1,070 læst ·
4 svar
1k læst
4 svar
Risikofrit at tage en kanal til rørføring i ydervæg?
Hej, jeg er i gang med at trække nye rør til radiatorerne i huset, eftersom de går under gulvet i kælderen, vil jeg have dem nye og friske, før det nye gulv lægges.
De gamle jernrør gik i ydervæggen (se billede) ydervæggen består af 30 cm siporex element, kanalen synes at være ca. 10cm dyb. Den er "spartlet" med noget, der minder om selve siporexen, dog ikke helt så porøs som lige siporexen.
Er det bare at hugge rørerne frem og trække nye rør for derefter at fylde op med en cementbaseret spartelmasse som f.eks. "laga vägg" fra Finja?
Vil undgå, at stueetagen falder ned i kælderen..
/Andreas
De gamle jernrør gik i ydervæggen (se billede) ydervæggen består af 30 cm siporex element, kanalen synes at være ca. 10cm dyb. Den er "spartlet" med noget, der minder om selve siporexen, dog ikke helt så porøs som lige siporexen.
Er det bare at hugge rørerne frem og trække nye rør for derefter at fylde op med en cementbaseret spartelmasse som f.eks. "laga vägg" fra Finja?
Vil undgå, at stueetagen falder ned i kælderen..
/Andreas
Følger du de gamle rørs veje, er der ingen risiko, men da skal du have prisolrør (dem med hvid plast på). Kobber har ikke godt af at have kontakt med mørtel. Med hensyn til samlinger i gulv, må man have det på varme. Men jeg anbefaler at hårdlodde eller blødlodde samlingerne, ingen klemrings- eller pressgrejer.
Jeg antog, at det ville være ok. Man må vel antage, at rørene er monteret efter, at bjælkelaget plus ydervæggene på stueetagen var på plads.S skutten11 sagde:Følger du de gamle rørenes veje, er der ingen risiko, men da skal du have prisolrør (de med hvid plast på) kobber har det ikke godt med kontakt med mørtel, og desuden det med samlinger i gulvet, det må man have på varme. Men jeg anbefaler at hårdlode eller blødlode samlingerne, ingen kompressions- eller pressefittings.
Jeg skal køre pex med beskyttelsesrør, så ingen skjulte samlinger.
Har du tips til passende spartelmasse, hvis ikke Finjas laga væg er passende til dette?
/Andreas
Du kan tage hvad du vil og pudse med, når du lægger dem i væggen, vil de gerne gå ud
(der er en hukommelse i alle plastrør, de vil gerne gå tilbage som rulle) sæt nogle 4 tommer galvaniserede skråt, et kors bliver over røret og pudse så bliver de på plads
Et andet tip er at varme dem ved at skylle i varmt vand og plugge enderne
(kan være lidt vådt ved kap, men de bliver rigtig nemme at arbejde med da)
(der er en hukommelse i alle plastrør, de vil gerne gå tilbage som rulle) sæt nogle 4 tommer galvaniserede skråt, et kors bliver over røret og pudse så bliver de på plads
Et andet tip er at varme dem ved at skylle i varmt vand og plugge enderne
(kan være lidt vådt ved kap, men de bliver rigtig nemme at arbejde med da)
S skutten11 sagde:Du kan tage hvad du vil og pudse med, når du lægger dem i væggen, vil de gerne gå ud (der er en hukommelse i alle plastrør, de vil gerne tilbage som rulle) sæt nogle 4 tommers galvano skråt, et kors bliver over røret og puds, så bliver de på plads Et andet tip er at varme dem ved at skylle i varmt vand og proppe enderne (kan være lidt vådt ved kap, men de bliver rigtig medgørlige da
Kanon! Takker for hjælpen!
/Andreas
Klik her for at svare