T
Hej,
Jeg skal beklæde en garage med råspont, som skal være ubehandlet, men måske laseret i fremtiden.
Brædderne er glatte på den ene side og på den anden ser jeg striber eller riller. Hvilken side skal vende ind mod væggen, og hvilken skal være synlig fra garagen?
Ærgerligt, hvis det bliver forkert...

Magnus E K
Ved maling skal den uhøvlede ru (eller i dette tilfælde rillet) side vende udad, fordi malingen hæfter meget bedre på den. Skal det være ubehandlet så ved jeg ikke rigtig hvad der er bedst.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Synes den høvlede side af råspont suger lasur meget ujævnt, jeg havde i hvert fald svært ved at få et jævnt resultat, så skulle jeg gøre det igen, ville jeg vælge den riflede side ud alle gange.

Den ene side af råsponten skal være synlig indervæg i garagen, som jeg forstår det?
Så ville jeg have sat den høvlede side indad.
Så samles der ikke så meget støv og skidt der.
Skal råsponten være lodret eller vandret monteret?

• Synes
Appendix
  • Laddar…
1+ på høvlet mod indersiden af rummet.

T turbo100 sagde:
Hej,
Jeg skal beklæde en garage med råspont, som skal være ubehandlet, men måske laseres i fremtiden.
Brædderne er glatte på den ene side og på den anden ser jeg striber eller riller. Hvilken side skal vende mod væggen, og hvilken skal være synlig fra garagen?
Trist hvis det bliver forkert..
Råspont er lavet af træ af lav kvalitet, det er aldrig beregnet til at være synligt. Det bliver aldrig særlig "fint". Men det forhindrer ikke, at man bruger det som vægbeklædning. Nogle gange er man ude efter det der "rå" udseende, eller som i en garage, hvor det måske ikke spiller så stor en rolle.

Under alle omstændigheder, da det ikke er lavet til at beklæde vægge med, er der ikke noget rigtigt eller forkert. Du kan vende det, som du vil. Jeg ville have sat den glatte side indad, da det bliver lettere at holde rent, og man risikerer ikke at få splinter, hvis man kommer til at skrabe mod væggen.

Hvis du bare vil have væggene beklædt med noget træmateriale, er råspont måske ikke det bedste. OSB-plader er formentlig både hurtigere og billigere.

Altid kerne side vendt mod dig, det betyder, at du får den riflede overflade som væg. Ønskes en høvlet overflade - sats på høvlespont.
Man fortryder aldrig montering af spontet træ (dog mindst 20 mm tykt) når det gælder fastgørelser o lign.!
Tænk på at have omtrent samme fugtindhold i træet, når du monterer det, som det forventes at være i det rum, de sidder i. Samt lidt bevægelsesrum i begyndelsen og slutningen.

Spik skidtet op bare, hvad kan gå galt! ;-)

T
Hej og tak - den riflede side skal være udad!
Brædderne har ligget i rummet, hvor de skal sømmes op, i et stykke tid, så forhåbentlig er fugten stabiliseret!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.