Jeg så på Silvan bygg, at de solgte "rigtig" parket, dvs løse, massive stave. Er der nogen, der ved, om det er muligt med et normalt niveau af håndværksmæssig kunnen selv at lægge et mønsterlagt parketgulv, eller er det forbeholdt professionelle? Standardparket er selvfølgelig OK, men det ville jo være endnu sejere at lægge et sildebensparket selv...

Det er nok ikke så svært at lægge som man tror, bare man har tålmodighed. Hvis man derimod skal slibe overfladen inden overfladebehandlingen, så ville jeg nok lade en gulvsliber tage sig af selve slibningen.

Samme idé er slået mig. Jeg vil ikke have lamelparket, men rigtig stavparket (lagt i sildebensmønster).

Jeg har ledt på nettet efter nogle læggeinstruktioner, men har ikke fundet noget, så hvis nogen på forummet ved, hvor man finder information, ville jeg blive glad.

Jeg tror, at det er utroligt svært - jeg ville aldrig kaste mig ud i en rigtig sildebenparket.
Bare nogle grader forkert, så er man på den....

En nabo til mig fik sådan en lagt på sin plade. De satte træstykkerne i en eller anden form for gummimasse, der griber ret hurtigt, så der er ikke ligefrem plads til fejl.
På den anden side blev det ret dyrt - tror det blev over 1000 kr/kvm, så måske kan det være den rette gulerod at forsøge selv. Men smukt blev det...ujujuj.

Hvis der er nogen, der stadig er interesseret, kan jeg nu, efter en del efterforskning, give tips om litteratur i emnet. Forlaget Liber udgiver en serie med læremidler, der er tænkt at skulle bruges til dem, der tager håndværksuddannelser på gymnasiet, og der findes en titel, der hedder "Bygg/Gulvlægning, Gl6 Træ- og laminatgulve", som giver en ret udførlig læggevejledning til massive trægulve, laminatgulve og også sildebensparket mm. Koster 167 pix. Der findes også titler i samme serie om vådrum, tæpper, fliser, undergulve osv.

Selvfølgelig er det interessant. Smid mere info, eller er det denne bog, du mener. Lidt dyrere end den pris, du har angivet...

www.akademibokhandeln.se
GULVLÆGNING TRÆ OG LAMINATGULV
Forfatter LIBERS BYGGPROGRAM
ISBN 9147011904
Forlag LIBER DISTRIBUTION
Kategori [ Skolebøger / Skolebøger, teknik ]
Pris 270.00 (255.00 ekskl. moms) ca 270.00
28.72 EUR

Det ser ud til at være den samme bog (eller egentlig er det et tykkere hæfte...) men hvis du i stedet går til forlagets hjemmeside, kan du bestille bogen for en hundred mindre. Gå ind på http://www.liber.se derefter "handla online" og "sök titel", bladre frem til og klik på bygg og vælg derefter "hantverksyrken" til højre. Så kommer der en liste op med en masse, gode, anvendelige titler.

/hasse

Jeg har meget handy venner (far & søn), der lagde et 'rigtigt' parketgulv. Det blev virkelig flot, da det var færdiglagt - men nu, efter snart ti år, tager de en professionel ind, som lægger gulvet om. De fortrød, at de sled så vanvittigt med gulvet - det er betydeligt sværere, end man tror - er deres konklusion.

Kan være noget at tænke på. Der kan måske være andet i huset, man kan lægge energi på.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.