Hej!

Jeg er i gang med at udskifte panel og vinduesrammer og har valgt en ældre stil med lidt træsnit og udsmykninger. Har fx bevidst valgt at undlade metal til vandbrædder. Jeg sætter min overligger oven på grundpanelet, hvilket jeg har set, at man har gjort på ældre huse med denne type overliggere. Mit problem er så, at det ikke bliver tæt, og regnvand vil komme ind bag overliggeren. Se billeder.

Behøver jeres råd og visdom. Er jeg unødigt bekymret, eller er dette en risksituation, jeg bør undgå? Hvordan kan jeg konstruere det på en bedre måde, men stadig bevare min idé?

Brun træfacade med lille åbning mellem panelerne og en hvid overligger. Udfordring med regnvand, der kan komme ind bag overliggeren.

Rødt træpanel med hvidt vinduesfoder ses ovenfra. Vindueskarmen er uden plade, og der er en skygge på væggen, hvilket viser en mulig utæthed.

Rødt træhus med hvidt vinduesramme og detaljer i en ældre stil. Problemer med regnvand indtrængning bag overligger er synlig.

En profilskitse over hvordan det "skal være", og hvordan du har gjort, ville lette.

Du skal sætte overliggeren før under brædderne, men det bliver ikke helt tæt alligevel, hvis vinden ligger på. Læg en plade, der går op 10 cm og ud forbi låsbrættet, men ikke helt ud, så den ikke kan ses. Efterlad 5 mm mellem panel og plade.

Alt save et ca. 10 mm dybt spor (skrånende nedad/udad) i bundbrædderne lige over overkanten på det overliggende vinduesfoder og montere en lille smal metalstrimmel, der afsluttes med en nedbukning 5 mm ned over vinduesfoderet. Denne metalstrimmel kan du enten klippe til selv eller få specialfremstillet efter mål. Det bliver bedst (i overensstemmelse med gammel stil), hvis den er varmgalvaniseret men umalet, så du kan male den selv med linoliemaling. Den bliver lille og diskret og vil ikke være synlig, medmindre man går relativt tæt på vinduet og inspicerer, men så er "alt" alligevel synligt, så det betyder ikke noget.

Det er den princip, vi har på vores hus, og det er (ikke alt for) råddent i træet efter godt 130 år, så uden plade ser ud til at kunne fungere et stykke tid i hvert fald... selvom pladen indebærer en mere sikker konstruktion. Beliggenhed, vind- og vejrudsættelse og tagskæggets størrelse spiller nok en del rolle også.

Tak for tipsene!

Bliver enten en lille varmgalvaniseret plade eller intet alls.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.