Hej!

Jeg har boet i et hus i to år, hvor der tidligere har boet en "amatør-proff". En af de tiltag, jeg snart ikke længere kan ignorere, er en "hængekøje" et sted i etagedækket. Nogen har åbnet en åbning i bærende væg i underetagen uden ordentlig understøtning. Midt i denne hængekøje på overetagen står et stort skab proppet med tøj i kurve, som sikkert vejer en del, ellers ingen direkte belastning udover egenvægt på etagedækket og os, der går der indimellem. Svajet er ekstremt irriterende at gå på, og jeg bliver mindet om, at jeg skal tage mig af det før eller siden. Den tidligere ejer sagde, at det havde været sådan i 20 år, så længe hun boede her.

Åbningen er 2,2 meter bred, og jeg forestiller mig, at jeg skal have en form for ståldrager ind og beklæde. Jeg gætter på, at der i øjeblikket sidder en lægte lige på kanten eller noget inden for gipsen.

Projektet, som jeg ser det (og frygter) er cirka følgende:
1. Jacke åbningen op med f.eks. donkraft og samtidig følge med med stempler/bjælke på hver side af åbningen, så etagedækket bliver plant. (Jeg skal finde lægterne og sætte stemplerne der, så jeg ikke ødelægger den eksisterende loftgips).
2. Fjerne gipsen for at se, hvad der sidder der i øjeblikket.
3. Løse det, der nu sidder der, så etagebjælkerne frigøres.
4. Få ståldraget ind og bolte det i nærmeste lægte.
5. Fjerne det midlertidige stempel.
6. Gitse igen, spartle og male.

Spørgsmål 1: I øjeblikket hænger den eksisterende "drager" ca. 60 mm under loftgipsen. Det giver med loftgips på 12 og lægte på 28 en total højde på 80 mm, minus ny gipsbeklædning bliver det ca. 70 mm høj drager. Er det nok, eller hvor høj tror I, den skal være for at bære en åbning på 2,2 m?
Spørgsmål 2: Hvilken ståldrager giver bedst bæreevne, HEA, IPE eller UPE?
Spørgsmål 3: Tror I, det fungerer at bestille ståldraget med fastgørelsesplader i enderne og bolte det ind i de eksisterende vægtræreler, eller skal jeg fjerne beklædningen helt ned til gulvet og montere stålstolper i hver ende? Det ville gøre projektet endnu mere kompliceret.
Spørgsmål 4: Synes I, jeg tænker rigtigt generelt?

Som prikken over i'et sidder der en samledåse på den ene side.

Vedhæfter billede af elendigheden. Alle input modtages med tak!
Et trapperum med en hvidmalet trappe, spejl på venstre væg og hvidt loft ovenfor, taget fra stueetagen.

BirgitS
Jeg kan kun svare på nogle af dine spørgsmål.

1. Jeg tror bjælken skal være betydeligt højere, f.eks. det dobbelte. Baseret på hvad man er kommet frem til i andre tråde om vekslinger. Det afhænger også af den maksimale vægt ovenfra, altså sne, tagbeklædning, tagkonstruktion osv.
3. Jeg tror, at du har brug for stærkere søjler i enderne som bjælken kan ligge på.

Du bør ansætte en bygningsingeniør, der kan beregne det og give dig grundlag til byggemeldingen til kommunen.

BirgitS BirgitS sagde:
Jeg kan kun svare på lidt af dine spørgsmål.

1. Jeg tror, bjælken skal være betydeligt højere, fx det dobbelte. Ud fra hvad man er kommet frem til i andre tråde om afløsninger. Så afhænger det af maksimal vægt ovenfra, altså sne, tagbeklædning, tagkonstruktion etc.
3. Jeg tror, at du har brug for stærkere søjler i enderne, som bjælken kan ligge på.

Du bør hyre en bygningskonstruktør, som kan regne på det og give dig grundlag til byggeanmeldelsen til kommunen.
Tak for svar, om end besværlige sådanne. Er ikke byggeanmeldelsen til kommunen overkill for at forbedre en eksisterende afløsning i en privat villa? Etageadskillelsen bærer som sagt ikke noget udover et tungt garderobeskab og personlast da taget på overetagen er fritbærende A-tagstol. Det er nok rimeligt med en højere bjælke dog. Må lige finde mine gamle dimensioneringsbøger frem fra universitetet.

BirgitS
Som jeg har opfattet det, skal alle indgreb i den bærende konstruktion anmeldes og godkendes. Det er jo for at undgå den situation, som du nu er havnet i.

Fribærende plejer man vel at kalde fagværkstagstoler (W), som fører over al taglast til ydervæggene. Andre spær fører vel over en del taglast via støttebenene til bjælkelaget og dermed til den bærende hjertevæg. Det er i hvert fald sådan, som jeg (amatør) har forstået det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.