Jeg har revet et antal ikke-bærende blåbetonvægge i underetagen (sikringshus). Disse blev bygget op igen med 6x2 regler 600cc. Nu undrer jeg mig over, om det er muligt at rive den centrale væg (blåbeton) og erstatte den med 6x2 regler 600cc. Den er 4,5 m lang. Jeg tænkte at stempe op på begge sider og rive halvdelen og bygge den op i træ. Derefter flytte stemplerne og rive den anden halvdel. Ville dette fungere, og er 6x2 stærkt nok?

mvh

Björn

For at kunne svare på dit spørgsmål skal vi finde ud af, hvad der hviler på den væg, du vil rive.
Desuden har vi brug for planmål på det bjælkelag, der ligger ovenpå.

Det som hviler på væggen er dagligstuens gulv. Bjælkelaget ovenfor er 450cc og er skarvet ca. 30 cm forbi væggen på begge sider. På den ene side af væggen er der 3,5 m til ydervæggen, og på den anden side er der ca. 2,5 m til en letbeton garderobevæg og yderligere 2 m til ydervæggen.

Jeg har stampet op på begge sider, og nu bliver det sandsynligvis limtræsbjælke 125x125 med 6x2 regler placeret 600 cc. Lavede en hurtig beregning på moelvens side, og det ser ud til at være ok. Tog også en bygningsingeniør hjem, og han sagde, at dette skulle være tilstrækkeligt.

mvh

Michael

Det holder sikkert.

Tak.. Vi må håbe:)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.