbjælker er 3x7 tommer (75x175 mm), noget af en standarddimension for meget på den tid.
[billede]
Hm, jeg har tænkt over dit indlæg lidt og er kommet frem til, at jeg må specificere lidt tydeligere, hvad jeg mener. Har forsøgt at opsummere tidligere indlæg i 3 billeder, der forklarer dels, hvad jeg vil gøre, hvor jeg finder aflastning til den øvre trekant på etage 2 for det knækkede tag. Det, jeg stadig undrer mig mest over, er, når man fjernede skunken (dvs. støttebenene på etage 2 til den øvre trekant på loftet) - er det nok at aflaste den øvre trekant med en horisontal bjælke? Dette ser ud til at være overalt i mit hus, bortset fra hvor støttebenene stadig er (i soveværelset og i garderoben med en horisontal bjælke imellem). Jeg indser også, at jeg må tegne det hele op samt angive mål, men har endnu ikke haft tid til at gøre dette.
Jeg skal altså udvide badeværelset på etage 2 og har brug for at fjerne søjlen i det gamle garderoberum, enten fjerner jeg den enkelt, som overalt i resten af huset - eller også flytter jeg den i henhold til nedenstående billede:
Hvis jeg flytter søjlen ind i soveværelsesvæggen, vil jeg skulle aflaste den spær, som nu ikke har nogen underliggende støtte? Se illustration, sektion 1 for at se, hvordan man har fordelt lasten i den øvre trekant, hvor der ikke er nogen støtteben (fra tidligere skunker) tilbage på etage 2.
Er der nogen, der har set, at man kan fordele last mellem spær på denne måde?
Billedet begynder at blive klarere. Man bør nok se fremkomsten af støtteben og bjælker i den øverste trekant som en måde at kompensere for de fjernede støtteben på etagen under. Man forsøger at lede dele af tagbelastningerne ad andre veje. Det virker ikke helt inkompetent. Jeg vender tilbage i aften.
Jeg har taget en beslutning for, hvordan jeg vil gøre dette. Jeg vil tage lidt ekstra sikkerhed. Den eneste tagstol, der vil blive medtaget, er tagstol 4 på det første billede. På etage 2 vil jeg flytte søjlen og korte bjælken ifølge nedenstående:
Oppe i loftet overvejer jeg at forstærke støtten til tagstol 4 ved at trække en bjælke i den øvre trekant af tagstolene, som man havde gjort tidligere for alle andre tagstole.
Derudover har jeg bemærket, at tagstol 4 allerede er forstærket ved, at man har muret støtte ud fra skorstenen på loftet, som tagstol 4 hviler imod ifølge dette billede:
Alt i alt ser jeg ikke, hvordan flytningen af søjlen på etage 2 vil påvirke tagets/husets styrke, hvis jeg anvender ovenstående foranstaltninger.